Prawne podstawy resocjalizacji PED-SL-RS>PrPodRes-c
Słuchacz zapozna się z podstawami prawnymi resocjalizacji zawartymi ustawodawstwie polskim z uwzględnieniem ostatnich kluczowych zmian dokonanych w kodeksie karnym, kodeksie karnym wykonawczym, ustawie o postępowaniu w sprawach nieletnich i ustawie o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich.
Treści kształcenia:
1. Wprowadzenie do problematyki
2. Resocjalizacja wśród celów kary
3. Wykonywanie kary pozbawienia wolności
4. Rodzaje i typy zakładów karnych
5. Systemy wykonywania kary pozbawienia wolności
6. Klasyfikacja skazanych i badania osobopoznawcze
7. Środki oddziaływania penitencjarnego
8. Prawa i obowiązki skazanych
9. Pomoc postpenitencjarna
10. Procedowanie w sprawach nieletnich
W cyklu 2022/2023-L:
Słuchacz zapozna się z podstawami prawnymi resocjalizacji zawartymi ustawodawstwie polskim z uwzględnieniem ostatnich kluczowych zmian dokonanych w kodeksie karnym, kodeksie karnym wykonawczym, ustawie o postępowaniu w sprawach nieletnich i ustawie o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Treści kształcenia: |
W cyklu 2023/2024-L:
Słuchacz zapozna się z podstawami prawnymi resocjalizacji zawartymi ustawodawstwie polskim z uwzględnieniem ostatnich kluczowych zmian dokonanych w kodeksie karnym, kodeksie karnym wykonawczym, ustawie o postępowaniu w sprawach nieletnich i ustawie o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Treści kształcenia: |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
• tłumaczy w uporządkowany i spójny sposób wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach; nazywa oraz charakteryzuje procesy komunikowania interpersonalnego oraz społecznego, ich prawidłowości i zakłócenia;
• w podstawowym zakresie tłumaczy i wyjaśnia cele, organizację i funkcjonowanie instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych, terapeutycznych (w podstawowym stopniu w wybranych zakresach).
• definiuje podstawowe pojęcia i instytucje z dziedziny nauk społecznych, prawa karnego materialnego, prawa karnego wykonawczego oraz prawa nieletnich i wie, jak się nimi posługiwać w kontekście problematyki resocjalizacyjnej.
• poznaje specyfikę odpowiedzialności i związanej z nią reakcji prawnej przewidzianej w kodeksie karnym oraz w ustawie o postępowaniu w sprawach nieletnich.
W zakresie umiejętności:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
• potrafi korzystać z obowiązujących aktów prawnych (ustaw, rozporządzeń) dotyczących zagadnień omawianych podczas zajęć, w tym właściwie interpretować prezentowane i dyskutowane na zajęciach regulacje prawne.
• zna standardy prawne, na kanwie których prowadzona jest działalność resocjalizacyjna w Polsce w odniesieniu do różnych kategorii osób.
• konstruuje i stosuje programy działań profilaktycznych i kompensacyjnych dostosowanych do zdiagnozowanych potrzeb; wykorzystuje podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych, religijnych i pomocowych,a także motywów i wzorów ludzkich zachowań w celu projektowania działań praktycznych.
W zakresie kompetencji społecznych:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
• potrafi budować wypowiedzi z odpowiednim wykorzystaniem języka prawnego i kompetentnie komunikować się prawnikami, z funkcjonariuszami organów państwa oraz z personelem edukacyjno - wychowawczym w sprawach dotyczących problematyki resocjalizacyjnej;
• ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, jest wrażliwy i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia dla dobra podopiecznych.
• jest kreatywny i zdolny do pełnienia funkcji pedagogicznych w instytucjach państwowych i organizacjach pozarządowych oraz placówkach przez nie prowadzonych działających w obszarze opieki pedagogicznej, terapeutycznej, pomocy społecznej, resocjalizacji oraz wspierającej rozwój społeczno-kulturalny i duchowy.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
M_1. Wykład wraz z ćwiczeniami w formie dyskusji i wzajemnych pytań
M_2. Lektury obowiązkowe dotyczące problematyki wykładu
M_3. Lektury uzupełniające dotyczące problematyki wykładu
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
Ocena pracy studentów zostanie dokonana na podstawie egzaminu pisemnego polegającego na przygotowaniu krótkiego opracowania na wybrany przez siebie temat związany z problematyką zasady odpowiedzialności karnej za przestępstwo, sposobów resocjalizacji sprawców dorosłych lub nieletnich. Temat pracy powinien zostać skonsultowany z prowadzącym wykład. Praca powinna składać się ze wstępu, wyodrębnionych w punktach poszczególnych wątków tematycznych oraz zakończenia. Na końcu pracy należy umieścić bibliografię w układzie alfabetycznym z podziałem na źródła prawa i literaturę. Przygotowanie pracy nastąpi po zakończeniu cyklu wykładów. Prace zostaną przedstawione w formie elektronicznej na adres e-mail: karolina.mazur@upjp2.edu.pl w terminie ustalonym ze studentami.
Osoby, które brały aktywnie udział w zajęciach i byli na wszystkich zajęciach zostaną zwolnione z pisania pracy zaliczeniowej.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. T. Bojarski, E. Kruk, E. Skrętowicz (red.), Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich. Komentarz, Warszawa 2016;
2. P. Drembkowski, G. Kowalski (red.), Ustawa o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Komentarz, Warszawa 2023;
3. P. Górecki, S. Stachowiak (red.), Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich. Komentarz, Kraków 2000;
4. M. Korcyl-Wolska, Postępowanie w sprawach nieletnich, Warszawa 2008;
5. A. Krukowski, Prawne podstawy resocjalizacji i zapobiegania przestępczością, Warszawa 1983;
6. M. Kuć, Prawne podstawy resocjalizacji, Warszawa 2013;
7. J. Lachowski, Kodeks karny wykonawczy. Komentarz, Warszawa 2021;
8. H. Machel, Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk 2003
9. B. Stańdo-Kawecka, Prawne podstawy resocjalizacji Kraków 2000;
10. R. Stefański (red.), Kodeks prawa karnego. Komentarz, Warszawa 2023;
11. B. Urban, J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, Warszawa 2008;
12. B. Urban, J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady oddziaływań, Warszawa 1998.
Literatura dodatkowa:
1. C. Czapów, Wychowawnie resocjalizujące. Elementy metodyki i diagnostyki, Warszawa 1978;
2. C. Czapów, S. Jedlewski, Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971;
3. J. Felczak, Praca socjalna z więźniami i ich rodzinami, Warszawa 2020;
4. M. Konopczyński, Twórcza resocjalizacja. Wybrane metody i pomocy dzieciom i młodzieży, Warszawa 1996;
5. G. Kudlak, Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich. Wyzwania i perspektywy rozwoju, Warszawa 2016;
6. B. Stańdo – Kawecka, Prawo karne nieletnich. Od opieki do odpowiedzialności, Warszawa 2007;
7. R. Opora, R. Breska, J. Jezierska, M. Piechowicz (red.), Współczesne modele i strategie resocjalizacji, Warszawa 2017;
8. B. Urban, J. Stanik, Resocjalizacja Teoria i praktyka pedagogiczna, t. 1 i 2, Warszawa 2008;
9. B. Urban, Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży, Kraków 2000.
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
Podstawowe akty prawne: |
W cyklu 2023/2024-L:
Podstawowe akty prawne: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: