Praca z rodziną z dzieckiem niedostosowanym PED-SL-RS>PzRzDN-w
Charakterystyki trudnych zachowań dzieci i młodzieży w różnych sferach ich funkcjonowania społecznego (środowisko rodzinne, rówieśnicze i szkoła). Uwarunkowania i konsekwencje naruszenia więzi społecznych. Motywy trudnych zachowań dzieci i młodzieży. Obszary występujących trudności. Funkcjonowanie ucznia niedostosowanego i zagrożonego niedostosowaniem w środowisku szkolnym i rówieśniczym – zajęcia praktyczne w placówce (np. OHP, Ośrodek Kuratorski, Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii). Procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia niedostosowaniem społecznym. Metody współpracy szkoły z policją. Działania podejmowane przez nauczyciela w różnych sytuacjach trudnych w szkole (np. picie alkoholu, spożywanie narkotyków, palenie papierosów, agresja, naruszenia dyscypliny, wagary, wulgaryzmy). Zasady przeprowadzania interwencji fizycznej. Rodzic ucznia trudnego w szkole. Przyczyny trudności w relacjach z rodzicem ucznia trudnego. Zasady prawidłowych relacji z rodzicem. Zasady udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole wynikającej z niedostosowania społecznego ucznia i zagrożenia niedostosowaniem społecznym. Metody w pracy z uczniem niedostosowanym społecznie (wpływu osobistego, wpływu grupy, organizowania środowiska).
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
1. Student nazywa i charakteryzuje rodzaje więzi społecznych i prawidłowości rządzące relacjami międzyludzkimi.
2. Wskazuje struktury społeczne i instytucje życia społecznego istotne w wychowaniu, socjalizacji, profilaktyce, resocjalizacji – w pracy z dzieckiem zagrożonym i niedostosowanym społecznie.
3. Objaśnia podstawowe terminy, teorie i kwestie metodyki pracy z dziećmi niedostosowanymi społecznie, zna zasady organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych w środowisku szkolnym. Zna przyczyny trudnych zachowań uczniów w szkole i potrafi wskazać obszary, w których te trudności występują
Kryteria oceniania
Ocena kolokwium (kolokwium zaliczeniowe).
Zaliczenie na ocenę - test
Literatura
Literatura podstawowa:
Carr A., Depresja i próby samobójcze młodzieży, Gdańsk 2004.
Elliot J., Place M., Dzieci i młodzież w kłopocie, Warszawa 2000.
Herbert M., Rozwój społeczny ucznia, Gdańsk 2004.
Jarosz E., Dom, który krzywdzi, Katowice 2001.
Konopnicki J., Niedostosowanie społeczne, Warszawa 1971 .
Miłkowska-Olejniczak G, Charakterystyka szkolnego agresora, [w:] Modelowe rozwiązania działalności profilaktycznej w grupach dzieci i młodzieży, red. A. Doliński, Zielona Góra.
Otręba A., Wołanie o pomoc, „Edukacja i Dialog” 2002, 4.
Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa 2008.
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 2000.
Seweryńska A. M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej, Warszawa 2007.
Urban B., J. Stanik, Resocjalizacja, T. I, Warszawa 2007.
Urban B., Kryteria, mechanizmy i konsekwencje odrzucenia dziecka przez grupę rówieśniczą, [w:] Społeczne konteksty zaburzeń w zachowaniu, Kraków 2001.
Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży, Kraków 2000.
Literatura uzupełniająca
Bradshaw J., Zrozumieć rodzinę, Warszawa 1997.
Konopnicki J, Niedostosowanie społeczne, Warszawa 1971.
Radziewicz-Winnicki A., Społeczeństwo w trakcie zmiany, Gdańsk 2004.
Waloszek D. (red.), Osamotnienie dzieci w rodzinie a ich relacje emocjonalne z rówieśnikami i nauczycielami w szkole, [w:] Nowe stulecie dziecku, Zielona Góra 2001.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: