Wybrane zagadnienia psychologii sądowej i penitencjarnej PED-SL-RS>WZPSiP-c
Celem kursu jest również wyposażenie studenta w podstawowe informacje dotyczące psychologicznych uwarunkowań zachowań przestępczych, pracy psychologa sądowego, badań diagnostycznych, opiniowania, oraz rozumienie sytuacji psychologicznej ofiar i sprawców.
Treści kształcenia:
1. Wstęp do psychologii sądowej i penitencjarnej, podstawowe definicje, pojęcia, założenia.
2. Socjologiczne i psychologiczne koncepcje dewiacji i przestępczości.
3. Związki psychologii sądowej z prawem. Wzajemne zależności.
4. Zaburzenia psychiczne sprawców czynów karalnych.
5. Praca z dziećmi i nieletnimi ofiarami nadużyć seksualnych.
6. Opiniowanie – diagnoza psychologiczna.
7. Psychologiczny i społeczny wymiar kary pozbawienia wolności: retrybucja i resocjalizacja.
8. Psychologiczne mechanizmy procesu prionizacji.
9. Wiarygodność zeznań świadków. Procesy poznawcze.
10. Etyczne aspekty pracy psychologa sądowego.
W cyklu 2023/2024-Z:
Celem kursu jest również wyposażenie studenta w podstawowe informacje dotyczące psychologicznych uwarunkowań zachowań przestępczych, pracy psychologa sądowego, badań diagnostycznych, opiniowania, oraz rozumienie sytuacji psychologicznej ofiar i sprawców. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Student zna i definiuje podstawowe problemy z zakresu psychologii sądowej i penitencjarnej.
2. Student wie i rozumie na czym polega praca psychologa sądowego i penitencjarnego, zna podstawowe zasady opiniowania sądowego. Zna również psychologiczne mechanizmy funkcjonowania skazanych w warunkach izolacji penitencjarnej.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Student potrafi wyjaśnić warsztat pracy psychologa penitencjarnego, rozumie mechanizmy prionizacji, oraz uwarunkowania zjawiska wiktymizacji.
2. Student potrafi wyjaśnić sytuację psychologiczną osób osadzonych w instytucji penitencjarnej.
KOMPETENCJE:
1. Student przejawia wrażliwość i ma zrozumienie dla osób przebywających w sytuacji izolacji penitencjarnej.
2. Student potrafi współpracować w interdyscyplinarnych zespołach, zajmujących się resocjalizacją penitencjarną. Czyta ze zrozumieniem opinie sporządzone przez psychologów sądowych.
Kryteria oceniania
1. Zaliczenie testowe w tym pytania otwarte opisowe
2. Praca koncepcyjna na ćwiczeniach
3. Obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności; pozostałe muszą być zaliczone, jednak liczba nieobecności nie może przekroczyć 50% wszystkich godzin, bowiem w takim przypadku Student zostaje skreślony z listy.
4. Przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie na zajęciach
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Ciosek M., Psychologia sądowa i penitencjarna, Warszawa: Wydawnictwa Prawnicze PWN, 2001.
2. Ackerman, M. J., Podstawy psychologii sądowej, Gdańsk: Wydawnictwo GWP, 2005.
3. Hołyst B., Psychologia kryminalistyczna, Warszawa: Wyd. LexisNexis, 2004.
Lektury uzupełniające:
1. Stemplewska-Żakowicz K., Diagnoza Psychologiczna. Diagnozowanie jako kompetencja profesjonalna, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2009.
2. Lew-Starowicz, Z., Seksuologia sądowa, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, 2000.
3. Kasparek K. Szpitalak M. (red.), Psychologia sądowa, Kraków: Wydawnictwo UJ, 2014.
4. Majchrzyk Z., Psychologia sądowa. Aktualne problemy opiniowania dorosłych, Warszawa: Wydawnictwo UKSW, 2012.
W cyklu 2023/2024-Z:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: