Wybrane zagadnienia psychologii sądowej i penitencjarnej PED-SL-RS>Wyzpsip-w
Podczas zajęć poruszone zostaną następujące tematy:
1. Wstęp do psychologii sądowej i penitencjarnej, podstawowe definicje, pojęcia, założenia.
2. Socjologiczne i psychologiczne koncepcje dewiacji i przestępczości.
3. Związki psychologii sądowej z prawem. Wzajemne zależności.
4. Zaburzenia psychiczne sprawców czynów karalnych.
5. Praca z dziećmi i nieletnimi ofiarami nadużyć seksualnych.
6. Opiniowanie – diagnoza psychologiczna.
7. Psychologiczny i społeczny wymiar kary pozbawienia wolności: retrybucja i resocjalizacja.
8. Psychologiczne mechanizmy procesu prizonizacji.
9. Wiarygodność zeznań świadków. Procesy poznawcze.
10. Etyczne aspekty pracy psychologa sądowego.
11. Wybrane aspekty psychologii sądowej i penitencjarnej
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Student zna i definiuje podstawowe problemy z zakresu psychologii sądowej i penitencjarnej.
2. Student wie i rozumie na czym polega praca psychologa sądowego i penitencjarnego, zna podstawowe zasady opiniowania sądowego. Zna również psychologiczne mechanizmy funkcjonowania skazanych w warunkach izolacji penitencjarnej.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Student potrafi wyjaśnić warsztat pracy psychologa penitencjarnego, rozumie mechanizmy prionizacji, oraz uwarunkowania zjawiska wiktymizacji.
2. Student potrafi wyjaśnić sytuację psychologiczną osób osadzonych w instytucji penitencjarnej.
KOMPETENCJE:
1. Student przejawia wrażliwość i ma zrozumienie dla osób przebywających w sytuacji izolacji penitencjarnej.
2. Student potrafi współpracować w interdyscyplinarnych zespołach, zajmujących się resocjalizacją penitencjarną. Czyta ze zrozumieniem opinie sporządzone przez psychologów sądowych.
Kryteria oceniania
1. Zaliczenie testowe w tym pytania otwarte opisowe (dotyczy wykładu)
2. Praca koncepcyjna na ćwiczeniach
3. Obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności; pozostałe muszą być zaliczone, jednak liczba nieobecności nie może przekroczyć 30% wszystkich godzin, bowiem w takim przypadku Student zostaje skreślony z listy.
4. Przygotowanie prezentacji i jej przedstawienie na zajęciach – moderowanie dyskusji (ćwiczenia)
Literatura
1. D. Rode, K. Dukała, J. Kabzińska, K. Zalewska-Łunkiewicz (2024). Kliniczna psychologia sądowa. Warszawa: Wyd PWN
2. M. Ciosek, B. Pastwa-Wojciechowska (red.) (2017). Psychologia penitencjarna, Warszawa: Wyd. PWN.
3. M.T. Huss (2013). Forensic Psychology: Research, Clinical Practice, and Applications (2nd ed.). Wiley.
4. C.R. Bartol, & A.M. Bartol (2018). Introduction to Forensic Psychology: Research and Application (5th ed.). Sage Publications.
5. J. Stanik (2013). Psychologia sądowa. Podstawy - badania – aplikacje. Warszawa Wyd. PWN.
6. M. Ciosek (2003). Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa: Wyd. LexisNexis.
Uwagi
W cyklu 2024/2025-Z:
Aby zaliczyć przedmiot należy uzyskać 60% punktów. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: