Aksjologiczne podstawy edukacji PED-SM>AksPodEdu-w
Wykład
1. Przedmiot badań aksjologii jako nauki o wartościach.
2. Rola aksjologii w teorii i praktyce edukacyjnej.
3. Pojęcie wartości w aksjologii.
4. Pedagogika wartości a pedagogika potrzeb, autorytet nauczyciela.
5. Zagrożenia zewnętrzne i wewnętrzne dla wartości i zachowania wysokiego poziomu moralnego.
Ćwiczenia:
1. Środowiska wychowawcze w procesie przekazu wartości. Teksty źródłowe.
2. Etyka w zawodzie nauczyciela - problemy i dylematy w praktyce pedagogicznej.
3. Nauczanie religii w szkole a problematyka aksjologii.
4. Wychowanie seksualne a problematyka aksjologii.
5. Czynniki dezorganizujące wychowanie moralne.
W cyklu 2023/2024-Z:
Omawiane zagadnienia: |
W cyklu 2024/2025-Z:
Omawiane zagadnienia: 1. Przedmiot badań aksjologii jako nauki o wartościach. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA –
1. Student definiuje podstawową i uporządkowaną wiedzę na temat wartości, ich typologii, funkcji i znaczenia.
2. Student charakteryzuje elementarną, uporządkowaną wiedzę na temat kompetencji aksjologicznych w wychowaniu, zasad i norm etycznych w edukacji.
UMIEJĘTNOŚCI –
1. Student potrafi dokonać obserwacji i interpretacji współczesnych zagrożeń występujących w życiu społecznym i wykorzystywać podstawową wiedzę z zakresu aksjologii w celu analizowania tych problemów.
KOMPETENCJE (POSTAWY) –
1. Student ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie poszukiwania aksjologicznych podstaw wychowania.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. Wykład informacyjny,
2. Dyskusja problemowa,
3. Studium przypadku,
4. Praca w grupach,
5. Prezentacje multimedialne.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
Wykład:
1. Wiedza: egzamin pisemny w formie testu na koniec semestru(85% wiedzy z materiału podanego – bdb, 80% - db+, 75% - db, 70% - dst+, 65% - dst, 60% - dst).
2. Umiejętności: krótki esej
3. Kompetencje: ocenianie ciągłe za aktywność
Ćwiczenia:
1. Wiedza: prezentacja multimedialna
2. Umiejętności: studium przypadku, dyskusja problemowa
3. Kompetencje: ocenianie ciągłe za aktywność
Literatura
Lektury podstawowe:
Homplewicz J., Etyka pedagogiczna: podręcznik dla wychowawców, Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Warszawa 1996.
Dziecko w świecie wartości, Cz. 2, Poszukiwanie ładu umysłu i serca, B. Dymara, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010.
Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej. T. 1. Etyka osobowa, Wyd. 2 poszerz., WAM,
Kraków 2005.
Lektury uzupełniające:
Mastalski J., Zarys teorii wychowania, Kraków 2002.
Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Impuls, Kraków 2007.
W cyklu 2023/2024-Z:
Literatura: |
W cyklu 2024/2025-Z:
Literatura: Lektury uzupełniające: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: