Praca z rodziną dysfunkcyjną PED-SM>PzRoDys-c
Sytuacja dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej.
Młodzież w systemie rodzinnym.
Rodzina dysfunkcyjna a rodzina patologiczna.
Specyfika przemocy w rodzinie. Uwarunkowania, rodzaje i formy przemocy wewnątrzrodzinnej. Mechanizmy, cykle i konsekwencje przemocy w rodzinie.
Możliwości wsparcia rodziny niepełnej.
Wybrane zagadnienia problemowe, wybrane przez studentów i prowadzącego w zależności od zainteresowań.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Student objaśnia i tłumaczy podstawowe ujęcia teoretyczne dotyczące rodziny i jej funkcjonowania (prawidłowego i nieprawidłowego) w celu analizowania, oraz projektowania i wdrażania strategii działań pedagogicznych wobec rodziny.
2. Opisuje środowisko rodziny dysfunkcyjnej, charakteryzuje jego specyfikę i objaśnia procesy w nim zachodzące.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Student wykorzystuje swoją wiedzę na podjęcie profesjonalnych działań dotyczących rodzin dysfunkcyjnych
2. Prezentuje pogłębione umiejętności w projektowaniu i wdrażaniu profesjonalnych działań pedagogicznych (profilaktycznych i terapeutycznych) dotyczących różnych przejawów dysfunkcji rodziny.
KOMPETENCJE:
1. Potrafi kreatywnie tworzyć rozwiązania konkretnych problemów dotyczących funkcjonowania rodziny i sporządzić prognozę przebiegu ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki podejmowanych działań.
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. Ćwiczenia
2. Prezentacja multimedialna
3. Dyskusja moderowana
4. Analiza tekstu
5. Alternatywnie: częściowy udział w Konferencji, seminarium, warsztacie, wizyta w instytucji pomocowej.
Kryteria oceniania
Student powinien zaprezentować wybrane zagadnienie programowe w toku zajęć – praca indywidualna; lub wykonać projekt – „Diagnoza i propozycje działań terapeutycznych wobec wybranego problemu” - praca grupowa; wykazać się aktywnością w toku zajęć, prezentując i argumentując własne poglądy.
Literatura
Lektury podstawowe:
Gajewski M., Współczesne przestrzenie aktywności młodzieży. Kraków 2023.
Sakowicz T., Dysfunkcyjność rodziny a resocjalizacja, Impuls, Kraków 2006
Janicka I., Liberadzka H. (red.), Psychologia rodziny, PWN, Warszawa 2014
Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 1998
Lektury uzupełniające:
Mazur J., Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: