Praca z rodziną dysfunkcyjną PED-SM>PzRoDys-w
Rodzina dysfunkcyjna - jej dynamika oraz cechy charakterystyczne. Konflikty w rodzinie.
Sytuacja dziecka w rodzinie dysfunkcyjnej. Rodzina dysfunkcyjna a rodzina patologiczna.
System wsparcia rodzin dysfunkcyjnych. Rodzina zastępcza i adopcyjna jako forma wsparcia rodziny dysfunkcyjnej. Zadania asystenta i kuratora rodzinnego.
Specyfika przemocy w rodzinie. Uwarunkowania, rodzaje i formy przemocy wewnątrzrodzinnej. Mechanizmy, cykle i konsekwencje przemocy w rodzinie.
Możliwości wsparcia rodziny niepełnej.
1. Teoretyczne modele rodziny
2. Psychologiczne i pedagogiczne aspekty pracy z rodziną dysfunkcyjną
3. Ekologiczny model rodziny
4. Wybrane obszary dysfunkcji rodzinnych
5. Praktyczne techniki wsparcia psychologicznego rodziny
6. Studium przypadku
7. Wsparcie psychologiczne i psychoterapia rodzin
8. Wykluczenie społeczne i stygmatyzacja rodzin dysfunkcyjnych
9. Etyczny wymiar pracy z rodziną z dysfunkcją
10. Instytucjonalne wsparcie rodzin dysfunkcyjnych
11. Trudności i niepowodzenia pracy z rodzinami dysfunkcyjnymi
12. Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna rodziny
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Student objaśnia i tłumaczy podstawowe ujęcia teoretyczne dotyczące rodziny i jej funkcjonowania (prawidłowego i nieprawidłowego) w celu analizowania, oraz projektowania i wdrażania strategii działań pedagogicznych wobec rodziny.
2. Opisuje środowisko rodziny dysfunkcyjnej, charakteryzuje jego specyfikę i objaśnia procesy w nim zachodzące.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Student wykorzystuje swoją wiedzę na podjęcie profesjonalnych działań dotyczących rodzin dysfunkcyjnych
2. Prezentuje pogłębione umiejętności w projektowaniu i wdrażaniu profesjonalnych działań pedagogicznych (profilaktycznych i terapeutycznych) dotyczących różnych przejawów dysfunkcji rodziny.
KOMPETENCJE:
1. Potrafi kreatywnie tworzyć rozwiązania konkretnych problemów dotyczących funkcjonowania rodziny i sporządzić prognozę przebiegu ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki podejmowanych działań.
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. Wykład
2. Prezentacja multimedialna
3. Dyskusja moderowana
4. 4. Analiza tekstu
Kryteria oceniania
Student powinien zaprezentować wybrane zagadnienie programowe w toku zajęć – praca indywidualna; wykonać projekt – „Diagnoza i propozycje działań terapeutycznych wobec wybranej rodziny dysfunkcyjnej” - praca grupowa; wykazać się aktywnością w toku zajęć, prezentując i argumentując własne poglądy. Oceną końcową jest ocena z ćwiczeń.
Literatura
Lektury podstawowe:
Sakowicz T., Dysfunkcyjność rodziny a resocjalizacja, Impuls, Kraków 2006
Janicka I., Liberadzka H. (red.), Psychologia rodziny, PWN, Warszawa 2014
Kawula S., Brągiel J., Janke A.W., Pedagogika rodziny, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 1998
Lektury uzupełniające:
Mazur J., Przemoc w rodzinie. Teoria i rzeczywistość, Wydawnictwo akademickie Żak, Warszawa 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: