Współczesne koncepcje edukacyjne PED-SM-p>WspKon-w
I. Wykład
1. Współczesne wyzwania stawiane pedagogice.
2. Pedagogika w ponowoczesnej cywilizacji.
3. Współczesne koncepcje pedagogiczne.
4. Alternatywna edukacja/modele wychowania.
5. Współczesne problemy oświaty w Polsce i na świecie.
6. Dylematy w pedagogice rodziny.
II. Ćwiczenia
1. Analiza tekstów prezentujących współczesne koncepcje pedagogiczne.
2.Współczesne systemy edukacyjne.
3. Nowe trendy w metodyce wychowania.
W cyklu 2023/2024-Z:
Realizowane treści: |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
W wyniku przeprowadzonych zajęć:
1. Student orientuje się i rozpoznaje współczesne kierunki pedagogiczne.
2. Student zna podstawowe wyzwania stawiane współczesnej pedagogice.
UMIEJĘTNOŚCI
W wyniku przeprowadzonych zajęć:
1. Student potrafi dokonać krytycznej analizy współczesnych koncepcji pedagogicznych.
2. Student potrafi odkrywać aktualne problemy edukacyjne.
KOMPETENCJE (POSTAWY)
W wyniku przeprowadzonych zajęć:
1. Student w sposób kreatywny poszukuje odpowiedzi na pytanie o skuteczną edukację.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1.Wykład informacyjny,
2.Praca z tekstem źródłowym
3.Dyskusja problemowa,
4.Studium przypadku,
5.Praca w grupach,
6.Prezentacje multimedialne.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
Wykład:
Wiedza: zaliczenie ustne na podstawie przyjętych warunków (85% wiedzy z materiału podanego – bdb, 80% - db+, 75% - db, 70% - dst+, 65% - dst, 60% - dst).
Umiejętności: krótki esej
Kompetencje: Ocenianie ciągłe z aktywności
Ćwiczenia:
Wiedza: 1. referat
Umiejętności: 2. ćwiczenia w metodzie problemowej
Kompetencje: 3. czynny udział w dyskusji
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Śliwerski B., Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku, Kraków 2001.
2. M. Nowak, Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.
Lektury uzupełniające:
1. Pedagogika, t. 1, red. B. Śliwerski, Gdańsk 2006.
2. Śliwerski B., Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2003.
W cyklu 2023/2024-Z:
Lektury podstawowe: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: