Metodyka pracy pedagoga szkolnego PEd-SM>MEPrPeSzl-w
Nadrzędnym zadaniem pedagoga szkolnego jest udzielanie pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji szkolnej, rodzinnej, dbanie o właściwy rozwój dzieci i młodzieży i w tym celu podejmowanie działań wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych, zaradczych. Tematy poruszane na zajęcia będą koncentrować się wokół zagadnień związanych z pomocą psychologiczno-pedagogiczną i wspomaganiem rozwoju ucznia w warunkach szkolnych. Zostaną poruszone kwestie podejmowania przez pedagoga szkolnego działań wychowawczych, terapeutycznych, profilaktycznych oraz interwencyjnych - najczęstsze problemy uczniów wymagające wsparcia pedagoga. Współpraca pedagoga szkolnego z podmiotami i instytucjami wspierającymi dziecko i rodzinę.
W cyklu 2024/2025-L:
Przedstawienie podstawowych zadań pedagoga szkolnego, organizacji pracy, wymaganej dokumentacji, podstaw prawnych pomocy psychologiczno - pedagogicznej oraz obszarów działania w placówkach oświatowych. Są to w szczególności następujące zagadnienia: Prawo w pracy pedagoga szkolnego - przepisy dotyczące organizacji pracy, podstawowa dokumentacja. Role pedagoga szkolnego w szkole. Wychowanie, profilaktyka, pomoc psychologiczno - pedagogiczna - rola pedagoga szkolnego. Organizacja miejsca pracy pedagoga szkolnego i wymagane cechy dotyczące jego osoby. Pedagog szkolny i uczniowie, rodzice, nauczyciele. Najczęstsze problemy uczniów wymagające wsparcia pedagoga. Współpraca pedagoga szkolnego z podmiotami i instytucjami wspierającymi dziecko i rodzinę. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
Posiada wiedzę na temat roli pedagoga szkolnego w procesie wychowania, opieki i profilaktyki oraz role pełnione w szkole.
Ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej.
Posiada szeroką wiedzę na temat metodyki pracy pedagoga szkolnego, podstaw prawnych, organizacji pracy, prowadzonej dokumentacji.
Posiada umiejętność prowadzenia dokumentacji pracy wychowawczej. Jest otwarty na nowatorskie rozwiązania na gruncie metodyki i postępuje zgodnie z dyrektywami metodycznymi.
Potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; współpracować z nauczycielami i rodzicami, umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne.
Posiada umiejętność nawiązywania i podtrzymywania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dziecka, placówkami specjalistycznymi i specjalistami.
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia.
Ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych) w stosunku do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywność na zajęciach. Realizacja powierzonych zadań. Egzamin.
Literatura
T. Lewandowska – Kidoń, B. Kalinowska – Witek, Rola pedagoga szkolnego w szkolnym systemie pomocy psychologiczno – pedagogicznej, Lublin 2016.
(pod red.) B. Adamiak, J. Boryszewska, N. Malenko, Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej uczniom ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji polskiej i brytyjskiej, Kraków 2018
M. Sałasiński, B. Badziukiewicz, Vademecum pedagoga szkolnego, Warszawa 2003
Szabała A., Współczesne wyzwania dla pracy psychologa i pedagoga szkolnego, Chełm 2024
Uwagi
W cyklu 2024/2025-L:
Dozwolona jedna nieobecność nieusprawiedliwiona (1h dydaktyczna). Każdą następną należy odpracować wg indywidualnych ustaleń. Zaliczenie na podstawie obecności i aktywności oraz zrealizowanych zadań. Zaliczenie ćwiczeń jest podstawą do dopuszczenia do egzaminu. Frekwencja poniżej 50% nie kwalifikuje do zaliczenia przedmiotu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: