Logowychowanie PIL-POD>Logowych-w-1
Sytuacja człowieka w obecnym momencie dziejów, który można nazwać epoką dezorientacji egzystencjalnej i poszukiwania sensu, wymaga konkretnych i stabilnych odniesień w procesie wychowawczym. Logoteoria i logoterapia Viktora E. Frankla staje się propozycją adekwatną dla celowej działalności wychowawczej. Pierwszym modułem przedmiotu jest przedstawienie komplementarnego ujęcia procesu wychowania zaczerpniętego z logoterapii. Dzisiejszy proces wychowania nie może odwoływać się jedynie do teorii motywacyjnej, ale powinien przygotowywać przestrzeń życiową wychowanka do konfrontowania go z wyzwaniami (napięciami wewnętrznymi). Proces wychowania nie powinien dążyć do minimalizować życiowych napięć. Winien przede wszystkim pokazywać skuteczne drogi pokonywania owych napięć i ukierunkowania młodego człowieka na istotne sensy i wartości w jego życiu, poprzez które realizują się konkretne potrzeby codzienności i celowość egzystencji ludzkiej. Trzeba zauważyć, że proces wychowawczy oparty na logoterapeutycznych fundamentach polega na uwydatnieniu aktywnej roli wychowanka, który jest nie tylko biorcą, ale przede wszystkim odkrywcą samego siebie i własnych płaszczyzn sensów i wartości. Bycie człowieka oznacza istnienie w obliczu sensu, jaki należy wypełnić i wartości, jakie należy zrealizować. Należy także zauważyć, iż pedagogika Frnkla staje się innowacyjną przez to, że nie skupia się w pierwszym miejscu na sposobach przekazywania wiedzy, ale najpierw zmierza do oczyszczenia świadomości człowieka. To właśnie świadomość człowieka jest centrum poznania, a edukacja winna bardziej skupiać się na procesach niż na treściach.
W drugim module zajęć zostaną przedstawione główne cele logowychowania, wśród których należy wymienić: wychowanie do wolności i odpowiedzialności, dojrzałości, zdrowia psychicznego, realizacji sensu i wartości, i wreszcie do samowychowania. Głównymi przymiotami takiego stylu wychowawczego są: integralność, noodynamizm, docelowość, sensowność i odpowiedzialność.
W trzecim module podkreśla się aktywną i twórczą rolę logowychowawcy, który czuwa nad wyżej określonym paradygmatem wychowawczym. Nauczyciel w teorii Frankla staje się odpowiedzialnym operatorem społecznym, który przede wszystkim jest obecny i uważny w profesjonalnej relacji z wychowankiem. Wychowaca działający w oparciu o przesłanki logoterapeutyczne jest kimś, kto nadaje tempo, stymuluje, zaprasza wciąż do aktywnego rozwoju i poznawania siebie oraz świata, w którym istnieje. Taki nauczyciel nie może zapomnieć o potrzebie optymalnej komunikacji ukierunkowanej na konkretny cel, powiązany zawsze z konkretną hierarchią wartości.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- student posiada wiedzę z zakresu logoteorii i logoterapii w odniesieniu do koncepcji logowychowania
- potrafi wyjaśnić główne pojęcia teorii Frankla wykorzystane w logoterapeutycznej koncepcji wychowania
- definiuje i poprawnie interpretuje proponowany w logoterapii Frankla model logowychowawcy
- rozpoznaje konkretne potrzeby swoich wychowanków stosując odpowiednie postępowanie oparte na zasadach logoteorii i logoterapii
Kryteria oceniania
- pozytywna ocena z egzaminu pisemnego na zakończenie zajęć
- złożenie 2 lektur z literatury przedmiotu
Literatura
1. Frankl V.E., Lekarz i dusza. Wprowadzenie do logoterapii i analizy egzystencjalnej, Wydawnictwo Czarna Owca, 2021.
2. Frankl V.E., Wola sensu. Założenia i zastosowanie logoterapii, Wydawnictwo Czarna Owca, 2021.
3. Frankl V.E., Człowiek w poszukiwaniu sensu, Wydawnictwo Czarna Owca, 2023.
4. Frankl V.E., O sensie życia, Wydawnictwo Czarna Owca, 2021.
5. Frankl V.E., Życie z sensem. Autobiografia, Wydawnictwo Mando Inside, 2023.
6. Frankl V.E., Logoterapia e analisi esistenziale, Wydawnictwo Morcelliana, 2005.
7. Frankl V.E., Senso e valori per l'esistenza, Wydawnictwo Città Nuova, 1998.
8. Szykuła R., Logoterapia i analiza egzystencjalna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Eneteia, 2022.
9. Fizzotti E., Aby być wolnym. Logoterapia na co dzień, Wydawnictwo Jedność, 2006.
10. Styczyński M. Ricerca di senso ed educazione ai valori: il contributo della logoterapia di Viktor E. Frankl. Verso un progetto di formazione degli educatori nella scuola, Wydawnictwo PARTNER, 2019.
11. Wolicki M., Podstawowe zagadnienia analizy egzystencjalnej i logoterapii, Wydawnictwo Diecezjalne Sandomierz, 2008.
12. Wolicki M., Logoterapeutyczna koncepcja wychowania, Wydawnictwo Sandomierz, 2007.
13. Bruzzone D., Viktor Frankl. Fondamenti psicopedagogici dell'analisi esistenziale, Wydawnictwo Carocci Faber, 2012.
14. Bruzzone D., Ricerca di senso e cura dell'esistenza. il contributo di Viktor E. Frankl a una pedagogia fenomenologico-esistenziale, Wydawnictwo Erickson, 2007.
15. Chojniak, Ar., Człowiek i sens. Frankla koncepcja autotranscendencji, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, 2003.
16. Fizzotti E., Il senso come terapia. Fondamenti teorico-clinici della logoterapia di Ciktor E. Frankl, Wydawnictwo Franco Angeli, 2018.
17. Fizzotti E., Nuovi orizzonti di ben-essere esistenziale. Il contributo della logoterapia di V.E. Frankl, Wydawnictwo Las - Roma, 2005.
18. Popielski K., Noetyczny wymiar osobowości. Psychologiczna analiza poczucia sensu życia, Redakcja Wydawnictw KUL, 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: