Współpraca członków Ludu Bożego w Kościele PK-SJ>wykmon203
Słuchacz zapozna się z zasadami współpracy wiernych w realizacji nauczycielskiego, rządzenia i uświęcającego zadania Kościoła.
Treści kształcenia:
1. Wprowadzenie do problematyki współpracy członków Ludu Bożego
2. Przesłanki teologiczno – prawne współpracy członków Ludu Bożego
3. Podstawy teologiczno – prawne współpracy członków Ludu Bożego
4. Współpraca wiernych w realizacji nauczycielskiego zadania Kościoła
5. Współpraca wiernych w realizacji uświęcającego zadania Kościoła
6. Współpraca wiernych w zarządzaniu Kościołem partykularnym
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
- zna w zakresie rozszerzonym terminologię prawa kanonicznego oraz jej zastosowanie w innych pokrewnych dyscyplinach;
- ma rozszerzoną wiedzę o charakterze prawa kanonicznego, jego teologicznej naturze, historycznych uwarunkowaniach, obecnym rozwoju, znaczeniu społecznym, miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk;
- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej prawa kanonicznego w jego wymiarze powszechnym i partykularnym;
- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat celu, organizacji i funkcjonowania instytucji Kościoła;
- zna w zakresie pogłębionym akty normatywne powszechne i partykularne oraz ich sposoby aplikacji w wymiarze sądowniczym;
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie dokumentów Magisterium Kościoła, wychowania katolickiego; ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat celu, organizacji i funkcjonowania instytucji Kościoła;
- ma pogłębioną wiedzę dotyczącą nauczycielskiej, uświęcającej, misyjnej i ekumenicznej działalności Kościoła, wychowania katolickiego, szkół i uniwersytetów katolickich, ich praw i obowiązków;
- ma pogłębioną wiedzę na temat prawnego wymiaru sakramentalnego życia Kościoła, sakramentaliów i miejsc świętych.
W zakresie umiejętności:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
- potrafi wskazać i w pogłębiony sposób wyjaśnić źródła prawa kanonicznego oraz ich wzajemne relacje;
- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizy prawa kanonicznego w relacji do innych systemów prawnych oraz formułować własne opinie;
- potrafi właściwie analizować rozwój prawa kanonicznego i ukazywać jego związek z procesami zachodzącymi w społeczności Kościoła wywołującymi potrzebę normatywnych regulacji;
- potrafi sprawnie porozumiewać się za pomocą zwrotów prawniczych bezpośrednio i z wykorzystaniem współczesnych technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu prawa, jak też z odbiorcami spoza grona specjalistów.
W zakresie kompetencji społecznych:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
- ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego;
- docenia znaczenie prawa kanonicznego w funkcjonowaniu społeczności Kościoła, jego rolę w zachowywaniu porządku tej społeczności w wymiarze doczesnym, a szczególnie, jego ukierunkowanie na zbawienie człowieka;
- utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi przez Kościół w praktyce, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w jego misję;
- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętność, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego;
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa Kościoła we wszystkich jego wymiarach.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
M_1. Wykład w formie dyskusji i wzajemnych pytań
M_2. Lektury obowiązkowe dotyczące problematyki wykładu
M_3. Lektury uzupełniające dotyczące problematyki wykładu
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
Ocena pracy studentów zostanie dokonana na podstawie egzaminu pisemnego, polegającego na przygotowaniu krótkiego opracowania na temat zasady współpracy członków Ludu Bożego w realizacji jednej z trzech misji Kościoła (nauczycielskiej, rządzenia lub uświęcającej). Przygotowanie pracy nastąpi po zakończeniu cyklu wykładów. Prace zostaną przedstawione w formie elektronicznej na adres e-mail: karolina.mazur@upjp2.edu.pl w terminie ustalonym ze studentami.
Osoby, które brały aktywnie udział w zajęciach i nie były tylko na dwóch zajęciach zostaną zwolnione z pisania pracy zaliczeniowej.
Literatura
Literatura podstawowa:
1) L. Balter, Udział świeckich w misji kapłańskiej Chrystusa i Kościoła, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 35 (1988), z. 5, s. 21-32;
2) J. Dyduch, Obowiązki i prawa wiernych świeckich w prawodawstwie soborowym, Kraków 1985;
3) J. Dyduch, Udział świeckich w potrójnej misji Chrystusa w świetle nowego Kodeksu Prawa Kanonicznego, „Analecta Cracoviensia” 16 (1984), s. 483-509;
4) J. Glemp, Współdziałanie w Kościele jako zagadnienie prawne po Soborze Watykańskim II, „Studia Gnesnensia” 1 (1975), s. 211-226;
5) E. Górecki, Współpraca duszpasterzy i katolików świeckich, „Ateneum Kapłańskie” 120 (1993), s. 97-105;
6) J. Krukowski, Katalog podstawowych obowiązków i uprawnień wszystkich chrześcijan w nowym Kodeksie Prawa Kanonicznego, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 31 (1984), z. 5, s. 43-52;
7) A. Romanko, Współdziałanie wiernych chrześcijan świeckich we władzy rządzenia w organach kolegialnych Kościoła partykularnego, „Journal of Modern Science” 3 (2017), nr 34, s. 11-28;
8) J. Wroceński, Udział wiernych świeckich w wykonywaniu władzy rządzenia w Kościele partykularnym, „Kieleckie Studia Teologiczne” 8 (2009), s. 215-230;
9) K. Mazur, Prawo wiernych świeckich do czynnego udziału w liturgii, (w:) M. Saj (red.), Obowiązki i prawa wiernych świeckich w świetle Kodeksu Prawa Kanonicznego, s. 127-162;
10) P. Wierzbicki, Współpraca wiernych świeckich z duchownymi w Kościele partykularnym, Lublin 2016.
Literatura dodatkowa:
(wykaz lektur uzupełniających i innych materiałów zalecanych studentom podejmującym naukę przedmiotu)
1. P. Caban, Szafarz zwyczajny i nadzwyczajny w posłudze sakramentu Eucharystii, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 60 (2007), nr 1, s. 63-68;
2. I. Celary, Rola wiernych świeckich w życiu i aktywności pastoralnej Kościoła w ujęciu instrukcji Redemptionis sacramentum, „Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne” 4 (2005), nr 1, s. 134-143;
3. W. Góralski, Udział laikatu w sprawowaniu władzy rządzenia w Kościele, „Chrześcijanin w Świecie” 20 (1988), nr 7, s. 80-89;
4. R. Kamiński, Powołanie i funkcjonowanie Parafialnej Rady Duszpasterskiej, AK 69(1977), s. 278-293;
5. C. Krakowiak, Kapłaństwo wspólne i kapłaństwo służebne w świetle ksiąg liturgicznych, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” (1983), nr 4, s 297-306;
6. J. Krukowski, Definicja chrześcijan, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 33 (1986), z. 5, s. 29-39;
7. K. Mazur, Obowiązek zaradzania potrzebom Kościoła w zakresie sprawowania kultu Bożego (kan. 222 § 1 KPK), „Annales Canonici” 16 (2020), nr 2, s. 91-108.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: