Rola środków społecznego przekazu w misji Kościoła katolickiego PK-SJ>wykmon204
Słuchacz zapozna się z historią środków społecznego przekazu (radiofonii telewizji i Internetu), następnie wpływem mediów na zadanie nauczycielskie, uświęcające i rządzenia Kościoła katolickiego.
Treści kształcenia:
1. Radiofonia i telewizja – wprowadzenie.
2. Internet – wprowadzenie.
3. Misja Kościoła a środki społecznego przekazu.
4. Środki przekazu w nauczycielskim zadaniu Kościoła.
5. Środki przekazu w uświęcającym zadaniu Kościoła.
6. Środki przekazu w zadaniu rządzenia.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
- zna w zakresie rozszerzonym terminologię prawa kanonicznego oraz jej zastosowanie w innych pokrewnych dyscyplinach;
- ma rozszerzoną wiedzę o charakterze prawa kanonicznego, jego teologicznej naturze, historycznych uwarunkowaniach, obecnym rozwoju, znaczeniu społecznym, miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk;
- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej prawa kanonicznego w jego wymiarze powszechnym i partykularnym;
- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat celu, organizacji i funkcjonowania instytucji Kościoła;
- zna w zakresie pogłębionym akty normatywne powszechne i partykularne oraz ich sposoby aplikacji w wymiarze sądowniczym;
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie dokumentów Magisterium Kościoła, wychowania katolickiego; ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat celu, organizacji i funkcjonowania instytucji Kościoła;
- ma pogłębioną wiedzę dotyczącą nauczycielskiej, uświęcającej, misyjnej i ekumenicznej działalności Kościoła, wychowania katolickiego, szkół i uniwersytetów katolickich, ich praw i obowiązków;
- ma pogłębioną wiedzę na temat prawnego wymiaru sakramentalnego życia Kościoła, sakramentaliów i miejsc świętych.
W zakresie umiejętności:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
- potrafi wskazać i w pogłębiony sposób wyjaśnić źródła prawa kanonicznego oraz ich wzajemne relacje;
- potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i analizy prawa kanonicznego w relacji do innych systemów prawnych oraz formułować własne opinie;
- potrafi właściwie analizować rozwój prawa kanonicznego i ukazywać jego związek z procesami zachodzącymi w społeczności Kościoła wywołującymi potrzebę normatywnych regulacji;
- potrafi sprawnie porozumiewać się za pomocą zwrotów prawniczych bezpośrednio i z wykorzystaniem współczesnych technik komunikacyjnych ze specjalistami z zakresu prawa, jak też z odbiorcami spoza grona specjalistów.
W zakresie kompetencji społecznych:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
- ma pogłębioną świadomość swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego;
- docenia znaczenie prawa kanonicznego w funkcjonowaniu społeczności Kościoła, jego rolę w zachowywaniu porządku tej społeczności w wymiarze doczesnym, a szczególnie, jego ukierunkowanie na zbawienie człowieka;
- utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi przez Kościół w praktyce, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w jego misję;
- ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętność, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego;
- ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa Kościoła we wszystkich jego wymiarach.
Kryteria oceniania
Metody uczenia się:
M_1. Wykład w formie dyskusji i wzajemnych pytań
M_2. Lektury obowiązkowe dotyczące problematyki wykładu
M_3. Lektury uzupełniające dotyczące problematyki wykładu
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
Ocena pracy studentów zostanie dokonana na podstawie egzaminu pisemnego, polegającego na przygotowaniu krótkiego opracowania na temat wpływu środków społecznego przekazu (radia, telewizji i Internetu) w misję Kościoła katolickiego. Przygotowanie pracy nastąpi po zakończeniu cyklu wykładów. Prace zostaną przedstawione w formie elektronicznej na adres e-mail: karolina.mazur@upjp2.edu.pl w terminie ustalonym ze studentami.
Osoby, które brały aktywnie udział w zajęciach i nie były tylko na dwóch zajęciach zostaną zwolnione z pisania pracy zaliczeniowej.
Literatura
Literatura podstawowa:
1) A. Domaszk, Możliwość zastosowania Internetu w misji Kościoła katolickiego, Poligrafia Inspektoratu Towarzystwa Salezjańskiego, Kraków 2013;
2) A. Domaszk, Środki komunikacji społecznej w nauczaniu Kościoła i misji ewangelizacyjnej, „Seminare. Poszukiwania Naukowe” 34 (2013), s. 81-95;
3) P. Drzewiecki, Kościół o mediach Wybór dokumentów Kościoła o środkach społecznego przekazu, Warszawa 2013;
4) J. Kloch, Internet i Kościół, wydawnictwo Elipsa, Warszawa 2011;
5) E. Kossewska, J. Adamowski, Media wyznaniowe w Polsce 1989-2004, wydawnictwo Aspra, Warszawa 2004;
6) M. Laskowska, Nowe media w duszpasterstwie, w: M. Przybysz, T. Wielebski, Media w duszpasterstwie, wydawnictwo UKSW, Warszawa 2014, s. 199- 230;
7) M. Laskowska, Środki społecznego przekazu w duszpasterstwie. Etyczna analiza relacji, w: M. Przybysz, T. Wielebski, Media w duszpasterstwie, wydawnictwo UKSW, Warszawa 2014, s. 83-115;
8) S. Mordarski, Media w działaniu. Funkcjonowaniu środków społecznego przekazu w świetle nauczania Kościoła, Wydawnictwo i Drukarnia Diecezji Sandomierskiej, Sandomierz-Kraków 2007;
9) K. Pokorna-Ignatowicz, Kościół w świecie mediów. Historia-dokumenty – dylematy, wydawnictwo UJ, Kraków 2002.
Literatura dodatkowa:
1. J. Adamczyk, Uwagi na temat „Norm Konferencji Episkopatu Polski dotyczących występowania duchownych i osób zakonnych oraz przekazywania nauki chrześcijańskiej w audycjach radiowych i telewizyjnych”, „Prawo Kanoniczne” 51 (2008), nr 1-2, s. 139-161;
2. I. Celary, Znaczenie środków społecznego przekazu na tle duszpasterskich zadań i potrzeb Kościoła, „Studia Elbląskie” 5 (2003), s. 269-282;
3. A. Domaszk, Katolickie radio internetowe w myśli teologiczno-prawnej Kościoła, „Prawo i Kościół” 6 (2014), s. 141-168;
4. A. Domaszk, Katolicka telewizja internetowa w myśli prawno-kanonicznej Kościoła, „Prawo Kanoniczne” 61 (2018) nr 1, s. 53-75;
5. A. Karwowska-Lamparska, Rozwój radiofonii i telewizji, „Telekomunikacja i Techniki Informacyjne” (2003) nr 3-4, s. 20-47;
6. D. Kowalczyk, O możliwości spowiedzi przez Internet, „Więź” 10 (2001), s. 143-150;
7. J. Salij, Spowiedź przez Internet, „W Drodze” 5 (2002), s. 124-128;
8. P. Sołga, Kościół katolicki wobec Internetu : zarys problematyki w ujęciu historycznym, „Res Gestae. Czasopismo Historyczne” 2 (2016), s. 145-161.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: