Zasada domniemania niewinności w prawie kanonicznym i prawie polskim PK-SJ>wykmon228
Podczas zajęć poruszana jest problematyka dotycząca zakresu obowiązywania w systemie prawa kanonicznego i prawa polskiego zasady domniemania niewinności. W szczególności w ramach wykładu sukcesywnie prezentowane są zagadnienia dotyczące następujących treści kształcenia:
T_1 Pojęcie zasady domniemania niewinności
T_2 Geneza i historyczny rozwój zasady domniemania niewinności
T_3 Specyfika zasady domniemania niewinności
T_4 Komponenty zasady domniemania niewinności
T_5 Miejsce zasady domniemania niewinności w klasyfikacji zasad procesowych
T_6 Stosunek zasady domniemania niewinności do innych zasad procesowych
T_7 Realizacja zasady domniemania niewinności na tle prawnoporównawczym
T_8 Realizacja zasady domniemania niewinności w polskim procesie karnym
T_9 Realizacja zasady domniemania niewinności w procesie karnym
T_10 Realizacja zasady domniemania niewinności w procesie karno-administracyjnym
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W_1 Student zna w zakresie rozszerzonym terminologię prawa kanonicznego oraz jej zastosowanie w innych pokrewnych dyscyplinach (PKMpK_W01);
W_2 Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat celu, organizacji i funkcjonowania instytucji Kościoła (PKMpK_W04);
W_4 Student ma pogłębioną wiedzę na temat procesu kanonicznego, szczególnie kanonicznego procesu małżeńskiego, instytucji procesowych (PKMpK_W14).
Umiejętności:
U_2 Student potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętności konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące zagadnień prawniczych, korzystając z dorobku prawa kanonicznego, jak też pokrewnych dyscyplin naukowych (PKMpK_U05);
U_3 Student potrafi wykorzystać i zastosować posiadaną wiedzę teoretyczną w gronie specjalistów, jak też w otwartej dyskusji na temat szeroko pojętych problemów prawnych, relacji Kościoła do państwa (PKMpK_U07).
Kompetencje społeczne:
K_1 Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego (PKMpK_K1);
K_2 Student docenia znaczenie prawa kanonicznego dla funkcjonowania społeczności Kościoła, jego rolę w zachowaniu porządku tej społeczności w wymiarze doczesnym, a szczególnie, jego ukierunkowanie na zbawienie człowieka (PKMpK_K03);
K_3 Student ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa Kościoła we wszystkich jego wymiarach (PKMpK_K08).
Kryteria oceniania
Zaliczenie odbywa się w formie ustnej.
Skala ocen zgodna z Regulaminem studiów UPJP2.
Kryteria oceniania:
Ocena niedostateczna (2):
Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie zrealizowanych podczas wykładów treści kształcenia
Ocena dostateczna (3):
Student ma podstawową wiedzę w zakresie zrealizowanych podczas wykładów treści kształcenia
Ocena dobra (4):
Student ma niepełną wiedzę w zakresie zrealizowanych podczas wykładów treści kształcenia
Ocena bardzo dobra (5):
Student ma gruntowną wiedzę w zakresie zrealizowanych podczas wykładów treści kształcenia
Literatura
Campos Martínez F. J., La presunción de inocencia y el nuevo Derecho penal canónico, Revista Española de Derecho Canónico 78 (2021), nr 191, s. 1211-1253.
Kruszyński P., Zasada domniemania niewinności w polskim procesie karnym, Warszawa 1983.
Richardson W., The Presumption of Innocence in Canonical Trials of Clerics Accused of Child Sexual Abuse: An Historical Analysis of the Current Law, Leuven 2011.
Rodríguez P. M., Estudio comparado del tratamiento de la presunción de inocencia en el derecho civil español y canónico, Revista Española de Derecho Canónico 79 (2022), nr 192, s. 161-219.
Tęcza-Paciorek A., Zasada domniemania niewinności w polskim procesie karnym, Warszawa 2012.
Waltoś S., Hofmański P., Proces karny. Zarys systemu, Warszawa 2023.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: