Eklezjologia PK-SL>Eklezjol-c
Lektura dotycząca rozwoju historycznego eklezjologii sprowadza się najczęściej do zapoznania się: z bullą Bonifacego VIII, Artykułów Praskich oraz wybranych fragmentów Lumen Gentium i Gaudium et Spes. Reflelksja o naturze Kościoła jest poprzedzona zapoznaniem się z wybranymi tekstami: Gisberta Greshake, Johna Zizioulasa i Marcina Lutra. Następnie czytanie fragmentów teologów: Josepha Ratzingera, św. Ireneusza z Lyonu, św, Bernarda z Clairvaux, Roberta Bellarmina, Charlsa Journeta, H. Urs von Balthasara i Józefa Majewskiego oraz poznanie kwestii "subsistit in" i dokumentu "Dominus Iesus" rozważane są znaki prawdziwości Kościoła i dyskusje teologiczne o Ecclesii.
W cyklu 2022/2023-Z:
Zajęcia ćwiczenia z teologii fundamentalnej - eklezjologii są dostosowane do wykładów z tego przedmiotu. Mają za zadanie ugruntowanie i poszerzenie wiedzy poprzez lekturę wybranych tekstów źródłowych. Studenci są zobowiązani do lektury przygotowanych tekstów przez zajęciami. Wspólna praca nie jest prowadzona metodą wykładu, ale dyskusji kierowanej przez prowadzącego, który kieruje pytania, naprowadza, odpowiada na pytania i wyjaśnia potrzebne zagadnienia. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z konkretnymi tekstami teologicznymi, rozumienie ich i nauka rozmowy o teologii, w konkretnym przypadku o Eklezjologii. Poruszone tematy dotyczą: genezy, natury i posłania Kościoła, rozwoju eklezjologii katolickiej, znaków prawdziwości Kościoła, lektury teologów katolickich, protestanckich i prawosławnych. Celem jest także doprowadzenie do coraz głębszego rozumienia znaczenia i konieczności Kościoła oraz postawy dialogu ze światem zgodnie z zasadami teologii fundamentalnej. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
Student potrafi trafniej włączać się w proponowaną na zajęciach dyskusję w obrębie zagadnień programowych. Zdobył umiejętność syntezy podejmowanych treści również w formie pisemnej. Nabył narzędzia oceny współczesnej rzeczywistości kościelnej.
Kryteria oceniania
konwersacja, dwa kolokwia pisemne oraz zaliczenie końcowe ustne.
Literatura
Podstawowy "podręcznik" i główne źródło tekstów do lektury:
Teologia fundamentalna, Wybór Tekstów, Kraków 2011.
oraz
H. de Lubac, Dwa aspekty jednego Kościoła, w: Medytacje o Kościele, Kraków 1997.
A. Napiórkowski, Bosko-ludzka wspólnota. Podstawy katolickiej eklezjologii integralnej, Kraków 2010.
A. Napiórkowski, Misterium communionis. Eklezjalny paradygmat dziejów zbawienia, Kraków 2006.
A. Napiórkowski, Reforma i rozwój Kościoła. Duch Boży i instytucja, Kraków 2012.
A. Napiórkowski, Współczesny Kościół i ponowoczesny świat, Kraków 2015.
A. Napiórkowski, Proegzystencja Kościoła, Kraków 2018.
W cyklu 2022/2023-Z:
Podstawowy "podręcznik" i główne źródło tekstów do lektury: Teologia fundamentalna, Wybór Tekstów, Kraków 2011. oraz H. de Lubac, Dwa aspekty jednego Kościoła, w: Medytacje o Kościele, Kraków 1997. A. Napiórkowski, Bosko-ludzka wspólnota. Podstawy katolickiej eklezjologii integralnej, Kraków 2010. A. Napiórkowski, Misterium communionis. Eklezjalny paradygmat dziejów zbawienia, Kraków 2006. A. Napiórkowski, Reforma i rozwój Kościoła. Duch Boży i instytucja, Kraków 2012. A. Napiórkowski, Współczesny Kościół i ponowoczesny świat, Kraków 2015. A. Napiórkowski, Proegzystencja Kościoła, Kraków 2018. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: