Historia instytucji PK-SL>Hisins
Słuchacz zapozna się z historią instytucji zwłaszcza urzędu papieża, wybranych dykasterii Kurii Rzymskiej i rozwoju różnych form życia konsekrowanego – od pierwszych wieków chrześcijaństwa aż do czasów współczesnych.
1.Instytucja prawna – pojęcie i metody naukowe
2.Prymat Piotra w pierwszych wiekach Kościoła (świadectwa biblijne i wczesnochrześcijańskie)
3.Ważniejsze przykłady interwencji papieskich
4.Rozwój teologii prymatu od V do X wieku
5.Papiestwo reformatorskie – XI wiek
6.Papiestwo w XII wieku
7.Papiestwo w XIII wieku
8.Świeckie oblicze papiestwa – XIV wiek
9.Koncyliaryzm i próby jego przezwyciężenia – XIV/XV wiek
10.Ewolucja absolutyzmu papieskiego – XVI do XIX wiek
11.Pontyfikat Piusa IX i konstytucja „Pastor aeternus”
12.Procedura wyboru papieża
13.Kuria Rzymska
14.Charakterystyka wybranych urzędów Kurii Rzymskiej
15.Sądownictwo
16.Kardynałowie
17.Dyplomacja kościelna
18.Rozwój różnych form życia konsekrowanego
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej prawa kanonicznego w jego wymiarze powszechnym i partykularnym;
- zna w zakresie pogłębionym aksjologię, sposoby i zasady stanowienia prawa, strukturę normy prawnej, typy wykładni prawnych i sposoby interpretacji prawa;
- ma pogłębioną wiedzę dotyczącą nauczycielskiej, uświęcającej, misyjnej i ekumenicznej działalności Kościoła.
W zakresie umiejętności:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
- potrafi wskazać i w pogłębiony sposób wyjaśnić źródła prawa kanonicznego oraz ich wzajemne relacje;
- posiada pogłębioną umiejętność prezentowania własnych rozwiązań problemów prawnych, wątpliwości i sugestii, umie je poprzeć rozbudowaną argumentacją, przytaczając poglądy różnych autorów, stosując właściwe nauce zasady etyczne.
W zakresie kompetencji społecznych:
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
- docenia znaczenie prawa kanonicznego w funkcjonowaniu społeczności Kościoła, jego rolę w zachowaniu porządku tej społeczności w wymiarze doczesnym, a szczególnie, jego ukierunkowanie na zbawienie człowieka.
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
M_1. Wykład w formie dyskusji i wzajemnych pytań
M_2. Lektury obowiązkowe dotyczące historii instytucji
M_3. Lektury uzupełniające dotyczące historii instytucji
Kryteria oceniania:
Egzamin pisemny w formie testu składającego się z 15 pytań jednokrotnego wyboru, za który można otrzymać maksymalnie 15 punktów. Egzamin odbędzie się po zakończeniu wykładów, po wcześniejszym ustaleniu ze studentami dwóch terminów (w sesji zimowej i poprawkowej). Ocena z egzaminu będzie uzależniona od zdobytych punktów na teście:
8-9 pkt – dostateczny
10 pkt – plus dostateczny
11-12 pkt – dobry
13 pkt – plus dobry
14-15 pkt – bardzo dobry
Do końcowej oceny z egzaminu zostanie uwzględniona obecność i aktywność na zajęciach.
Udział w sympozjum naukowym organizowanym przez WPK jest obowiązkowy w ramach zajęć dydaktycznych.
Literatura
Literatura podstawowa:
1.W.J. La Due, Na tronie św. Piotra. Historia papiestwa, wyd. Dolnośląskie sp.z o.o., Wrocław 2004;
2.J. Krzywda, Prymat papieski i Kolegium Biskupów w świetle nauki Vaticanum I i II, Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, Kraków 2008;
3.K. Schatz, Prymat papieski od początków do współczesności, wyd. WAM, Kraków 2004;
4.E. Sztafrowski, Kuria Rzymska. Studium historyczno-teologiczne, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1981.
Literatura dodatkowa:
1.R. Fröhlich, Historia Kościoła w datach. Wybrane zagadnienia, wyd. „Jedność”, Kielce 2006;
2.T. Pawluk, Prawo kanoniczne według Kodeksu Jana Pawła II. Tom I Zagadnienia wstępne i normy ogólne, Warmińskie Wydawnictwo Diecezjalne, Olsztyn 1985;
3.E. Szczot, Kuria Rzymska i pomniki chrześcijaństwa na szlaku do Wiecznego Miasta, wyd. KUL, Lublin 2006.
Uwagi
W cyklu 2023/2024-Z:
Udział w sympozjum naukowym organizowanym przez WPK jest obowiązkowy w ramach zajęć dydaktycznych |
W cyklu 2024/2025-Z:
Udział w sympozjum naukowym organizowanym przez WPK jest obowiązkowy w ramach zajęć dydaktycznych (decyzja Rady Wydziału Prawa Kanonicznego z 21 listopada 2022 roku) Metody i narzędzia powstałe w ramach Programu „Skonsolidowany Plan Rozwoju UPJPII” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój numer i nazwa Osi priorytetowej: III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, numer i nazwa Działania: 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych na podstawie umowy o dofinansowanie nr POWR.03.05.00-00-Z104/17-01, w ramach modyfikacji programu kształcenia na kierunku Prawo Kanoniczne, w przedmiocie Deontologia kurialna są wykorzystywane w realizacji aktualnego przedmiotu Historia instytucji |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: