Historia prawa kanonicznego PK-SL>Hispra
Pojęcie i podział prawa
Pojęcie i podział prawa kanonicznego
Źródła istnienia prawa kanonicznego (fontes existendi)
Źródła poznania prawa kanonicznego (fontes cognoscendi)
Źródła polskiego prawa kanonicznego
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
[PKMpK_W02] Student ma rozszerzoną wiedzę o charakterze prawa kanonicznego, jego teologicznej naturze, historycznych uwarunkowaniach, obecnym rozwoju, znaczeniu społecznym, miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk [P7S_WG]
[PKMpK_W05] ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę na temat najnowszych badań w dziedzinie prawa kanonicznego, redagowania pracy naukowej z tej dyscypliny oraz zasad etycznych obowiązujących w nauce [P7S_WK]
[PKMpK_U01] potrafi wskazać i w pogłębiony sposób wyjaśnić źródła prawa kanonicznego oraz ich wzajemne relacje [P7S_UW]
[PKMpK_U03] potrafi właściwie analizować rozwój prawa kanonicznego i ukazywać jego związek z procesami zachodzącymi w społeczności Kościoła wywołującymi potrzebę normatywnych regulacji [P7S_UW]
[PKMpK_U08] potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi i aplikować posiadane umiejętności w rozstrzygnięciach praktycznych określonych problemów prawnych w zakresie administracyjnym i procesowym [P7S_UO]
[PKMpK_K03] docenia znaczenie prawa kanonicznego w funkcjonowaniu społeczności Kościoła, jego rolę w zachowaniu porządku tej społeczności w wymiarze doczesnym, a szczególnie, jego ukierunkowanie na zbawienie człowieka [P7S_KK]
Kryteria oceniania
Metody:
słowne: wykład, wykład z elementami dyskusji
oglądowe: prezentacje multimedialne
Sposób zaliczenia przedmiotu: egzamin pisemny (zadanie testowe, odpowiedzi na pytania otwarte)
Obecność na wykładzie zalecana
Ocena z egzaminu – numeryczna w skali ocen od 2 do 5
Ocena niedostateczna (2):
Brak podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji wytyczonych przez cele przedmiotu, wymagania i efekty kształcenia
Ocena dostateczna (3):
Minimalna wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wytycznych wskazanych w celach przedmiotu, wymaganiach i efektach kształcenia
Ocena dobra (4):
Zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wytycznych wskazanych w celach przedmiotu, wymaganiach i efektach kształcenia
Ocena bardzo dobra (5):
Gruntowna i pogłębiona wiedza, umiejętności i kompetencje w zakresie wytycznych wskazanych w celach przedmiotu, wymaganiach i efektach kształcenia
Literatura
Podstawowa:
P. Hemperek, W. Góralski, Komentarz do Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 r., t. 1, cz. 1, Historia źródeł i nauki prawa kanonicznego, Lublin 1995.
T. Pawluk, Źródła poznania prawa kanonicznego, "Studia Warmińskie" XII (1975), s. 541-619.
I. Subera, Historia źródeł i nauki prawa kanonicznego, Warszawa 1977.
Literatura uzupełniająca:
W. Góralski, Kodyfikacja prawa w Kościele łacińskim po Soborze Watykańskim II, Płock 1983.
T. Pawluk, Wprowadzenie do studiów kanonistycznych, Warszawa 1979.
W. Wójcik, Znaczenie uchwał Soboru Trydenckiego dla historii prawa kanonicznego, ZN KUL 8(1965) s. 3-12.
J. Dudziak, Źródła prawa kanonicznego jako nośnik Tradycji. Refleksja historyczna od początków chrześcijaństwa do X wieku, [w:] Tradycja w Kościele, red. T. Dzidka, B. Sieńczak, J. Szczurek, Kraków 1994, s. 189-205.
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
Zgodnie z Regulaminem studiów obecność na wykładach jest wskazana, ale nie obowiązkowa |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: