Teologia moralna (I) PK-SL>Temor1
1. Teologia moralna jako nauka teologiczna
a) Definicja teologii moralnej (przedmiot, cel i metoda)
b) Teologia moralna a inne dyscypliny teologiczne i poza teologiczn
2. Człowiek podmiotem moralności
3. Działanie ludzkie
a) Pojęcie czynu ludzkiego i jego rodzaje
b) Czynniki ograniczające dobrowolność aktu ludzkiego
c) Moralność czynu ludzkiego
d) Źródła moralności czynu ludzkiego
e) Moralność czynu o podwójnym skutku
f) Współudział w czynie złym
4. Prawo moralne jako obiektywna norma moralna
a) Pojęcie normy moralnej
b) Podział prawa moralnego
c) Prawo naturalne i prawo pozytywne
5. Sumienie jako subiektywna norma moralna
a) Normatywność sumienia
b) Rodzaje sumienia
6. Grzech odrzuceniem powołania Bożego
a) Pojęcie i natura moralna grzechu
b) Grzech w aspekcie biblijnym i w refleksji teologicznej
c) Klasyfikacja teologiczna grzechów
d) Klasyfikacja kategorialna grzechów
e) Źródła grzechów
f) Skutki grzechu
g) Wady moralne
W cyklu 2022/2023-Z:
1. Metodologia teologii moralnej fundamentalnej (definicje, przedmiot formalny i materialny, źródła poznania, relacje do innych działów teologii oraz wiedzy pozateologicznej, metoda naukowa i teologiczna). |
W cyklu 2023/2024-Z:
1. Metodologia teologii moralnej fundamentalnej (definicje, przedmiot formalny i materialny, źródła poznania, relacje do innych działów teologii oraz wiedzy pozateologicznej, metoda naukowa i teologiczna). |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
A) Wiedza:
1. Student definiuje podstawowe pojęcia z teologii moralnej ogólnej
2. Student zna źródła nauczania moralnego Kościoła na temat fundamentów postępowania chrześcijańskiego
3. Student formułuje poprawne określenie zasadniczych postaw moralnych wynikających z wiary
4. Student identyfikuje błędne rozumienie fundamentów moralności
B)Umiejętności:
1. Student potrafi samodzielne wskazać źródła katolickiego rozumienia fundamentów moralności
2. Student rozróżnia i ocenia niekatolickie koncepcje moralności w relacji do moralności objawionej
3. Student formułuje krytyczne oceny różnych teorii teologicznomoralnych w świetle nauczania Kościola
C) Kompetencje:
1. Student podejmuje wysiłek świadomego wyboru fundamentów własnej moralności
2. Student potrafi uzasadnić potrzebę integralnego podejścia do fundamentalnych postaw moralnych
3. Student potrafi uzasadnić potrzebę świadomego wyboru i kształtowania tych postaw (katecheza, rozmowa na tematy moralne)
Kryteria oceniania
Obowiązkowe uczestnictwo w wykładach.
Lektura podanej literatury.
Egzamin pisemny na koniec semestru z przerobionego materiału
Literatura
Literatura podstawowa:
Katechizm Kościoła Katolickiego nr 1700- 2051
Jan Paweł II, Veritatis splendor
Olejnik S., Teologia moralna fundamentalna, Warszawa 1998
Cófreces Merino, R. García de Haro, Teologia moralna fundamentalna, Kraków 2004
Trigo Tomás, Teologia moralna fundamentalna, Kielce 2021
W cyklu 2022/2023-Z:
Jan Paweł II, Veritatis splendor, nr 6-29; 36; 46; 71-83, |
W cyklu 2023/2024-Z:
Jan Paweł II, Veritatis splendor, nr 6-29; 36; 46; 71-83, |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
efekty uczenia się, metoda i kryterium oceny są takie same jak podczas całorocznego wykładu, z zastosowaniem do pierwszego cyklu dydaktycznego |
W cyklu 2023/2024-Z:
efekty uczenia się, metoda i kryterium oceny są takie same jak podczas całorocznego wykładu, z zastosowaniem do pierwszego cyklu dydaktycznego |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: