Teologia moralna (IV) PK-SL>Temor4
W zakres tego przedmiotu wchodzą m.in.:
1. Główne współczesne problemy podejścia do moralności.
2. Podstawy teologii moralnej – ogólne zasady moralności chrześcijańskiej, pojęcie grzechu, sumienia, wolności ludzkiej i odpowiedzialności.
3. Etyka społeczna – ogólne zasady moralności odnoszące się do życia społecznego, wartości takie jak sprawiedliwość, solidarność, równość, dobro wspólne.
4. Zasady organizacji społecznej – teologiczne podstawy porządku społecznego, rola władzy, prawo i jego moralność w kontekście społecznej sprawiedliwości.
5. Praca i prawa pracownicze – godność pracy, prawa i obowiązki pracowników oraz pracodawców w kontekście etyki katolickiej.
6. Solidarność i pomoc społeczna – rola solidarności w relacjach międzyludzkich, pomoc ubogim, rola państwa w dbaniu o dobro wspólne.
7. Teologia małżeństwa i rodziny – moralność w kontekście rodziny, małżeństwa, wychowania dzieci i relacji międzyludzkich w społeczeństwie.
8. Prawa człowieka – teologiczne podejście do kwestii praw człowieka, godności ludzkiej i wolności.
9. Zagadnienia polityczne i społeczne – jak nauka Kościoła katolickiego odnosi się do kwestii politycznych, sprawiedliwości społecznej, struktury państwa.
10. Ekonomia i sprawiedliwość społeczna – z perspektywy teologii moralnej, jak zagadnienia ekonomiczne, takie jak ubóstwo, rozwój gospodarczy i sprawiedliwość, są traktowane w kontekście społecznym.
11. Rola Kościoła w życiu społecznym – misja Kościoła w społeczeństwie, nauka społeczna Kościoła, jego rola w kształtowaniu wartości społecznych.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student będzie potrafił:
• Zrozumieć i wyjaśnić podstawowe zasady teologii moralnej, szczególnie w kontekście życia społecznego.
• Analizować zagadnienia związane z etyką społeczną, sprawiedliwością i solidarnością.
• Zastosować teologiczne zasady moralne w kontekście współczesnych problemów społecznych, politycznych i ekonomicznych.
• Zidentyfikować rolę Kościoła w życiu społecznym i jego odpowiedzialność za dobro wspólne.
• Prowadzić refleksję nad moralnością działań indywidualnych i zbiorowych w kontekście wspólnoty.
Kryteria oceniania
• Wykłady
• Dyskusje seminarialne
• Analiza przypadków (case studies)
• Refleksja nad dokumentami Kościoła
Aktywność na zajęciach (udział w dyskusjach)
Egzamin ustny
Literatura
Lektury podstawowe:
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994;
BENEDYKT XVI, Encyklika Deus Caritas est (25. 12. 2005).
BENEDYKT XVI, Encyklika Spe salvi (30. 11. 2007).
FRANCISZEK, Encyklika o wierze "Lumen fidei" (29. 06. 2013).
SOBÓR WATYKAŃSKI I, Konstytucja dogmatyczna „Dei Filus”(08. 12. 1849).
KONGREGACJA NAUKI WIARY, Deklaracja o jedyności i powszechności zbawczej Jezusa Chrystusa i Kościoła "Dominus Jesus" (06. 08. 2000).
Lektury uzupełniające:
ANTIQUA ET NOVA, Note on the relationship between Artificial Intelligence and human intelligence, Vatican 2025.
C. J. Wichrowicz, Zarys teologii moralnej w ujęciu tomistycznym, Warszawa 2016.
H. Pilarczyk, A. Wieradzka-Pilarczyk, M. Pilarczyk, Migracja w kontekście duszpasterstwa rodzin wyzwaniem dla współczesnego Kościoła. Perspektywa prawna, psychologiczna i teologiczna, Teologia i moralność, 2(2017), 95-115.
J. J. Mrozek, Godność osoby ludzkiej jako źródło praw człowieka i obywatela, Civitas et lex, 2014 1(1), 41–47.
K. Krajewski, U źródeł tożsamości kultury europejskiej, red. T. Rakowski, Lublin 1994, s. 195-201.
M. Faggioni, Teologia małżeństwa w adhortacjach Familiaris consortio i Amoris laetitia, Verbum vitae 40/1 (2022) 133–145.
P. Steczkowski, Zasady relacji Kościół–Państwo według Soboru Watykańskiego II.
K. Bełch, Katolicka Nauka Społeczna. Podręcznik dla studentów teologii i nauk społecznych, Sandomierz 2020, s. 239- 244.
Rola wartości etycznych we współczesnym świecie, red. I. Dudzik, B. Czuba, K. Rejman, Jarosław 2017.
S. Wyszyński, Duch pracy ludzkiej, Warszawa 2020.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: