Wybrane zagadnienia z estetyki XX i XXI wieku PK-SL>Wybzag
Tw_1. Estetyka fenomenologiczna. Estetyka R. Ingardena.
Tw_2. Pytanie o istotę dzieła sztuki M. Heideggera.
Tw_3. Hermeneutyczny wymiar estetyki; strukturalizm i poststrukturalizm; dekonstrukcja
Tw_4. Ontologia dzieła sztuki H.-G. Gadamera.
Tw_5. Nieustająca rewolucja i poszukiwanie nowych wartości w XX wieku i w XXI wieku (od art nouveau do art déco; fowizm; kubizm; dadaizm; surrealizm; ekspresjonizm; pop-art; op-art; awangarda; czyli prowokacja w estetyce; piękno konsumpcji).
Tw_6. Estetyka w egzystencjalizmie.
Tw_7. Psychoanalityczna koncepcja sztuki (S. Freud, archetypy Junga, J. Lacan).
Tw_8. Współczesne teorie sztuki: emocjonalizm, formalizm, pragmatyzm, antyesencjalizm.
Tw_9. Estetyka postmodernistyczna (od modernizmu do postmodernizmu).
Tw_10. Spór o estetyczną naturę sztuki.
W cyklu 2022/2023-Z:
Tw_1. Estetyka fenomenologiczna. Estetyka R. Ingardena. |
W cyklu 2024/2025-Z:
Tw_1. Estetyka fenomenologiczna. Estetyka R. Ingardena. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
M_1. Wykład wzbogacony o prezentacje multimedialne
M_2. Wykład połączony z możliwością aktywnego włączenia się studenta w dyskusję prezentowanego materiału.
W_1. Egzamin ustny.
Lista pytań egzaminacyjnych zostanie ogłoszona na dwa tygodni przed końcem semestru. Termin egzaminu ustalony zostanie najpóźniej na dwa tyg. przed końcem semestru. Ocenie podlega wiedza studenta w wymaganym zakresie.
Wykład jest obowiązkowy
Literatura
1. Berleant A., Prze-myśleć estetykę, Universitas, Kraków 2007.
2. Burger P., Teoria Awangardy, Universitas, Kraków 2006.
3. Dickie G., Czym jest sztuka? Analiza instytucjonalna, red. M. Gołaszewska, „Estetyka w świecie”, t. I, Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1985.
4. Dziamski G., Awangarda po awangardzie. Od neoawangardy do postmodernizmu, Poznań 1995.
5. Dziemidok B., Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa 2002.
6. Gadamer H.-G., Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i piękno, tłum. K. Krzemie-niowa, Warszawa 1993.
7. Gołaszewska M., Estetyka współczesności, Kraków 2001.
8. Gołaszewska M., (red.), Estetyka w świecie. Wybór tekstów, t. 1-3, Kraków 1985, 1986, 1991.
9. Grabska E., Morawska H.,Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, Warszawa
10. Fischer-Lichte E., Estetyka performatywności, Księgarnia akademicka, Kraków 2008.
11. Greenberg Cl., Obrona modernizmu, Universitas, Kraków 2006.
12. Heidegger M., Cóż po poecie?, [w:] Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane, War-szawa, 1977, s.168 – 223.
13. Heidegger M., Źródło dzieła sztuki, [w:] tenże, Drogi lasu, Warszawa 1997, s. 7-65.
14. Ingarden R., Przeżycie, dzieło, wartość, Kraków 1966, s. 11-17, 67-94, 115-160.
15. Ingarden R., Wybór pism estetycznych, Universitas, Kraków 2004.
16. Lyotard J.-F., Wzniosłość i awangarda, [w:] Teksty Drugie, 2/3, 1996.
17. Merleau-Ponty M., Wątpienie Cezanne'a (lub Oko i umysł), [w:] tenże, Oko i umysł, szkice o malarstwie, Gdańsk 2005, str. 27 -67.
18.Morawski S., Główne nurty estetyki XX wieku, Wrocław 1992.
19. Shusterman R., Estetyka pragmatyczna. Żywe piękno i refleksja nad sztuką, tłum. A. Chmielewski, E. Ignaczak, L. Koczanowicz, Ł. Nysler, A. Orzechowski, Wrocław 1998.
20. Stróżewski Wł., Wokół piękna. Szkice z estetyki, Kraków 2002.
21. Stróżewski Wł., Taranczewski P., Wykłady lubelskie o estetyce, Kraków 2016.
22. Wilkoszewska K. (red.), Estetyki filozoficzne XX wieku, Universitas, Kraków 2000.
23. Ziółkowska-Juś A. Doświadczenie estetyczne i sztuka współczesna w hermeneutycznych horyzontach rozumienia, Poznań 2017.
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
Wykład jest obowiązkowy |
W cyklu 2024/2025-Z:
Udział w wykładach jest obowiązkowy. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: