Interwencja w kryzysie rodzinnym PS-KRY-SM>Intkrr-w
Podstawowym celem prowadzonych zajęć jest przekazanie zarówno wiedzy, jak i umiejętności z zakresu: rozpoznania i oceny kryzysu (w tym także kryzysów rozwojowych, ale także, przemocy domowej, wydarzeń krytycznych i katastrof), szacowania podstawowych zasobów człowieka (sposób komunikowania się, style podejmowania decyzji) oraz strategii świadczenia pomocy i interwencji, w modelu pracy z rodziną doświadczającą różnego typu kryzysów. Podczas zajęć zostanie poddany analizie zarówno model pracy indywidualnej, jak i oddziaływanie w społeczności nakierowane na wszelkie działania w obszarze interwencji na rzecz doświadczającej kryzysu rodziny. Zajęcia mają na celu także poprawę podstawowych umiejętności komunikacyjnych uczestników, zrozumienie mechanizmów konfliktów międzyludzkich, identyfikowanie przyczyn trudności w radzeniu sobie z nimi.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę dotyczącą kryzysu psychologicznego ze szczególnym uwzględnieniem kryzysów rodzinnych, terminologii używanej w interwencji kryzysowej, zasad planowania i przeprowadzania interwencji kryzysowej. W pogłębionym stopniu zna i rozumie rolę pracownika socjalnego pracującego z rodziną w kryzysie. Student w pogłębionym stopniu zna i rozumie metody planowania i przeprowadzania interwencji kryzysowej w środowisku rodzinnym. Posiada pogłębione umiejętności wykorzystania wiedzy interdyscyplinarnej dla przeprowadzenia diagnozy indywidualnej i środowiskowej oraz zaprojektowania indywidualnych i systemowych działań pomocowych i interwencyjnych. Student potrafi zaprojektować grupowe i indywidualne działania interwencyjne w oparciu o znane zasady i metody interwencji kryzysowej. Student potrafi pracować zespołowo, współpracować z dziećmi i młodzieżą, nauczycielami, specjalistami, rodzicami i opiekunami podopiecznych. Student potrafi analizować własne działania, interwencyjne, opiekuńcze i wspierające, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, eksperymentowania i wdrażania działań innowacyjnych. Student w sposób innowacyjny potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie systemowych i organizacyjnych czynników i działań (planowania, realizacji i ewaluacji) konstytuujących funkcjonowanie interwencji kryzysowej oraz wsparcie rodzin wymagających pomocy. Student jest gotów do komunikowania się i współpracy z podmiotami uczestniczącymi w działaniach interwencyjnych i pomocowych na rzecz rodziny. Student posiada kompetencje do aktywnego porozumiewania się z osobami pozostającymi w kryzysie.
Kryteria oceniania
Kolokwium: Pisemna praca zaliczeniowa
Projekt/Projekty :
Średnia arytmetyczna ocen cząstkowych.
75% nieobecności na zajęciach skutkuje brakiem zaliczenia przedmiotu, pozostałe nieobecności wymagają zaliczenia w formie
indywidualnych zadań.
Aby otrzymać zaliczenie student musi uzyskać ocenę pozytywną za każdy element podlegający ocenie.
Literatura
Podstawowa:
1. Greenstone J. L., Leviton S. C., Interwencja kryzysowa. Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2004.
2. Jacyniak A., Płużek Z., Świat ludzkich kryzysów, Kraków 2006.
3. James R.K., Gilliland B.E., Strategie interwencji kryzysowej. Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia, Warszawa 2008.
4.Kubacka – Jasiecka D., Interwencja kryzysowa. Pomoc w kryzysach psychologicznych. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne,
Warszawa 2010
Uzupełniająca:
1. Badura – Madej W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej. Poradnik dla pracowników socjalnych. Wydawnictwo Naukowe
„Śląsk”, Katowice 1999.
2.Badura – Madej W., Dobrzyńska-Mesterhazy A., Przemoc w rodzinie. Interwencja kryzysowa i psychoterapia. Wydawnictwo
Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000.
3. Błasiak A., Między (nie)obecnością a zaangażowaniem. Rodzicielstwo rekonstruowane w ponowoczesności. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum, Kraków 2019.
4.Jagieła J., Kryzys w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2017.
5. Lipczyński A., Psychologiczna interwencja w sytuacjach kryzysowych. Wydawnictwo DIFIN, Warszawa 2007.
6.Pilecka B., Kryzys psychologiczny. Wybrane zagadnienia. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: