Projekt socjalny PS-KRY-SM>Prosocj-c
Tok postępowania projektującego - Czym jest projekt socjalny? - Rodzaje projektów socjalnych: - indywidualne i instytucjonalne. - Zasady konstruowania projektów - socjalnych. - Fazy projektu - Etapy projekt Diagnoza środowiska i istniejących w nim problemów - Wybór problemu społecznego - Określenie obszaru diagnozy: - Diagnozowanie potrzeb w odniesieniu do problemów
społecznych diagnozowanych w ramach SRPS; - Sposób doboru narzędzi użytecznych w diagnozie problemów społecznych – kryteria wyboru; - Sposoby identyfikowania barier i zasobów występujących w środowisku lokalnym
Poszukiwanie mocnych stron klientów i zasobów środowiska jako główne
podejście do tworzenia projektu - metody i techniki diagnozowania oraz analiza potrzeb klienta i możliwości wykorzystania zasobów środowiska lokalnego dla zmiany sytuacji klienta/klientów; - aktywizacja społeczności lokalnych
na rzecz klientów pomocy społecznej Formułowanie problemów i celów w
projekcie socjalnym - identyfikowanie potrzeb i problemów - Metoda SMART - Metoda 6W Metody, techniki i narzędzia stosowane podczas realizacji projektu socjalnego - Metody pracy socjalnej ich specyfika i zastosowanie podczas realizacji kontraktu socjalnego Znaczenie i konstrukcja budżetu
związanego z projektem socjalnym - Określenie środków finansowych na
realizację projektu i ich racjonalne wydatkowanie podczas trwania projektu. - Pozyskiwanie środków finansowych na realizację projektu z różnych źródeł finansowania. Tworzenie i funkcjonowanie zespołów projektowych - Budowanie zespołu – pięcioetapowy model rozwoju wg Tuckmana i Jensena - Motywowanie do pracy w zespole projektowym Rola i znaczenie działalności wolontariuszy biorących udział w realizacji projektu - Wolontariusze i ich potencjał w
realizacji projektu socjalnego - Zasady zatrudniania i pracy wolontariuszy przy realizacji projektu socjalnego.
Monitorowanie i ocena projektu - Ewaluacja projektu socjalnego jako
proces szacowania zalet i wartości projektu. - Rodzaje i modele ewaluacji. - Cele badania ewaluacyjnego.
Zarządzanie projektem socjalnym - Określenie zasad zarządzania
projektem socjalnym - Określenie kompetencji osób zaangażowanych w realizację Projektu Współpraca na rzecz realizacji projektu - Rodzaje partnerstwa; - Działania prowadzone w ramach partnerstwa na rzecz współpracy; - Realizacja działań: tworzenie sieci, kontaktów, spotkania, sesje robocze mające na celu wymianę praktyk i osiągnięcie wyników; - Działania mające na celu dzielenie się doświadczeniami i promocję.
Techniczne opracowanie projektu i dokumentacja
- Pracownik socjalny w ramach swoich zadań powinien dokonać odpowiedniego dokumentowania opracowanych zamierzeń, koncepcji, celów i planu działania. Wzór dokumentu projektu służy usystematyzowaniu planu i osobom
zaangażowanym w jego realizacje.
Przykładowa konstrukcja dokumentacji projektu socjalnego
może zawierać: tytuł projektu, wprowadzenie, założenia teoretyczne problemu
projektu, diagnoza społecznego, charakterystyka grupy docelowej/odbiorców, cel główny i cele szczegółowe, plan działania, finansowanie, zasoby, ewaluacja.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W_01 Zna podstawowe pojęcia z zakresu metodologii badań społecznych;
W_02 Posiada wiedzę o funkcjonowaniu mikro, mezzo i makrostruktur społecznych;
W_03 Posiada wiedzę o roli różnych instytucji i organizacji w realizacji zadań pomocy
społecznej oraz możliwości współdziałania z nimi;
W_04 Zna czynniki wspomagające i ograniczające jakość społecznego funkcjonowania
jednostek, grup, środowisk;
W_05 Posiada wiedzę o znaczeniu zasobów tkwiących w jednostkach, grupach
i społecznościach oraz uwzględnia je w podejmowanych działaniach socjalnych;
W_06 Zna metodologię i zasady tworzenia projektu socjalnego;
W_07 Zna zasady opracowania dokumentacji realizowanego projektu socjalnego;
U_01 Wykorzystuje wiedzę teoretyczną do szukania rozwiązań i dokonuje wyborów
optymalnych dla rozwiązania problemów społecznych określonych w projekcie
socjalnym;
U_02 Posiada umiejętność sformułowania diagnozy społecznej i wykorzystania jej
w przekształcaniu rzeczywistości społecznej;
U_03 Umiejętnie formułuje cele w oparciu o przeprowadzoną diagnozę i projektuje na ich
podstawie optymalne działanie;
U_04 Posiada umiejętność uruchamiania możliwości jednostek, grup i środowisk oraz
pozyskiwania ich do współpracy;
U_05 Posiada umiejętność działania planowego i systematycznego w oparciu
o opracowane programy pomocy społecznej;
U_06 Posiada umiejętność zaprojektowania działań nastawionych na zmianę;
U_07 Posiada umiejętność realizacji projektu;
U_08 Umie dostrzec i zastosować optymalne rozwiązania w projekcie socjalnym;
U_09 Posiada umiejętność wyboru optymalnych rozwiązań problemów społecznych określonych w projekcie socjalnym;
U_10 Umie dokonać monitorowania i ewaluacji zrealizowanych przedsięwzięć;
U_11 Posiada umiejętność opracowania dokumentacji realizacji projektu socjalnego
formułując wnioski uniwersalne i postulatywne;
U_12 Wykorzystuje w praktyce zawodowej różne metody pracy socjalnej oraz zasady
monitorowania i ewaluacji;
U_13 Posiada umiejętności organizacyjne i koordynacyjne;
U_14 Wykorzystuje wiedzę z zakresu public relations do działań promujących projekt
socjalny;
U_15 Posiada umiejętności tworzenia zespołów projektowych i koordynacji ich pracy;
K_01 Potrafi nawiązać kontakt z różnymi grupami klientów, instytucjami i społecznościami;
K_02 Jest przygotowany do interpretowania mechanizmów funkcjonowania człowieka
w różnych sytuacjach społecznych;
K_03 Potrafi stworzyć sieć usług socjalnych współpracując z różnymi instytucjami,
organizacjami i specjalistami funkcjonującymi w społeczności lokalnej;
K_04 Ma poczucie odpowiedzialności za pracę własną i zespołu;
K_05 Potrafi zastosować posiadaną wiedzę w działaniu;
Kryteria oceniania
1. Wykład – 8 godzin dydaktycznych.
2. Ćwiczenia/ warsztaty – 32 godziny dydaktyczne.
IV. PODSTAWOWE ŚRODKI DYDAKTYCZNE
1. Komputer, projektor, prezentacje multimedialne.
2. Materiały szkoleniowe.
Ocena z utworzonego projektu socjalnego, wdrożenie go w środowisku grupy docelowej, opis merytoryczny projektu
Praktyki zawodowe
Praktyka w środowisku przy opracowaniu i wdrożeniu projektu socjalnego
Literatura
1. Barbier J. M., Działanie w kształceniu i pracy socjalnej. Analiza podejść. Katowice
2006.
2. Chludziński M, Przybylski W., Jak skutecznie napisać projekt socjalny?, Warszawa
2004.
3. Grewiński M., Lizut J., (red.), Projekt socjalny od teorii do praktyki, Warszawa 2023.
4. Kantowicz E. Teoretyczny kontekst projektu socjalnego i próby jego zastosowań,
„Praca socjalna” 2000 r., nr 4.
5. Kantowicz E., Założenia projektu socjalnego i próby jego aplikacji, [w:] A. Niesporek,
K. Wódz (red.), Praca socjalna w Polsce, Katowice 1999.
6. Kotlarska-Michalska A. (red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej,
Poznań 1999.
7. Nocuń A., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich
kształcenie, Katowice 1998.
8. Ornacka K., Rola ewaluacji w pomocy społecznej, [w:] J. Staręga-Piasek, A.
Hryniewicka (red.), O potrzebie ewaluacji w pomocy społecznej, Instytut Rozwoju
Służb Społecznych, Warszawa 2008.
9. Wojtanowicz K., Sordyl-Lipnicka B., Rachwał A., Projektowanie zmiany w działaniach
na rzecz jednostki, rodziny i środowiska. Metodyczne podstawy projektu socjalnego,
Kraków 2023.
10. Wolska-Prylińska D., Projekt socjalny w kształceniu i działaniu społecznym, Katowice
2010.
1. De Robertis C., Metodyka działania w pracy socjalnej, Warszawa 1996.
2. Burgess H., Uczenie się przez rozwiązywanie problemów w kształceniu
pracowników socjalnych, Warszawa 1996.
3. Granosik M., Profesjonalny wymiar pracy socjalnej, Katowice 2006.
4. Kantowicz E. (red.) Działania społeczne w pracy socjalnej na progu XXI wieku,
Toruń 2003.
25
5. Kantowicz E., Teoretyczny kontekst projektu socjalnego i próby jego
zastosowań, [w:] Praca socjalna 4/2000.
6. Krzyszkowski J., Piątek K. (red.), Rozwiązywanie problemów i kwestii
społecznych w teorii i praktyce. Z doświadczeń krajowych i europejskich,
Częstochowa 2006.
7. Marynowicz–Hetka E., Piekarski J. (red.), Wokół problemów działania
społecznego, Warszawa 1996.
8. Mikina A., Jak wykonywać zadania metodą projektów?, Warszawa 1998.
9. Nocuń A., Szmagalski J., Podstawowe umiejętności w pracy socjalnej i ich
kształcenie, Warszawa 1996.
Uwagi
|
W cyklu 2025/2026-Z:
1. Wykład – 8 godzin dydaktycznych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: