Warsztaty PS-KRY-SM>Warszt-3
Zajęcia ćwiczeniowo-warsztatowe
Blok I -III
Warsztaty w grupie ćwiczące poszczególne elementy pracy z klientem doświadczającym sytuacji kryzysowej - w podejście indywidualne.
Zapoznanie z różnymi stylami, formami, strategiami pomagania oraz radzenia sobie z „trudnymi” klientami
Blok IV-VI
Praca w dwójkach, trójkach, praca na studiach przypadku. Społeczne kryzysy sytuacyjne Przyswojenie multiinstytucjonalnego podejścia w
planowaniu i organizowaniu działań interwencyjnych.
Blok VII
Zapoznanie uczestników z problematyką roli stereotypów i myślenia automatycznego w interwencji kryzysowej. Mechanizmy powstawania
stereotypów i uprzedzeń, ich konsekwencje dla rozwoju negatywnych postaw w społeczności
Blok VIII
Zapoznanie uczestników z dynamiką samoorganizowania się osób i grup w obszarze interwencji kryzysowej. Wprowadzenie w
metodologię oddziaływań w obszarze społeczno-politycznym podejmowanych przez organizacje społeczne wobec ofiar społecznego
pokrzywdzenia.
Blok IX-X
Problematyka wykorzystania ekspertów, profesjonalistów, wolontariuszy oraz neoficjatu („ocaleni ratują”) w interwencji w społeczności
oraz uprawomocnienia grup pozostających poza kontrolą prawną
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student powinien dowiedzieć się, poznać:
- poznać i zrozumieć trzy nurty interwencji w kryzysie psychologicznym: indywidualnej pomocy, wielostronnej interdyscyplinarnej pomocy i
oddziaływania, programowania i oddziaływania na rzecz zmian systemowych w społeczności
- zapoznanie się z zasadami i strategiami podejścia indywidualnego wobec sytuacji kryzysowych w ujęciu różnych podejść teoretycznych i
praktycznych
Student powinien posiąść następujące umiejętności:
- rozpoznawania i diagnozowania problemów społecznych (systemowych) warunkujących nieprzystosowanie i zaburzenia zdrowia,
- programowania i wypracowania proceduralnych prewencyjnych rozwiązań systemowych problemów społeczności
- funkcjonowania w społeczności i komunikowania się ze społecznością,
- organizowania zespołów i instytucji działających na rzecz zdrowia społeczności i wspierających za-równo grupy ryzyka, jak i klientów w
kryzysie,
- nawiązania relacji wsparcia i pracy interwencyjnej z klientami kryzysu
- prowadzenia pracy interwencyjnej i wspierania klientów w różnorodnych kryzysach psychologicznych
- praca z klientami „trudnymi”, z mniejszości kulturowych
- znajomość i umiejętność wskazania roli stereotypowego i automatycznego myślenia w marginalizacji, powstawaniu pokrzywdzenia,
rozwoju społecznie negatywnych postaw i przemocy wobec kobiet i grup mniejszościowych
- umiejętności oddziaływania prewencyjno-interwencyjnego przeciwstawiającego się stereotypom i automatyzmom myślenia i postaw w
społeczności
- organizowania się osób i grup na stwarzanie systemów samopomocy na rzecz osób w kryzysie
-umiejętności oddziaływań na rzecz pożądanych zmian legislacyjnych na rzecz ofiar pokrzywdzenia
Student powinien kształtować postawy pożądane w obszarze rozumienia współczesnych sytuacji kryzysowych:
- postawy akceptujące, tolerancyjne, rozumiejące i empatyczne wobec ofiar kryzysu, pokrzywdzenia
- postawy ufności i wiary w istnienie pozytywnych zasobów własnych ofiar kryzysu i pokrzywdzenia wymagających aktywizacji
- postawa na rzecz przeciwdziałania marginalizacji, wykluczeniu, pokrzywdzeniu i przemocy
- aktywność na rzecz szerokiego rozpowszechniania wiedzy o społecznych uwarunkowaniach problemów adaptacyjnych i zdrowotnych
oraz aktywizowania i inicjowania oddziaływań prewencyjnych i wspierających ze strony środowiska lokalnego ofiar i pokrzywdzonych
Kryteria oceniania
Techniki warsztatowe z wykorzystaniem elementów treningu
interpersonalnego, tworzenie i interpretowanie studiów przypadków
Literatura
Richard K. James, Burl E. Gilliland, Strategie interwencji kryzysowej, Warszawa 2010
D. Kubacka-Jasiecka, A. Lipowska-Teutsch (red.), Oblicza kryzysu psychologicznego i pracy interwencyjnej, wyd. ALL, Kraków
Dorota Kubacka-Jasiecka, Piotr Passowicz, Interwencja Kryzysowa, kontekst indywidualny i społeczny
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: