Projekt socjalny specjalnościowy PS-PSY-SL>Prossp
Treścią przemiotu jest wdrożenie studentów do pracy z problematyką osób chorujących psychicznie, w szczególności praktycznego jej realizowania.
Przedstawione zostaną różne organizacje społeczne, w których występują różne trudności i mogą prowadzić do potrzeby przeprowadzania zmian, rozwoju, zaspokojenia potrzeb. W ramach zajęć zwracana będzie szczególna uwaga na dostarczenie i wykształcenie umiejętności praktycznych w zakresie pozyskiwania i wykorzystywania informacji niezbędnych do oceny sytuacji społeczno-ekonomicznej jednostek potrzebujących pomocy oraz ewaluacji podjętych i przeprowadzonych dzia-łań.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Student zna podstawowe kryteria i zasady realizacji projektów w pracy socjalnej.
3. Student wyjaśnia podstawowe pojęcia w zakresie pracy projektowej, diagnozowania społecznego oraz budżetu zadaniowego.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Student potrafi skonstruować i zastosować odpowiednie narzędzia do utworzenia projektu.
2. Student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu oraz rozumienia zjawisk i procesów społecznych w obszarze pomocy społecznej, definiuje i rozpoznaje trudności.
3. Student potrafi wskazać źródła danych wybranych przez siebie zjawisk społecznych oraz zapro-ponować metody ich pozyskiwania. Potrafi samodzielnie analizować główne fakty społeczne.
KOMPETENCJE (POSTAWY)
1. Student prezentuje i krytycznie ocenia wyniki przeprowadzonych działań projektowych.
Kryteria oceniania
Praca z dokumentami instytucji i danymi statystycznymi – M1, dyskusja – M2, ćwiczenia kształcące formalnie (np. w rozumowaniu) – M3, burza mózgów – M4. Zajęcia z wykorzystaniem środków au-diowizualnych – M5; zajęcia w terenie – w podmiotach wsparcia M6
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
WIEDZA
SW1 – Przeprowadzenie i prezentacja projektu specjalnościowego.
UMIEJĘTNOŚCI
SW 2 - Projekt specjalnościowy - realizacja oraz analiza innych przykładów rozwiązań na zajęciach
KOMPETENCJE (POSTAWY)
SW3 - Projekt specjalnościowy w instytucjach oraz aktywność na ćwiczeniach.
Ostateczna ocena wystawiana jest na podstawie uzyskanych punktów z wszystkich etapów zalicze-nia: aby uzyskać ocenę pozytywną należy zebrać co najmniej 50% punktów. Ocena dostateczna – 50% - 60%; plus dostateczna - 61% - 70%; dobra - 71% - 80%; plus dobra – 81% - 90%; bardzo do-bra – 91% - 100%. Maksymalną oceną z przygotowania, przeprowadzenie i prezentacji projektu spe-cjalnościowego po oraz z pracy na zajęciach jest ocena dobra.
Literatura
Lektury podstawowe:
Chojnowska – Ochnik N. Metodologia wspomagania rozwoju społecznego gminy metodą partycypa-cji. Gminna strategia rozwiązywania problemów społecznych i rozwoju społecznego. MPIPS, War-szawa 2010
Kotlarska-Michalska A. Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej. UAM, Poznań 1999
Lektury uzupełniające:
Statuty i dokumenty instytucji / podmiotów– wybranych przez Studentów w celu przeprowadzenia w nich projektu specjalnościowego.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: