Przedmiot fakultatywny PS-PSY-SL>Przefak-c6
Przedmiot ukazuje społeczno-gospodarcze uwarunkowania kształtowania się idei zrównoważonego rozwoju. Wyłania się fakty historyczne stwierdzające występowanie wskaźników prowadzących do globalnych dysproporcji rozwojowych wpływających dynamikę procesów społecznych w lokalnych kontekstach dobra wspólnego. Przedstawia się interpretacje koncepcji rozwoju zrównoważonego, cele tej koncepcji rozwojowej i system zasad etyczno-społecznych katolickiej nauki społecznej stanowiący ramę oceny etycznej sustainable development goals. Przedstawia się zróżnicowane pojmowanie zasad etyczno-społecznych wynikające z odmiennych uwarunkowań rozwoju społecznego.
W części ćwiczeniowej omawia się sposoby realizacyjne strategii zrównoważonego rozwoju w dymensji społeczno-ekonomicznej.
W cyklu 2024/2025-L:
W trakcie zajęć zostanie przeanalizowany rozwój psychoseksualny na różnych etapach życia: dzieciństwo, okres dojrzewania, wczesna, średnia oraz późna dorosłość w kontekście budowania stabilnego związku małżeńskiego. Zaprezentowana będzie ewolucja instytucji małżeństwa i omówione alternatywne formy związków. Podczas zajęć analizowane będą aspekty anatomiczne i fizjologiczne związane z przeżywaniem i dojrzewaniem do seksualności i jej prawidłowego przeżywania. Omówione zostaną zmiany jakie pojawiają się w życiu małżonków w czasie ciąży i połogu. Szeroko omawianym zakresem będą kwestie związane z płodnością w małżeństwie i jego zróżnicowane zaburzenia. Dołączą do tego także metody leczenia niepłodności wraz ze wskazaniem trudności, które mogą pojawić się w małżeństwie w momencie negatywnej diagnozy. W trakcie ćwiczeń omówione zostaną różnorodne tematy w formie debat i dyskusji. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student dysponuje wiedzą o człowieku – jego rozwoju oraz środowisku kulturowym, będącym kontekstem socjalizacyjnym. Wie o rodzajach dysfunkcji społecznych oraz o współczesnych patologiach społecznych: PS1pK_W04
Umiejętności
Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł przy zastosowaniu nowoczesnych technologii komunikacyjnych: PS1pK_U04.
Świadomie stosuje normy, zasady, reguły życia w społeczeństwie (prawne, zawodowe, etyczne): PS1pK_U10
Kompetencje społeczne:
Umie formułować i uzasadniać własne opinie w kwestiach społecznych; dostrzega problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą; poszukuje optymalnych rozwiązań: PS1pK_K02
Kryteria oceniania
Wykład: zaliczenie ustne
Ćwiczenia: Prezentacje multimedialne ukierunkowane na praktyczne narzędzia charakterystyczne dla koncepcji zrównoważonego rozwoju
Literatura
- Bremer Józef, Encyklika „Laudato si'” w perspektywie nauki o zrównoważonym rozwoju, „Nauczyciel i Szkoła” 2016, s. 13-28.
- Departament Ekonomii Społecznej i Solidarnej, Krajowy Program Rozwoju Ekonomii Społecznej do roku 2023. Ekonomia Solidarności Społecznej, Warszawa 2019, https://www.ekonomiaspoleczna.gov.pl/download/files/EKONOMIA_SPOLECZNA/KPRES.pdf
- Fel Stanisław, Dobro wspólne jako wartość i zasada etyczno-społeczna.
Perspektywa katolickiej nauki społecznej, „Zeszyty Naukowe KUL” 2021, vol 64, nr 1–2, s. 253–254.
- Marczak Łukasz, Sustainable development sociology, Facebook 2019-2022.
- Marczak Łukasz, Zasada zrównoważonego rozwoju. Perspektywa społeczno-etyczna, Kraków 2021. DOI: http://dx.doi.org./10.15633/9788374389204
- Rydzewski P., General Social Survey and Sustainable Development. Methodological and Empirical Aspects, Problems of Sustainable Development, nr 1, vol. 12, s. 21-29.
- Rydzewski P., Sustainable Development and Religion. European Perspective, Problems of Sustainable Development, 2022, nr 1, vol. 17.
- Ustawa o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r., Dz. U. 2004 Nr 64 poz. 593.
W cyklu 2024/2025-L:
Literatura podstawowa |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: