Język migowy PS-ROD-SL>Jezmig-c-5
Zajęcia z nauki Polskiego Języka Migowego na poziomie podstawowym. Zakres tematyczny obejmuje: Wprowadzenie do nauki Polskiego Języka Migowego. charakterystykę osób g/Głuchych i ich kultury, poznanie zasad skutecznej komunikacji; daktylografię; liczebniki ogólne, wybrane znaki specjalne, słownictwo związane z: autoprezentacją, pracą socjalną, rodziną, umiejętność opisu cech zewnętrznych i wewnętrznych osób oraz rzeczy, gramatyka PJM – budowanie pytań, zastosowanie czasów, przeczeń, topografia, pytania, stopniowanie przymiotników oraz inne.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W wyniku przeprowadzonych zajęć student: posługuje się Polskim Językiem Migowym w stopniu podstawowym, przeprowadza samodzielne rozmowy z osobami nie(do)słyszącymi przy użyciu podstawowych form wypowiedzi i słownictwa, rozwija samodzielnie język w dalszej pracy z osobami migającymi w wyniku wyostrzenia odbierania wizualnego, stosuje podstawowe formy gramatyczne, użytkuje słownictwo związane z pracą socjalną, życiem codziennym, wykorzystuje wiedzę z zakresu savoir-vivre osób nie(do)słyszących, współpracuje z osobą nie(do)słyszącą samodzielnie w stopniu podstawowym.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. Ćwiczenia w grupie oraz parach.
2. Prezentacje multimedialne.
3. Filmy multimedialne.
4. Dyskusja uczestników z prowadzącym (pytania, odpowiedzi w języku migowym).
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
1. Przygotowanie przez studenta treści w języku migowym: autoprezentacja własnej osoby opowiadanie o rodzinie, opis zdjęcia/obrazka przedstawionego przez prowadzącego, losowe słownictwo z zajęć (weryfikacja daktylografii i ideografii).
2. Pytania prowadzącego do studentów (sprawdzenie umiejętności odbioru prostych komunikatów w języku migowym).
3. Obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności; pozostałe muszą być zaliczone)
Literatura
1. Anna Duczmalewska, Cudzoziemiec na własnej ziemi, [w:] „Krakowski Semestralnik Studentów Niepełnosprawnych” nr 1(11)/2014.
2. Oliver Sacks, Zobaczyć głos, Kraków 2012.
3. Świdziński M. , Czajkowska-Kisil M., Czy głuchoniemy jest naprawdę niemy? „Kosmos. Problemy nauk biologicznych” T. 47, nr 3(240): ”Usłyszeć świat – zrozumieć dźwięk”, s. 243-250.
4. Czajkowska-Kisil M., A. Klimczewska, Rola języka migowego w kształtowaniu tożsamości Głuchych w Polsce, [w:] Tożsamość społeczno-kulturowa Głuchych, Łódź 2007.
5. Małgorzata Czajkowska-Kisil Niepełnosprawność słuchowa, jako przesłanka dyskryminacji, [w:] „ „Niepełnosprawność wzrokowa, wzorkowo-słuchowa i niepełnosprawność słuchowa, jako przesłanki dyskryminacji”, publikacja elektroniczna Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej..
Dodatkowo:
1. Tomaszewski P., Polski Język Migowy – mity i fakty. Poradnik Językowy, 2004.
2. Lane. H., Maska dobroczynności, Warszawa 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: