Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej PS-ROD-SL>Metopi-c
Treści przedmiotu obejmują tematykę związaną z podstawami prawnymi funkcjonowania instytucji i placówek opiekuńczo-wychowawczych, ich ogólnej charakterystyki uwzględniającej specyfikę wychowanków oraz klientów, odbiorców usług opiekuńczych i wychowawczych a także problemów, jakie ich dotyczą. Główny nacisk położony jest na poznawanie sposobów (form, metod, zasad) pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Student posiada podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk społecznych w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych, kulturalnych i pomocowych związanych z osobami wymagającymi pracy socjalnej i pomocy społecznej.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu oceny i prognozowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności socjalnej.
KOMPETENCJE:
1. Student dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia: aktywny udział w zajęciach, przygotowanie z literatury konspektów zajęć opiekuńczo-wychowawczych adresowanych do określonych odbiorców, kolokwium pisemne.
Egzamin ustny – obejmujący treści wykładów i ćwiczeń.
Literatura
Dąbrowski Z., Kulpiński F., Pedagogika opiekuńcza. Historia-teoria-terminologia, Olsztyn 2000
Dąbrowski Z., Teoretyczne podstawy opieki i wychowania opiekuńczego, Toruń, 1980
Brągiel J., Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej, Olsztyn 1984
Kamińska U., Zarys metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w rodzinnych i instytucjonalnych formach wychowania, Katowice 2002
Kępiński C., Opieka i wychowanie w rodzinie, Lublin 2003
Kruk-Lasocka J., Dostrzec dziecko z perspektywy edukacji włączającej, Wrocław 2012.
Lizoń-Szłapowska D., Usamodzielnianie wychowanek specjalnych ośrodków wychowawczych, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8
Łuczyński A., Gumińska-Sagan I. (red.), Aktywność opiekuńczo-wychowawcza wobec współczesnych wyzwań, Lublin 2016,
Pilecka W., Pilecki J., Baran J., Wychowanie dzieci o obniżonej sprawności umysłowej w internacie, Kraków 1992
Rostocka B., Usamodzielnianie wychowanków, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2002, nr 9.
Szczubiał D., Święcicka I., Z dziesięcioletnich doświadczeń grup usamodzielniania, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2004, nr 8.
Wosik-Kawala D. (red.), Rodzinne i instytucjonalne środowiska opiekuńczo-wychowawcze, Lublin 2011.
Wojciechowska-Charlak B. (red.), Praca opiekuńczo-wychowawcza, Kielce 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: