Diagnoza i ewaluacja w pracy socjalnej PS-SL>Diaewa-c
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką diagnozy i ewaluacji w pracy socjalnej. Przedmiot obejmuje zagadnienia teoretyczne i praktyczne z zakresu procesu diagnostycznego w pracy socjalnej oraz prowadzenia ewaluacji, w tym technik, narzędzi wykorzystywanych w tym procesie.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Student posiada podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu nauk społecznych w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, profilaktycznych, kulturalnych i pomocowych związanych z osobami wymagającymi pracy socjalnej i pomocy społecznej.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu oceny
i prognozowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności socjalnej.
KOMPETENCJE:
1. Student dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki.
Kryteria oceniania
1. Wykład - zaliczenie z oceną na podstawie ustnej odpowiedzi (5 pytań otwartych, student uzyskuje zaliczenie na podstawie udzielenia odpowiedzi co najmniej na trzy pytania).
2. Ćwiczenia – zaliczenie pisemne na podstawie sporządzenia diagnozy oraz ewaluacji wybranego przypadku osoby lub rodziny korzystającej z pomocy społecznej.
3. Obecność na zajęciach (możliwa 1 nieobecność; pozostałe muszą być zaliczone)
Literatura
1. Deptuła M., Profilaktyka w grupach ryzyka. Diagnoza część 1, Warszawa 2009.
2. Faliszek K., Diagnoza w pomocy społecznej i pracy socjalnej – wyzwania dla edukacji i polityki aktywizacji, w: Piątek K., Szymańska – Zybertowicz K. (red.), Profilaktyka pracy socjalnej. Nowy paradygmat czy niedokończone zadanie?, Toruń 2005.
3. Garvin Ch. D., Seabury B. A., Działania interpersonalne w pracy socjalnej. Procesy i procedury, Tom I, Katowice 1998,
4. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2003,
5. Jarosz E., Kompetencje diagnostyczne w pracy socjalnej – szkic do problemów diagnozy rodziny, w: Kromolicka B. (red.), Praca socjalna w organizacjach pozarządowych. Z problemów dziania i kształcenia, Toruń 2005.
6. Kawula S., „Diagnoza społeczna”, w: Lalak D., Pilch T. (red.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 1999.
7. Kotlarska –Michalska A., Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, Poznań 1999,
8. Matyjas B., Diagnoza społeczna jako podstawa pracy socjalnej w środowisku, w: Palka St. (red.), Orientacje metodologii badań pedagogicznych, Kraków 1998.
9. Szatur – Jaworska B., Diagnozowanie w polityce społecznej. Materiały do studiowania, Warszawa 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: