Katolicka nauka społeczna PS-SL>Katnau-w
Treści kształcenia:
I. PROPEDEUTYKA KATOLICKIEJ NAUKI SPOŁECZNEJ
1.Analiza tekstu KDK 11-45,
2.Personalizm społeczny w nauczaniu Kościoła,
3.Prawa i obowiązki człowieka,
4.Zasady życia społecznego.
II. ETAPY ROZWOJU MYŚLI SPOŁECZNEJ
1.Analiza tekstu RN 1-35
2.Nauczanie Ojców Kościoła,
3.Kwestia społeczna w czasach nowożytnych,
4.Nauczanie Jana Pawła II.
III. SPOŁECZNY WYMIAR ŻYCIA SPOŁECZNEGO
1.Analiza tekstu CA 53-62
2.Rodzina specjalną troską Kościoła,
3.Zagrożenia współczesnej rodziny.
IV. WYBRANE ZAGADNIENIA SPOŁECZNO – POLITYCZNE
1.Analiza tekstu: SRS 35-40, DC 27-39,
2.Prawa i obowiązki wiernych,
3.Uczestnictwo katolika w życiu społeczno-gospodarczym,
4.Własność prywatna i wspólna,
5.Wierni świeccy w Kościele.
V. WYBRANE ZAGADNIENIA SPOŁECZNO-EKONOMICZNE
1.Analiza tekstów: QA 15-147, MM 122-260, LE 16-27,
2.Ewolucja podejścia do relacji człowiek-praca,
3.Społeczno-etyczny wymiar pracy i jej braku,
4.Przedsiębiorczość zadaniem chrześcijanina,
5.Kościół a liberalizm.
W cyklu 2023/2024-L:
Zapoznanie ze społecznym nauczaniem Kościoła, które rozwijało się stopniowo, a w minionym stuleciu nabrało szczególnego tempa i znaczenia. Pojęcie, terminologia, metoda. Źródła biblijne katolickiej nauki społecznej. Moc wiążąca, niezmienność i rozwojowość nauki. Historyczny wymiar nauczania społecznego. Chrześcijańska wizja człowieka w społeczeństwie (człowiek istotą społeczną, godność i wartość osoby ludzkiej, prawa i obowiązki osoby ludzkiej). Podstawowe zasady życia społecznego. Społeczny wymiar życia rodzinnego, politycznego, ekonomicznego i kulturowego. Zagadnienie ochrony środowiska naturalnego i troska o pokój w świecie. Apostolat społeczny. Efekty uczenia się: Metody i narzędzia dydaktyczne: |
W cyklu 2024/2025-L:
Zapoznanie ze społecznym nauczaniem Kościoła, które rozwijało się stopniowo, a w minionym stuleciu nabrało szczególnego tempa i znaczenia. Pojęcie, terminologia, metoda. Źródła biblijne katolickiej nauki społecznej. Moc wiążąca, niezmienność i rozwojowość nauki. Historyczny wymiar nauczania społecznego. Chrześcijańska wizja człowieka w społeczeństwie (człowiek istotą społeczną, godność i wartość osoby ludzkiej, prawa i obowiązki osoby ludzkiej). Podstawowe zasady życia społecznego. Społeczny wymiar życia rodzinnego, politycznego, ekonomicznego i kulturowego. Zagadnienie ochrony środowiska naturalnego i troska o pokój w świecie. Apostolat społeczny. Efekty uczenia się: Metody i narzędzia dydaktyczne: |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Student posiada wiedzę na temat istoty, celów i metody pracy socjalnej oraz jej podstaw ontologicznych, epistemologicznych i aksjologicznych, jak również usytuowaniu pracy socjalnej w systemie nauk społecznych i jej relacji do innych nauk.
2. Student posiada wiedzę na temat historii pomocy społecznej w Polsce i na świecie (w tym społecznej roli Kościoła katolickiego) oraz głównych podejść w historii pracy socjalnej.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Student analizuje przebieg procesów społecznych istotnych dla rozumienia mechanizmów podtrzymujących marginalizację społeczną; potrafi spojrzeć na istotę kwestii społecznej będącej przedmiotem troski społecznej Kościoła.
KOMPETENCJE (POSTAWY)
1. Student umie formułować i uzasadniać własne opinie w kwestiach społecznych, wynikające m. in. z zachwiania prymatu osoby ludzkiej nad kapitałem.
Kryteria oceniania
Sprawdzenie wiedzy, umiejętności i kompetencji odbywa się na podstawie ustnego kolokwium zaliczeniowego. Terminy kolokwiów będą ustalane w trakcie wykładu.
Literatura
W cyklu 2023/2024-L:
Lektury podstawowe: |
W cyklu 2024/2025-L:
Lektury podstawowe: |
Uwagi
W cyklu 2023/2024-L:
Uwagi: |
W cyklu 2024/2025-L:
Uwagi: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: