Komunikacja interpersonalna PS-SL>Komint-c
W ramach zajeć ćwiczeniowych studenci w trakcie praktycznych działań, przy pomocy metod aktywizujących nabywają w praktyce umiejętności związanej z nastepującymi treściami kształcenia:
1. Podstawy komunikacji i nawiązywania kontaktu
2. Style komunikowania się
3. Bariery i błędy w komunikacji
4. Zasady zadawania pytań. Czynniki warunkujące efektywną komunikację.
5. Kwadrat wypowiedzi. Wyznaczniki dobrej komunikacji.
6. Komunikacja werbalna
7. Komunikacja niewerbalna
8. Negocjacje (warunki negocjacji, czynniki decydujące o skuteczności negocjacji, style negocjacji, rodzaje argumentów, błędy psychologiczne w negocjacjach)
9. Asertywność (zasady asertywności, asertywne cele, asertywna ekspresja, asertywne słuchanie, asertywne zachowanie)
10. Konflikty i negocjacje
W cyklu 2024/2025-L:
Definicja komunikacji interpersonalnej. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
1. Student posiada wiedzę na temat pojęć wchodzących w skład teorii komunikacji,
2. Student potrafi rozpoznawać nurty dominujące w naukach o komunikowaniu oraz tego, jakie możliwości aplikacji praktycznej dają badania podejmowane w konkretnych paradygmatach.
3. Student nabywa umiejętność krytycznego odniesienia się do zagadnień i problemów współczesnego społeczeństwa globalnego i informacyjnego.
4. Student posiada umiejętność stosowania technik retorycznych i erystycznych w negocjacji.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. Dyskusja dydaktyczna
2. Metoda przypadków
3. Metoda sytuacyjna
4. Gry dydaktyczne
5. Metody aktywizujące
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
1. Obecność na wykładach i ćwiczeniach (Ps_1_p_K_W03)
2. Aktywność na ćwiczeniach (Ps_1_p_K_W03)
3. Zaliczenie wykładów - kolokwium zaliczeniowe. (Ps_1_p_K_U13; Ps_1_p_K_K03)
Do zaliczenia wykładów potrzebne jest uzyskanie 60% punktów z kolokwium. Na wykładach i ćwiczeniach wymagane jest przynajmniej 80% obecności. Aktywność jest oceniana przez wykładowcę poprzez indywidualną obserwację zaangażowania studentów w poszczególne ćwiczenia.
Uwaga:
Przedmiot może być realizowany na wyjeździe szkoleniowym poza siedzibę Uczelni w trakcie 3 dni.
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Adler R. Relacje interpersonalne, proces porozumiewania się, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2006
2. Dodek- Ostrowska B. Podstawy komunikowania społecznego, Astrum, Wrocław 1999
3. Garvin Ch. Działania interpersonalne w pracy socjalnej BPS Interart, Warszawa 1996
4. Haman W. Docenić konflikt, Kontakt, Warszawa 2001
5. Król- Fijewska M. Trening asertywności, Warszawa 1994
6. Łęcki K, Szóstak, Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, BPS, Interart, Warszawa 1996
7. McKay M. Sztuka skutecznego porozumiewania się, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk 2002
Lektury uzupełniające:
1. Becelowska D. Wsparcie emocjonalne w pracy socjalnej, BPS, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2005
2. Dubois B, Milej K. Praca socjalna, BPS Interart Warszawa 1996
3. Fisher R. Dochodząc do TAK, PWE, Warszawa 2000
4. Sęk H., Społeczna psychologia kliniczna, PWN, Warszawa 1993
5. Steward J. Mosty zamiast murów, PWN Warszawa 2000
6. Strelau J. Psychologia, Gdańskie Wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk 2000
7. Sutton C. Psychologia dla pracowników socjalnych, Gdańskie wydawnictwa Psychologiczne, Gdańsk 2004
8. Ury W. Odchodząc od NIE, PWE, Warszawa 2000
9. Wiśniewska A. Pomoc społeczna w praktyce, Verlag Dashofer 2004
W cyklu 2024/2025-L:
Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i S-ka Warszawa 2012 |
Uwagi
W cyklu 2024/2025-L:
Warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach, oraz pozytywna ocena z kolokwium |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: