Metodologia badań społecznych PS-SL>Metbad-w-2
Problematyka wykładów:
1/ Paradygmaty w nauk społecznych.
2/ Organizacja badań. Konceptualizacja badawcza. Przedmiot i cel badań, formułowanie problemów i hipotez badawczych Definiowanie i operacjonalizacja pojęć. Zmienne i ich rodzaje. Wskaźniki w badaniach pedagogicznych.
3/ Pomiar w badaniach empirycznych - określenie i właściwości pomiaru, skale pomiarowe.
4/ Badania ilościowe i jakościowe w naukach społecznych . Omówienie metod i technik badawczych. Dobór próby badawczej.
5/ Omówienie metod i technik badawczych. Typy badań a dobór próby badawczej.
.
6/ Opracowywanie wyników badań. Wady kwestionariuszowe
7/ Techniki badawcze w pracy socjalnej
Problematyka ćwiczeń:
1/ Konstruowanie problemów i hipotez badawczych.
2/ Analiza metod badawczych: metoda – technika - narzędzie badawcze.
3/ Metody badawcze: indywidualnego przypadku, monografia, sondaż diagnostyczna, eksperyment.
4/ Techniki badawcze: obserwacja, ankieta, wywiad, socjometria, analiza treści, techniki projekcyjne, testy.
5/ Budowanie wybranych narzędzi badawczych
6/ Opracowanie i prezentacja wyników badań.
7/ Analiza autorskich schematów badawczych.
8/ Kwestie etyczne związane z prowadzeniem wywiadu (Czarnecki, s. 171-
9/ Kolokwium nr (ustne podsumowanie wykładu i ćwiczeń)
W cyklu 2022/2023-L:
Problematyka wykładów: 1/ Paradygmaty w nauk społecznych. 2/ Zasady cytowania. Organizacja badań. Konceptualizacja badawcza. Przedmiot i cel badań, formułowanie problemów i hipotez badawczych Definiowanie i operacjonalizacja pojęć. Zmienne i ich rodzaje. Wskaźniki w badaniach pedagogicznych. 3/ Pomiar w badaniach empirycznych - określenie i właściwości pomiaru, skale pomiarowe. 4/ Badania ilościowe i jakościowe w naukach społecznych . Omówienie metod i technik badawczych. Dobór próby badawczej. 5/ Omówienie metod i technik badawczych. Typy badań a dobór próby badawczej. 6/ Opracowywanie wyników badań. Wady kwestionariuszowe 7/ Techniki badawcze w pracy socjalnej |
W cyklu 2023/2024-L:
Problematyka wykładów: 1/ Paradygmaty w nauk społecznych. 2/ Zasady cytowania. Organizacja badań. Konceptualizacja badawcza. Przedmiot i cel badań, formułowanie problemów i hipotez badawczych Definiowanie i operacjonalizacja pojęć. Zmienne i ich rodzaje. Wskaźniki w badaniach pedagogicznych. 3/ Pomiar w badaniach empirycznych - określenie i właściwości pomiaru, skale pomiarowe. 4/ Badania ilościowe i jakościowe w naukach społecznych . Omówienie metod i technik badawczych. Dobór próby badawczej. 5/ Omówienie metod i technik badawczych. Typy badań a dobór próby badawczej. 6/ Opracowywanie wyników badań. Wady kwestionariuszowe 7/ Techniki badawcze w pracy socjalnej 8/ Badania terenowe - praca ankietera (wyjście na teren miasta). |
W cyklu 2024/2025-L:
Problematyka wykładów: 1/ Paradygmaty w nauk społecznych. 2/ Zasady cytowania. Organizacja badań. Konceptualizacja badawcza. Przedmiot i cel badań, formułowanie problemów i hipotez badawczych Definiowanie i operacjonalizacja pojęć. Zmienne i ich rodzaje. Wskaźniki w badaniach pedagogicznych. 3/ Pomiar w badaniach empirycznych - określenie i właściwości pomiaru, skale pomiarowe. 4/ Badania ilościowe i jakościowe w naukach społecznych . Omówienie metod i technik badawczych. Dobór próby badawczej. 5/ Omówienie metod i technik badawczych. Typy badań a dobór próby badawczej. 6/ Opracowywanie wyników badań. Wady kwestionariuszowe 7/ Techniki badawcze w pracy socjalnej 8/ Badania terenowe - praca ankietera (wyjście na teren miasta). |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student posiada wiedzę na temat różnorodnych ujęć metod badawczych stosowanych w naukach społecznych. Zna różnicę pomiędzy badaniami jakościowymi i ilościowymi i potrafi scharakteryzować specyfikę każdego z nich.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student umiejętnie potrafi dobrać metodę badań do poszczególnych zjawisk społecznych Obserwuje i interpretuje zjawiska społeczne, a także potrafi konstruować narzędzie badawcze służące badaniom sondażowym. Nabywa umiejętności myślenia koncepcyjnego w zakresie empirycznych badań społecznych, ich planowania i budowy, pilotażu narzędzia badawczego oraz realizacji badań.
KOMPETENCJE:
Student posiada kompetencję przeprowadzenia badań i interpretacji wyników w oparciu o sporządzony raport. Umiejętnie analizuje zjawiska społeczne w oparciu o zastosowane metody badawcze.
Kryteria oceniania
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
Wykład zaliczenie ustne (Z/O) i następnie ćwiczenia (zal) stanowią komplementarną całość. Przedmiot kończy się zaliczeniem kolokwium nr 2 (rozmowa w trybie ONLINE). Warunkiem dopuszczającym do kolokwium nr 2 jest zaliczenie kolokwium nr 1 (test) i wykonanie zadań podczas ćwiczeń.
Obecność na zajęciach: obowiązkowa, możliwe 2 nieobecności podczas ćwiczeń; pozostałe nieobecności muszą być zaliczone podczas konsultacji.
Literatura
Literatura podstawowa:
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003.
Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000.
Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001.
Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008.
Literatura uzupełniająca:
Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.
Juszczyk S. Statystyka dla pedagogów, Toruń 2004.
Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe, Warszawa 2000.
Sułek A., Ogród metodologii socjologicznej, Scholar, Warszawa 2002.
Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
W cyklu 2022/2023-L:
Literatura podstawowa: Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008. Literatura uzupełniająca: Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008. Juszczyk S. Statystyka dla pedagogów, Toruń 2004. Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe, Warszawa 2000. Sułek A., Ogród metodologii socjologicznej, Scholar, Warszawa 2002. Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. |
W cyklu 2023/2024-L:
Literatura podstawowa: Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008. Literatura uzupełniająca: Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008. Juszczyk S. Statystyka dla pedagogów, Toruń 2004. Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe, Warszawa 2000. Sułek A., Ogród metodologii socjologicznej, Scholar, Warszawa 2002. Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. |
W cyklu 2024/2025-L:
Literatura podstawowa: Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2003. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Kraków 2000. Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Warszawa 2001. Rubacha K., Metodologia badań nad edukacją, Warszawa 2008. Literatura uzupełniająca: Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna, Warszawa 2008. Juszczyk S. Statystyka dla pedagogów, Toruń 2004. Konarzewski K., Jak uprawiać badania oświatowe, Warszawa 2000. Sułek A., Ogród metodologii socjologicznej, Scholar, Warszawa 2002. Giddens A., Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: