Metodyka pracy socjalnej PS-SL>Metpra-c
T_1 Proces metodycznego postepowania, etapy, narzędzia, dokumentacja – w oparciu o wypraco-wane standardy pracy.
T_2 Arkusz wywiadu środowiskowego – ćwiczenia w wypełnianiu wraz z wydaniem odpowiednich do rodzaju pomocy decyzji administracyjnych.
T_3 Metodyczne planowanie pomocy w odniesieniu do metod pracy socjalnej z: indywidualnym przypadkiem i lub rodziną; grupą; społecznością (kategorialną lub terytorialną) – ćwiczenia w oparciu o kazusy.
T_4 Metodyczne postępowanie w różnych typach placówek systemu pomocy społecznej – w oparciu o osiąganie celów klientów instytucji – ćwiczenia problemowe (seniorzy, niepełnosprawni, młodzież, bezrobotni, bezdomni, uzależnieni)
T_5 Podstawowe umiejętności zawodowe w pracy socjalnej
Rodzaje umiejętności zawodowych pracowników socjalnych i pełnione przez pracowników socjal-nych role w zależności od miejsca realizowania pracy.
T_6 Praca socjalna w środowisku zamkniętym – jej specyfika, cele, formy i znaczenie. – analiza na wybranych przykładach – więźniowie, uchodźcy, szpitale psychiatryczne.
T_7 Prezentacje problemowe opracowane przez studentów z wybranych zagadnień omawianych w czasie warsztatów i odnoszących się do Instytucji niosących pomoc Klientom bezdomnym i bezro-botnym.
W cyklu 2022/2023-L:
Na zajęciach studenci zapoznają się z etapami procesu wsparcia. Dowiedzą się na czym polega planowanie, diagnoza i praca z indywidualnym przypadkiem oraz rodziną. Przedstawione zostaną różne modele i metody pracy socjalnej. |
W cyklu 2023/2024-L:
Na zajęciach studenci zapoznają się z etapami procesu wsparcia. Dowiedzą się na czym polega planowanie, diagnoza i praca z indywidualnym przypadkiem, rodziną oraz środowiskiem. Przedstawione zostaną różne modele i metody pracy socjalnej. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E_1 Diagnozuje – wykorzystując odpowiednie metody i narzędzia – potrzeby, aspiracje, oczekiwania osób, grup społecznych i środowisk lokalnych z uwzględnieniem ich sił rozwojowych oraz destrukcyj-nych (diagnoza pozytywna i negatywna)
E_2 Zna metodyczne postepowanie w realizacji pracy socjalnej z indywidualny przypadkiem, grupą, społecznością lokalna.
E_4 Potrafi adekwatnie do zdiagnozowanych problemów określać cele pracy
E_5 Analizuje przebieg procesów społecznych istotnych dla rozumienia mechanizmów podtrzymują-cych marginalizację społeczną
E_6 Zna narzędzia i metody pracy socjalnej.
Kryteria oceniania
METODY I NARZĘDZIA DYDAKTYCZNE
M_1. ćwiczenia/ warsztaty – 15 godzin dydaktycznych;
M_2. Dyskusja problemowa
M_3. metody aktywizujące
M_4. metody praktyczne
M_5. Prezentacja multimedialna
M_6. Objaśnienia lub wyjaśnienia
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
Ostateczna ocena wystawiana jest na podstawie uzyskanych punktów należy zebrać co najmniej 50% punktów. Ocena dostateczna – 50% - 60%; plus dostateczna - 61% - 70%; dobra - 71% - 80%; plus dobra – 81% - 90%; bardzo dobra – 91% - 100%..
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Grey M., Weeb S., Praca socjalna. Teorie i metody. PWN 2012.
2. De Robertis. C., Metodyka działania w pracy socjalnej, Wyd. Śląsk 1998.
3. K. Kadela, J. Kowalczyk, Standardy pracy socjalnej. Rekomendacja metodyczne i organiza-cyjne, Wrzos 2013.
Lektury uzupełniające:
Autor, Tytuł, miejsce i rok wydania.
1. Pomoc społeczna w praktyce – wzory decyzji i pism z komentarzem (z suplementem elektro-nicznym), Grzegorz Rajski, symbol: JBK1142e, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr, Sp. z o.o., Sp. K., Gdańsk, 2017
2. Pomoc społeczna w praktyce. Fachowy poradnik dla pracowników socjalnych i osób zarządza-jących placówkami socjalnymi. Jolanta Sobczak, Anna Wiśniewska – Mucha (red.), Wydawnic-two Verlag Dashofer Sp. z o.o., Świat Profesjonalnej Wiedzy, Warszawa, 2011.
3. Ustawa o pomocy społecznej 2004
4. Prezentacje z prowadzonych zajęć, opracowania własne prowadzącego zajęcia.
W cyklu 2022/2023-L:
Ładyżyński, Współczesne wyzwania pracy socjalnej, Toruń 2006. |
W cyklu 2023/2024-L:
Ładyżyński, Współczesne wyzwania pracy socjalnej, Toruń 2006. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: