Pedagogika specjalna PS-SL>Pedspe-w
Ukazanie przedmiotu, treści i zakresu pedagogiki specjalnej i jej relacji z innymi dyscyplinami.
Zapoznanie z podstawowymi założeniami pracy rewalidacyjnej i resocjalizacyjnej; aktualne tendencje w rehabilitacji, rewalidacji i edukacji osób z niepełnosprawnościami, możliwościami i formami orzekania o niepełnosprawności i specjalnych potrzebach edukacyjnych, funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnościami na rynku pracy, funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnością w rodzinie
W cyklu 2022/2023-Z:
Dostarczenie studentom elementarnej, uporządkowanej wiedzy na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującej terminologię, teoretyczne podstawy z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób z określonym rodzajem niepełnosprawności, współczesnych tendencji w kierunku normalizacji, wyrównywania ich szans na różnych płaszczyznach życia społecznego. 2.Zapoznanie z podstawowymi aspektami pracy rewalidacyjnej z dziećmi niepełnosprawnymi. 3.Kształtowanie umiejętności dokonywania merytorycznej analizy zjawisk społecznych i strategii działań praktycznych podejmowanych na rzecz osób z niepełnosprawnością. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Dostarczenie studentom elementarnej, uporządkowanej wiedzy na temat subdyscyplin pedagogiki specjalnej, obejmującej terminologię, teoretyczne podstawy z zakresu psychospołecznego funkcjonowania osób z określonym rodzajem niepełnosprawności, współczesnych tendencji w kierunku normalizacji, wyrównywania ich szans na różnych płaszczyznach życia społecznego. 2.Zapoznanie z podstawowymi aspektami pracy rewalidacyjnej z dziećmi niepełnosprawnymi. 3.Kształtowanie umiejętności dokonywania merytorycznej analizy zjawisk społecznych i strategii działań praktycznych podejmowanych na rzecz osób z niepełnosprawnością. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
Ma elementarną wiedzę na temat prawidłowości dotyczących możliwości jak i ograniczeń rozwoju osób z określonym rodzajem niepełnosprawności, ich adaptacji społecznej oraz trudności w tym zakresie.
Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej w celu analizy i interpretacji zagadnień związanych z funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnością w różnych dziedzinach życia społecznego (płaszczyzna rehabilitacyjna, edukacyjna, zawodowa, kulturalna, itp.)
Student potrafi postępować w sposób profesjonalny i przestrzegający zasad etyki zawodowej, poszukując optymalnych rozwiązań i możliwości stymulowania rozwoju jednostki z niepełnosprawnością oraz zapobiegania pogłębianiu się deficytów, uwzględniając kontekst kulturowy ich działań
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Praca pisemna –koncepcyjna- case stady
Literatura
Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna, Poznań, 2010, Wyd. Naukowe UAM.
Obuchowska I.: Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa, 1999, WSiP.
Pilecki J., Olszewski S. (red) : Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych, Kraków 1999, wyd. AP
Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776)
Kirenko J., Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności, Lublin 2007, Wyd UMCS
Lektury uzupełniające:
Hulek A. (red.): Pedagogika rewalidacyjna, Warszawa, 1977, PWN.
Olechnowicz H.(red): Opowieści terapeutów, Warszawa 1997, WSiP
Rzeźnicka-Krupa J., Niepełnosprawność i świat społeczny, Kraków 2009, wyd Impuls
W cyklu 2022/2023-Z:
Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna, Poznań, 2010, Wyd. Naukowe UAM. Obuchowska I.: Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa, 1999, WSiP. Pilecki J., Olszewski S. (red) : Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych, Kraków 1999, wyd. AP Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776) Kirenko J., Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności, Lublin 2007, Wyd UMCS Lektury uzupełniające: Hulek A. (red.): Pedagogika rewalidacyjna, Warszawa, 1977, PWN. Olechnowicz H.(red): Opowieści terapeutów, Warszawa 1997, WSiP Rzeźnicka-Krupa J., Niepełnosprawność i świat społeczny, Kraków 2009, wyd Impuls |
W cyklu 2023/2024-Z:
Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna, Poznań, 2010, Wyd. Naukowe UAM. Obuchowska I.: Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa, 1999, WSiP. Pilecki J., Olszewski S. (red) : Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych, Kraków 1999, wyd. AP Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej i zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776) Kirenko J., Indywidualna i społeczna percepcja niepełnosprawności, Lublin 2007, Wyd UMCS Lektury uzupełniające: Hulek A. (red.): Pedagogika rewalidacyjna, Warszawa, 1977, PWN. Olechnowicz H.(red): Opowieści terapeutów, Warszawa 1997, WSiP Rzeźnicka-Krupa J., Niepełnosprawność i świat społeczny, Kraków 2009, wyd Impuls |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: