Projekt socjalny PS-SL>Projsoc-w
Treści przedmiotu obejmują:
WYKŁAD
1. Praca socjalna jako działanie metodyczne.
2. Projekt socjalny – istota i struktura, rodzaje projektów socjalnych.
3. Uzasadnienie i cele projektu socjalnego.
4. Metodyka opracowywania projektu socjalnego.
5. Diagnoza w projekcie socjalnym.
6. Miejsce ewaluacji w projekcie socjalnym, istota ewaluacji – jej rodzaje i modele.
7. Metody i techniki badań ewaluacyjnych stosowane w różnych projektach socjalnych.
8. Kontrakt socjalny (istota kontraktu, kontrakt jako narzędzie pracownika socjalnego, budowa kontraktu, zawieranie kontraktu z klientem).
9. Etyczne zasady tworzenia projektów socjalnych oraz realizacji badań ewaluacyjnych.
ĆWICZENIA
1. Zasady tworzenia projektów socjalnych. Określenie celów projektu socjalnego.
2. Adresaci i beneficjenci projektu socjalnego - wybór grupy uczestników projektu.
3. Tworzenie drzewka problemów i drzewka celów.
4. Tworzenie harmonogramu realizacji projektu – wykres Gantt’a.
5. Etapy analizy ryzyka, np. analiza SWOT.
6. Przewidywane rezultaty (miękkie i twarde).
7. Opracowanie i wdrożenie projektu socjalnego.
8. Rola ewaluacji w pomocy społecznej. Przykłady badań ewaluacyjnych.
9. Prezentacja napisanych i zrealizowanych przez studentów projektów socjalnych.
W cyklu 2022/2023-Z:
Wykład: Metody i narzędzia dydaktyczne: Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia: Ocena ostateczna (z efektów kształcenia): |
W cyklu 2023/2024-Z:
Wykład: Metody i narzędzia dydaktyczne: Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia: Ocena ostateczna (z efektów kształcenia): |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student:
1. Posiada wiedzę o projektowaniu i przeprowadzaniu indywidualnej, grupowej i środowiskowej zmiany w środowiskach życia człowieka – rodzina, grupy rówieśnicze, instytucje wychowawcze, edukacyjne, miejsca pracy zarobkowej i organizacji czasu wolnego, środowisko lokalne poprzez identyfikację, wydobywanie i wzmacnianie ich sił rozwojowych.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student:
1. Tworzy i posiada umiejętność analizy innowacyjnych, alternatywnych rozwiązań problemów socjalnych współpracując z klientami, członkami zespołu oraz przedstawicielami kluczowych instytucji.
KOMPETENCJE:
Student:
1. Uczestniczy w kreowaniu lokalnej aktywnej polityki społecznej, przypisując szczególną wartość działaniom w ramach lokalnych projektów socjalnych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie z oceną na podstawie pisemnej pracy dotyczącej projektu socjalnego.
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Chludziński M., Przybylski W., Jak skutecznie napisać projekt socjalny, Warszawa 2004.
2. de Robertis C., Metodyka działania w pracy socjalnej, Katowice 1998.
3. de Robertis C., Pascal H., Postępowanie metodyczne w pracy socjalnej z grupami i ze społecznościami, Katowice 1999.
4. Dubois B., Krogsrud Miley K., Praca socjalna. Zawód, który dodaje sił, Tom 1, Katowice 1999.
5. Kotlarska-Michalska A..(red.), Diagnozowanie i projektowanie w pracy socjalnej, Poznań 1999.
6. Niesporek A., Projekt socjalny, [w:] Pawlas-Czyż S., Wódz K. (red.), Praca socjalna wobec współczesnych problemów społecznych, Toruń 2007.
7. Ornacka K., Ewaluacja. Między naukami społecznymi i pracą socjalną, Kraków 2003.
8. Rutkowska A., Projekt socjalny w pomocy społecznej, Bydgoszcz 2011.
9. Szatur-Jaworska B., Diagnozowanie w polityce społecznej, Warszawa 2005.
Lektury uzupełniające:
1. Wódz K., Praca socjalna w środowisku zamieszkania. Katowice 1998.
2. Wódz K., Niesporek A., Grupy zmarginalizowane, przedsiębiorczość społeczna, praca socjalna- strategie rozwoju społeczności lokalnej. [w:] T. Kaźmierczak, M. Rymsza (red.), W stronę Aktywnej polityki społecznej, Warszawa 2003.
3. Wódz K., Praca socjalna w poszukiwaniu nowych podejść i modeli praktyki, [w:] Ku integracji rozwoju człowieka i społeczeństwa. Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Władysławowi Jacherowi. Katowice - Opole, 2001.
4. Wódz K., Niesporek A., Projekt socjalny – metodyka projektowania, promocja organizacji i działań socjalnych, [w:] Pawlas-Czyż S., Leśniak-Berek E. (red.), W kręgu zagadnień profesjonalizacji zawodu pracownika socjalnego, WN Śląsk, Katowice 2010.
W cyklu 2022/2023-Z:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
W cyklu 2023/2024-Z:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
Wymagania wstępne: Uwagi: |
W cyklu 2023/2024-Z:
Wymagania wstępne: Uwagi: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: