Psychologia rozwojowa PS-SL>Psyroz-w
Cele:
1.Przyswojenie wiedzy z zakresu psychologii rozwoju w całościowym wyjaśnianiu funkcjonowania psychicznego człowieka.
2. Nabycie umiejętności diagnozowania procesu rozwoju psychicznego, jego mechanizmów, zasad oraz czynników - z uwzględnieniem modeli w świetle głównych teorii psychologicznych.
3. Opanowanie podstawowych pojęć z zakresu psychologii rozwojowej.
4. Poznanie zmienności poszczególnych okresów rozwojowych oraz sfer funkcjonowania psychicznego i psychospołecznego człowieka w kontekście specyfiki wybranych okresów rozwojowych.
5. Poznanie zasadniczych potrzeb i zadań rozwojowych na poszczególnych etapach rozwoju człowieka, z uwzględnieniem specyfiki pracy pracownika socjalnego
Treści kształcenia:
Wykład – tematy:
1.Psychologia rozwojowa dawniej, psychologia rozwojowa obecnie. Zalety psychologii rozwojowej w ciągu życia
2. Podział koncepcji rozwojowych pod względem kryterium czasu, w jakim zachodzą zmiany
3. Okresy i etapy życia człowieka (pojęcia periodyzacji, retardacji, akceleracji, emerging adulthood)
4. Kluczowe teorie psychologiczne (Piageta, Freuda, Eriksona, Levinsona, Havighursta)
5. Okresy rozwojowe w biegu życia:
rozwój prenatalny
narodziny (okres okołoporodowy i noworodkowy)
niemowlęctwo
wczesne dzieciństwo – okres poniemowlęcy
średnie dzieciństwo – okres przedszkolny
średnie/późne dzieciństwo – młodszy okres szkolny
adolescencja wczesna
W cyklu 2022/2023-Z:
Wykład – tematy: 1.Psychologia rozwojowa dawniej, psychologia rozwojowa obecnie. Zalety psychologii rozwojowej w ciągu życia 2. Podział koncepcji rozwojowych pod względem kryterium czasu, w jakim zachodzą zmiany 3. Okresy i etapy życia człowieka (pojęcia periodyzacji, retardacji, akceleracji, emerging adulthood) 4. Kluczowe teorie psychologiczne (Piageta, Freuda, Eriksona, Levinsona, Havighursta) 5. Okresy rozwojowe w biegu życia: rozwój prenatalny narodziny (okres okołoporodowy i noworodkowy) niemowlęctwo wczesne dzieciństwo – okres poniemowlęcy średnie dzieciństwo – okres przedszkolny średnie/późne dzieciństwo – młodszy okres szkolny adolescencja wczesna |
W cyklu 2023/2024-Z:
Wykład – tematy: 1.Psychologia rozwojowa dawniej, psychologia rozwojowa obecnie. Zalety psychologii rozwojowej w ciągu życia 2. Podział koncepcji rozwojowych pod względem kryterium czasu, w jakim zachodzą zmiany 3. Okresy i etapy życia człowieka (pojęcia periodyzacji, retardacji, akceleracji, emerging adulthood) 4. Kluczowe teorie psychologiczne (Piageta, Freuda, Eriksona, Levinsona, Havighursta) 5. Okresy rozwojowe w biegu życia: rozwój prenatalny narodziny (okres okołoporodowy i noworodkowy) niemowlęctwo wczesne dzieciństwo – okres poniemowlęcy średnie dzieciństwo – okres przedszkolny średnie/późne dzieciństwo – młodszy okres szkolny adolescencja wczesna |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Wiedza:
Student, który zaliczył przedmiot posiada podstawową wiedzę o rozwoju psychicznym człowieka, opisuje i definiuje mechanizmy rozwoju jednostki, wskazuje na sposoby opisu zmiany rozwojowej, przeprowadza analizę i syntezę w jaki sposób właściwości osoby współdziałają z cechami sytuacji społecznej wpływając na rozwój jednostki, charakteryzuje czynniki warunkujące rozwój, opisuje i klasyfikuje psychologiczne teorie rozwoju. /Ps_1_p_K_W04/, P6S_WG
Umiejętności:
Student, który zaliczył przedmiot, samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija swoje profesjonalne umiejętności korzystając z różnych źródeł i przy zastosowaniu nowoczesnych technologii (ICT) w zakresie: formułowania problemów i przekładania ich na zadania psychologa rozwojowego, analizowania współzmienności czynników rozwoju, identyfikowania zależności między procesami psychicznymi i zachowaniem człowieka w biegu życia, posługiwania się wiedzą na temat rozwoju, praktycznego aplikowania wiedzy na temat metod stosowanych w badaniach psychologii rozwojowej. / Ps_1_p_K_U04/, P6S_UW
Kompetencje:
Student w trakcie zajęć dostrzega znaczenie kontynuacji uczenia się w formie samokształcenia oraz zorganizowanych form podnoszenia kompetencji zawodowych, uczy się odpowiedzialności za innych i za efekty praktyczne nabywanej wiedzy a w szczegolności: poznaje formy i przejawy moralnej odpowiedzialności za społeczne skutki badania i wspierania rozwoju, w trakcie zajęć kształtuje swoją świadomość i uczy się znajdować rozwiązania dla konkretnych problemów z zakresu etyki badań nad rozwojem, rozwija świadomość etyki w postępowaniu z dzieckiem. / Ps_1_p_K_K01/, P6S_KK
Kryteria oceniania
Pisemne zaliczenie - pytania otwarte
Literatura
J. Trempała, Psychologia rozwoju człowieka, PWN
D. Kornas-Biela, Wokół początku życia ludzkiego, PAX
H.R. Schaffer, Psychologia dziecka, PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: