Rynek pracy i bezrobocie PS-SL>Rynpra-w
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2023/2024-L:
Treści kształcenia: 1. Rynek pracy w Polsce: 1) Podstawowe pojęcia dotyczące zagadnienia. 2) Instytucje i programy działające w obszarze rynku pracy. 2. Formy wsparcia osób pozostających bez pracy, rodzaje i skuteczność świadczonego wsparcia; 3. Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy; 4. Profesjonalna postawa pracownika socjalnego w procesie pracy z osobą pozostającą bez pracy. Efekty kształcenia: WIEDZA: 1 Student zna podstawowe definicje i pojęcia dotyczące bezrobocia i rynku pracy. 2 Student ma wiedzę na temat skali bezrobocia w Polsce, w regionie i miejscowości, w której mieszka. 3 Student posiada wiedzę na temat trendów rynku pracy w Polsce. 4 Student posiada wiedzę na temat źródeł informacji o rynku pracy i bezrobociu w Polsce. 5 Student ma wiedzę na temat instytucji, programów i instrumentów aktywizacji zawodowej funkcjonujących w obszarze rynku pracy w Polsce, w tym adresowanych do osób z niepełnosprawnościami. UMIEJĘTNOŚCI: 1 Student potrafi wyszukać i zinterpretować informacje na temat bezrobocia i trendów rynku pracy w Polsce i regionie dla poszczególnych grup. 2 Student potrafi wskazać instytucje zajmujące się rynkiem pracy w Polsce oraz regionie, w którym mieszka. 3 Student potrafi znaleźć programy pomocowe realizowane na rzecz osób bezrobotnych w swoim rejonie zamieszkania. 4 Student potrafi wskazać rodzaje podmiotów działających na rzecz osób wykluczonych z rynku pracy oraz wskazać grupy osób, do których adresowana jest ich działalność. 5 Student potrafi scharakteryzować różnice pomiędzy chronionym a otwartym rynkiem pracy, a także formy aktywizacji zawodowej. KOMPETENCJE (POSTAWY): 1 Student potrafi interpretować informacje dotyczące poziomu bezrobocia, wskaźnika zatrudnienia, aktywności zawodowej i przewidywać trendy rynku. 2 Student skutecznie dobiera metody i formy pomocy do indywidualnych potrzeb i problemów osób pozostających bez pracy, uwzględniając przy tym okoliczności i punkt widzenia odbiorców działań. 3 Student rozumie potrzebę przyjmowania postawy akceptacji i otwartości w toku realizacji procesu pomocowego. |
W cyklu 2024/2025-L:
Pogłębienie wiedzy o relacjach między strukturami społeczno-przestrzennymi |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
Literatura
W cyklu 2023/2024-L:
1. Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy; 2. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy; 3. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych; 4. Ustawa z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym; 5. Rynek pracy, edukacja, kompetencje. Aktualne trendy i wyniki badań. PARP Grupa PFR. Grudzień 2022 (https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Raport_rynek_pracy_grudzie_2022.pdf) 6. Wybrane aspekty rynku pracy w Polsce, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2023. (Główny Urząd Statystyczny / Obszary tematyczne / Rynek pracy / Zasady metodyczne, Rocznik Pracy / Zeszyt metodologiczny. Statystyka rynku pracy i wynagrodzeń). 7. Kozek W., Rynek Pracy. Perspektywa Instytucjonalna, Warszawa 2015. 8. Drozdowski R., Rynek pracy w Polsce. Recepcja, oczekiwania , strategie dostosowawcze, 2002, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Lektury uzupełniające: https://www.ibe.edu.pl/images/AAAtomek/Rekomendacje-Wsparcie-osob-doroslych.pdf; |
W cyklu 2024/2025-L:
Kozek W., Rynek Pracy. Perspektywa Instytucjonalna, Warszawa 2015. Uzupełniająca: |
Uwagi
W cyklu 2023/2024-L:
Metody i narzędzia dydaktyczne: |
W cyklu 2024/2025-L:
Brak uwag |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: