Trening interpersonalny PS-SL>Treint-w
Podczas wykładów student poznaje następujące treści kształcenia:
1. Człowiek jako istota społeczna – fundamentalne kwestie związane z interakcjami społecznymi
2. Kwestie społeczne związane z wpływem
3. Spory i różnice w kontaktach międzyludzkich. Konflikty i ich rozwiązywanie. Style postępowania w konflikcie. Konstruktywne metody rozwiązywania sporów.
4. Autoprezentacja w relacjach z ludźmi
5. Asertywność czyli wyrażanie siebie w relacjach z ludźmi.
6. Zasoby osobiste w relacjach pomagania
7. Współpraca z innymi ludźmi. Budowanie zespołu.
8. Sposoby poznawania swojego potencjału fizycznego, emocjonalnego i psychicznego
9. Stres i rozluźnianie w relacjach z innymi ludźmi
10. Pozytywne vs. Negatywne myślenie i nastawienie
11. Otwartość vs. Dystans
12. Aktywność i inicjatywa w relacjach z innymi
W cyklu 2022/2023-Z:
Treści kształcenia: Metody i narzędzia dydaktyczne: Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia: Ocena ostateczna (z efektów kształcenia): |
W cyklu 2023/2024-Z:
Treści kształcenia: Metody i narzędzia dydaktyczne: Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia: Ocena ostateczna (z efektów kształcenia): |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
1. Student nabywa umiejętności poprawnej autoprezentacji, asertywnego wyrażania własnego zdania, konstruktywnego rozwiązywania sporów oraz ćwiczy umiejętności w typowych sytuacjach komunikacyjnych
2. Student pogłębia swą wrażliwość społeczną, rozwija postawy zrozumienia i empatii wobec innych osób
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. Wykład
2. Wykład konwersatoryjny
3. Dyskusja dydaktyczna
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
1. Obecność na wykładach i ćwiczeniach
2. Aktywność na ćwiczeniach
3. Zaliczenie przedmiotu – praktyczne zastosowanie wybranej techniki komunikacji interpersonalnej
Ocena ostateczna (z efektów kształcenia):
Zaliczenie przedmiotu: zaliczenie - po spełnieniu warunku 1- 3 (przynajmniej 80% obecności) według następujących wskaźników: zal powyżej 75% zakresu warunków 1-3 na podstawie obserwacji przez wykładowcę stopnia zaangażowania w zajęcia, obecności oraz praktycznego zastosowania wybranej techniki komunikacji interpersonalnej.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Alberti R., Emmons M., Asertywność. Sięgaj po to, czego chcesz, nie raniąc innych, GWP Gdańsk.
2. Jedliński K., Golińska L., Karczewska M., Łabędź D., Trening interpersonalny, Warszawa 1997.
3. Jedliński K., Trening interpersonalny, Warszawa 2008.
4. Mellody P., Granice JA, w: ABC pomocy psychologicznej, red. J. Santorski, Warszawa, 1993.
5. Wojciszke B., Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Wyd. Naukowe Scholar, Warszawa 2002
6. Zaborowski Z., Trening interpersonalny, Wrocław 1985.
Literatura uzupełniająca:
1. Acland F., Doskonałe umiejętności interpersonalne, Poznań, REBIS, 2000.
2. Bierach A., Mowa ciała – kluczem do sukcesu, ASTRUM1997.
3. Cloud H., J. Townsend, Sztuka mówienia „nie”, Vocatio Warszawa, 1998.
4. Ginger S., Gestalt - Sztuka kontaktu. Optymistyczne podejście do relacji międzyludzkich, Wydawnictwo J. Santorski, Warszawa 2004.
5. Goleman D., Inteligencja emocjonalna w praktyce.
6. Hamlin S., Jak mówić, żeby nas słuchali, Warszawa 2001.
7. Jedliński K., Sztuka słuchania, w: ABC pomocy psychologicznej, red. J Santorski, Warszawa, 1993.
8. McKay M., M. Davis, P. Fanning, Sztuka skutecznego porozumiewania się. GWP, Gdańsk, 2003.
9. Szmatka J., Małe struktury społeczne, Warszawa 1989.
10. Thiel E., Mowa ciała zdradzi więcej niż tysiąc słów, ASTRUM 1998.
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
Zajęcia są realizowane ze względu na dynamikę pracy grupy w sposób zblokowany - 3 bloki całodzienne, dlatego ważna jest niezawodna obecność na zajęciach. Nie ma możliwości odpracowania nieobecności. |
W cyklu 2023/2024-Z:
Zajęcia są realizowane ze względu na dynamikę pracy grupy w sposób zblokowany - 3 bloki całodzienne, dlatego ważna jest niezawodna obecność na zajęciach. Nie ma możliwości odpracowania nieobecności. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: