Wybrane zagadnienia z socjologii PS-SL>Wybzso-w
1. Główne etapy rozwoju socjologii.
2. Główne paradygmaty nauki: indukcjonizm, weryfikacjonizm, falsyfikacjonizm, postmodernizm.
3. Typy ładu społecznego.
4. Ideologia jako przekonanie grupy społecznej.
5. Zmiana społeczna. Nowoczesność i ponowoczesność.
6. Globalizacja i modernizacja.
7. Społeczeństwo informacyjne
8. Norma a patologia.
9. Subkultury i kontrkultury młodzieżowe.
10. Socjalizacja – kontrola społeczna – efekty socjalizacji, procesy socjalizacji, rodzaje socjalizacji, rodzaje kontroli społecznych.
11. Struktura społeczna – innowacje i innowatorzy, zanik reguł, łamanie reguł, struktura jako system społeczny.
12. Procesy społeczne jako element funkcjonowania społeczeństwa – rozwój, zmiana, postęp społeczny.
13. Grupy społeczne – powstawanie grup, kształtowanie się grup, wpływ grup na strukturę społeczną, odmiany grup społecznych.
14. Świadomość społeczna jednostkowa i grupowa – podstawowy element
funkcjonowania społeczeństwa.
15. Podmiotowość jednostek i grup społecznych w naukach społecznych.
16. Myśl socjologiczna w poglądach Karola Marksa.
17. Ewolucjonizm, socjologizm, humanizm, Szkoła Chicagowska ?
18. Socjologia humanistyczna (Max Weber) i socjologia formalna (Georg Simmel).
19. Socjologia religii w myśli Emila Durkheima.
20. Psychologizm, psychosocjologia (Vilfredo Pareto, G. Le Bon) i socjologia opisowa (chicagowska szkoła).
21. Współczesna socjologia (klasyczny funkcjonalizm socjologiczny; eofunkcjonalizm; teorie wymiany.
22. Socjologiczne teorie konfliktu).
23. Współczesna socjologia (analiza kryzysu współczesnego społeczeństwa; socjologia interpretatywna).
24. Socjologia w Polsce.
W cyklu 2022/2023-Z:
1. Główne etapy rozwoju socjologii. |
W cyklu 2023/2024-Z:
1. Główne etapy rozwoju socjologii. |
W cyklu 2024/2025-Z:
1. Główne etapy rozwoju socjologii. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA – Ps_2_p_K_W01, P7S_WG,
Student:
- ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych oraz kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych, jak również o poglądach na ich temat i relacjach miedzy nimi.
- ma pogłębioną wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych obszarach;
- zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia badań ilościowych i jakościowych, w tym techniki pozyskiwania danych, modelowania struktur oraz identyfikowania rządzących nimi prawidłowości, wykorzystywanych w naukach społecznych;
- ma pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i rządzące nimi prawidłowości oraz wiedzę pogłębioną do wybranych kategorii więzi społecznych;
- Potrafi samodzielnie definiować terminy socjologiczne;
- Ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki terminologii socjologicznej;
- Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji socjologii do innych nauk społecznych;
- Posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą struktur społecznych w aspekcie społecznym i historycznym;
UMIEJĘTNOŚCI – Ps_2_p_K_U01, P7S_UW.
Student:
- potrafi wykorzystywać wiedze teoretyczną, dobierać krytycznie dane i metody analiz do opisu przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk społecznych w zakresie zarządzania oraz formułować własne opinie;
- potrafi diagnozować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, proponować rozwiązania konkretnych problemów z zakresu zarządzania, stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować;
- posiada pogłębiona umiejętność przygotowywania typowych prac pisemnych w języku polskim oraz obcym, właściwym dla zarządzania lub leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych;
- Umie dobrać odpowiednie metody i techniki oraz skonstruować narzędzia badawcze służące poznaniu potrzeb (oczekiwań) społecznych;
- Posiada umiejętność pracy w zespole.
KOMPETENCJE (POSTAWY) – Ps_2_p_K_K01, P7S_KK.
Student:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób;
- potrafi efektywnie współpracować w grupie przyjmując w niej różne role.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny
Kryteria oceny i wymagania egzaminacyjne:
na ocenę 2 Ps_2_p_K_W01, P7S_WG, Ps_2_p_K_U01, P7S_UW, Ps_2_p_K_K01, P7S_KK.
Student nie spełnia kryteriów uzyskania oceny 3. Nie ma podstawowej wiedzy o różnych rodzajach struktur i instytucjach społecznych. Nie zna metod i narzędzia badań ilościowych i jakościowych, w tym techniki pozyskiwania danych, modelowania struktur oraz identyfikowania rządzących nimi prawidłowości, wykorzystywanych w naukach społecznych;
Nie potrafi samodzielnie definiować terminów socjologicznych;
Student spełnia kryteria uzyskania oceny 3
Ps_2_p_K_W01, P7S_WG, Ps_2_p_K_U01, P7S_UW, Ps_2_p_K_K01, P7S_KK.
Student:
Posiada podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucjach społecznych;
Zna metody i narzędzia badań ilościowych i jakościowych, w tym techniki pozyskiwania danych, modelowania struktur oraz identyfikowania rządzących nimi prawidłowości, wykorzystywanych w naukach społecznych;
Potrafi samodzielnie definiować terminów socjologicznych.
Student spełnia kryteria uzyskania oceny 4
Ps_2_p_K_W01, P7S_WG, Ps_2_p_K_U01, P7S_UW, Ps_2_p_K_K01, P7S_KK.
Student:
- ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych oraz kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych, jak również o poglądach na ich temat i relacjach miedzy nimi.
- ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych obszarach;
- zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia badań ilościowych i jakościowych, w tym techniki pozyskiwania danych, modelowania struktur oraz identyfikowania rządzących nimi prawidłowości, wykorzystywanych w naukach społecznych;
- ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i rządzące nimi prawidłowości oraz wiedzę pogłębioną do wybranych kategorii więzi społecznych;
- Potrafi samodzielnie definiować terminy socjologiczne;
- Ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki terminologii socjologicznej;
- Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji socjologii do innych nauk społecznych;
- Posiada podstawową wiedzę dotyczącą struktur społecznych w aspekcie społecznym i historycznym;
Student spełnia kryteria uzyskania oceny 5
Ps_2_p_K_W01, P7S_WG, Ps_2_p_K_U01, P7S_UW, Ps_2_p_K_K01, P7S_KK.
- ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych oraz pogłębioną w odniesieniu do wybranych struktur i instytucji społecznych oraz kategorii więzi społecznych lub wybranych kręgów kulturowych, jak również o poglądach na ich temat i relacjach miedzy nimi;
- ma pogłębioną wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych obszarach;
- zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia badań ilościowych i jakościowych, w tym techniki pozyskiwania danych, modelowania struktur oraz identyfikowania rządzących nimi prawidłowości, wykorzystywanych w naukach społecznych;
- ma pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach więzi społecznych i rządzące nimi prawidłowości oraz wiedzę pogłębioną do wybranych kategorii więzi społecznych;
- Potrafi samodzielnie definiować terminy socjologiczne;
- Ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki terminologii socjologicznej;
- Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji socjologii do innych nauk społecznych;
- Posiada rozszerzoną wiedzę dotyczącą struktur społecznych w aspekcie społecznym i historycznym;
Literatura
Lektury podstawowe:
1. B. Szacka, Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2009.
3. Szacki. Historia myśli socjologicznej, Warszawa 1981.
4. B. Skarga. Wprowadzenie do socjologii, Oficyna naukowa, Warszawa 2003.
5. J. Turowski. Socjologia. Małe struktury społeczne, Lublin 2001.
6. J Turowski. Socjologia. Wielkie struktury społeczne, Lublin 2001.
7. P. Sztompka. Socjologia. Analiza społeczna, Kraków 2007.
Uzupełniająca:
1. E. Aronson, Człowiek istota społeczna, Warszawa 2005.
2. W. Derczyński, A Jasińska – Kania, J. Szacki. Elementy teorii socjologicznych. Warszawa 1975.
3. T. Kulesza. Ideologie naszych czasów. Warszawa 1991.
4. Z. Bauman. Kultura i społeczeństwo. Warszawa 1981.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: