Metody badań ilościowych i jakościowych w pracy socjalnej PS-SM>Metbad-c-1
Cele: celem przedmiotu jest podniesienie świadomości metodologicznej studentów w obszarze badań z zakresu pracy socjalnej, zapoznanie ich z teoretycznymi i etycznymi podstawami badań i postępowaniem badawczym w różnych orientacjach metodologicznych badań z obszaru pracy socjalnej, a także przygotowanie do oceniania wartości metodologicznej badań własnych oraz przedstawionych w literaturze. Tematy wykładów są tak dobrane, aby przygotować studenta do poprawnego zaplanowania i przeprowadzenia samodzielnych badań empirycznych na poziomie pracy magisterskiej.
W cyklu 2023/2024-Z:
Cele: celem przedmiotu jest podniesienie świadomości metodologicznej studentów w obszarze badań z zakresu pracy socjalnej, zapoznanie ich z teoretycznymi i etycznymi podstawami badań i postępowaniem badawczym w różnych orientacjach metodologicznych badań z obszaru pracy socjalnej, a także przygotowanie do oceniania wartości metodologicznej badań własnych oraz przedstawionych w literaturze. Tematy wykładów są tak dobrane, aby przygotować studenta do poprawnego zaplanowania i przeprowadzenia samodzielnych badań empirycznych na poziomie pracy magisterskiej. |
W cyklu 2024/2025-Z:
Cele: celem przedmiotu jest podniesienie świadomości metodologicznej studentów w obszarze badań z zakresu pracy socjalnej, zapoznanie ich z teoretycznymi i etycznymi podstawami badań i postępowaniem badawczym w różnych orientacjach metodologicznych badań z obszaru pracy socjalnej, a także przygotowanie do oceniania wartości metodologicznej badań własnych oraz przedstawionych w literaturze. Tematy wykładów są tak dobrane, aby przygotować studenta do poprawnego zaplanowania i przeprowadzenia samodzielnych badań empirycznych na poziomie pracy magisterskiej. |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Student zna w sposób pogłębiony wybrane metody i techniki badań problemów społecznych oraz wie, jak skutecznie dobrać metody w celu rozwiązania problemów badawczych, wie jak zaplanować i zrealizować ilościowe i jakościowe badanie empiryczne w celu rozpoznania problemu i postawienia diagnozy społecznej.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do opisu i praktycznego analizowania przyczyn i przebiegu konkretnych procesów i zjawisk społecznych oraz potrafi formułować własne opinie, stawiać hipotezy i dobierać krytycznie dane i metody analiz.
2. Student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych rozszerzonych o umiejętność pogłębionej, teoretycznej oceny tych zjawisk z zastosowaniem odpowiedniej metody badawczej
KOMPETENCJE:
1. Student potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny.
Kryteria oceniania
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
1. Wykład (semestr zimowy): kolokwium w formie pisemnej (5 pytań typu otwartego) sprawdzający wiedzę z zakresu wybranych metod i technik badań problemów społecznych, skuteczności doboru metody w celu rozwiązania problemów badawczych z uwzględnieniem ilościowych metod badań stosowanych w pracy socjalnej.
2. Ćwiczenia (semestr zimowy): przygotowanie projektu badawczego w oparciu o następujący schemat:
1. Wybór tematu i jego waga/znaczenie w pracy socjalnej
2. Przegląd badań z wybranej tematyki
3. Propozycja celów, pytań badawczych.
4. Propozycja metody badań (ilościowych) i ich uzasadnienie .
5. Propozycja grupy badanej wraz z określeniem doboru próby oraz schematu losowania do badania, uzasadnienie.
Obecność na zajęciach (możliwa 1 nieobecność; pozostałe muszą być zaliczone)
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Babbie E.: (2004) Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa.
2. Frankfort-Nachmias Ch; Nachmias D.: (2001) Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań.
3. Kassyk-Rokicka H.: (1994) Statystyka nie jest trudna, PWE, Warszawa.
4. Sołoma L.: (1995) Metody i techniki badan socjologicznych. Wybrane zagadnienia, Wyd. UWM, Olsztyn.
5. Skowrońska A. (2013), Badania w pomocy społecznej, Wyd. CRZL, Warszawa
6. Łobocki M.: (1996), Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Wyd. Impuls, Kraków
Lektury uzupełniające:
1. Gruszczyński L.: (1991) Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Wyd. US, Katowice.
2. Mayntz R., Holm K.: Hubner P.: (1985) Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa.
3. Nowak S.: (1985) Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa.
4. Sztumski J.: (1995) Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wyd. Sląsk, Katowice.
5. Wieczorkowska G.; Wierzbiński J.: (2007) Statystyka. Analiza badań społecznych, Wyd. Scholar, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: