Metody badań ilościowych i jakościowych w pracy socjalnej PS-SM>Metbad-w-2
Celem przedmiotu jest podniesienie świadomości metodologicznej studentów w obszarze badań
z zakresu pracy socjalnej, zapoznanie ich z teoretycznymi i etycznymi podstawami badań
i postępowaniem badawczym w różnych orientacjach metodologicznych badań z obszaru pracy socjalnej, a także przygotowanie do oceniania wartości metodologicznej badań własnych oraz przedstawionych w literaturze. Tematy wykładów są tak dobrane, aby przygotować studenta do poprawnego zaplanowania i przeprowadzenia samodzielnych badań empirycznych na poziomie pracy magisterskiej.
W cyklu 2023/2024-L:
Celem przedmiotu jest podniesienie świadomości metodologicznej studentów w obszarze badań |
W cyklu 2024/2025-L:
Celem przedmiotu jest podniesienie świadomości metodologicznej studentów w obszarze badań |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Student zna w sposób pogłębiony wybrane metody i techniki badań problemów społecznych oraz wie, jak skutecznie dobrać metody badawcze w celu rozwiązania problemów badawczych, wie jak zaplanować i zrealizować ilościowe i jakościowe badanie empiryczne w celu rozpoznania problemu i postawienia diagnozy społecznej,
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Student potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych oraz formułować własne hipotezy na ten temat oraz stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować.
KOMPETENCJE:
1. Student rozumie potrzebę ciągłego uczenia się oraz doskonalenia swoich umiejętności społecznych i zawodowych z wykorzystaniem nowoczesnych środków i metod; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
Kryteria oceniania
1. Egzamin pisemny - 5 pytań otwartych z zakresu tematów omawianych podczas wykładów.
2. Obecność na zajęciach (możliwa 1 nieobecność; pozostałe muszą być zaliczone).
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Babbie E.: (2004) Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa.
2. Frankfort-Nachmias Ch; Nachmias D.: (2001) Metody badawcze w naukach społecznych, Zysk i S-ka, Poznań.
3. Kassyk-Rokicka H.: (1994) Statystyka nie jest trudna, PWE, Warszawa.
4. Sołoma L.: (1995) Metody i techniki badan socjologicznych. Wybrane zagadnienia, Wyd. UWM, Olsztyn.
5. Skowrońska A. (2013), Badania w pomocy społecznej, Wyd. CRZL, Warszawa
6. Łobocki M.: (1996), Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Wyd. Impuls, Kraków.
Lektury uzupełniające:
1. Gruszczyński L.: (1991) Kwestionariusze w socjologii. Budowa narzędzi do badań surveyowych, Wyd. US, Katowice.
2. Mayntz R., Holm K.: Hubner P.: (1985) Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa.
3. Nowak S.: (1985) Metodologia badań społecznych, PWN, Warszawa.
4. Sztumski J.: (1995) Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wyd. Sląsk, Katowice.
5. Wieczorkowska G.; Wierzbiński J.: (2007) Statystyka. Analiza badań społecznych, Wyd. Scholar, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: