Prawne aspekty pomocy społecznej PS-SM>Praasp-w
Przedmiotem tych zajęć jest nie tylko nauczenie studentów o istniejącym systemie praw człowieka, ale także uwrażliwienie ich na problemy osób szczególnie wrażliwych. Poruszane tematy dotykają takich zagadnień jak: miejsca człowieka w świecie prawno - socjologicznym ze wskazaniem problemów ludzi na innych kontynentach (w Afryce czy Azji) i porównanie ich sytuacji z rzeczywistością w Polsce i Unii Europejskiej. Poruszane będą zatem zagadnienia Albinosów w Tanzanii, kary śmierci w Stanach Zjednoczonych, sytuacji prawnej kobiet w krajach muzułmańskich. Obok tych tematów zostanie także omówione zagadnienie praw kobiet w Polsce oraz sytuacja prawno społeczna mniejszości etnicznych i narodowych. Zajęcia są prowadzone w formie warsztatowej opartej na dialogu z prowadzącym oraz analizie konkretnych przypadków tzw. kazusów.
W cyklu 2024/2025-Z:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z prawnymi aspektami funkcjonowania systemu pomocy społecznej w Polsce. W ramach zajęć omówione zostaną: |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA – w wyniku przeprowadzonych zajęć student: potrafi zdefiniować prawo i wskazać na jego filozoficzne i socjologiczne podstawy. Dodatkowo posiada wiedzą o aktualnych normach prawnych z zakresu nauk społecznych oraz potrafi wskazać na bieżące orzecznictwo sądowe. Student posiada wiedzę w przedmiocie zasad ochrony praw człowiek oraz wiedzę o metodach pracy z osobą, której prawa są naruszone. Student posiada wiedzę w dziedzinie porządku prawnego krajowego oraz międzynarodowego w zakresie praw człowieka w kontekście pracy socjalnej. Posiada wiedzę człowieku jego rozwoju oraz środowisku kulturowym oraz o zasadach funkcjonowania instytucji pomocowych. Posiada wiedzę o fundamentalnych dylematach współczesnej cywilizacji w kontekście prawnym
UMIEJĘTNOŚCI – w wyniku przeprowadzonych zajęć student: dobiera odpowiednie metody identyfikacji problemów prawno – społecznych. Posiada umiejętność teoretyczne i praktyczne w odszukaniu właściwej normy prawnej i przypisania jej do konkretnego stanu faktycznego, dodatkowo potrafi właściwie prawnie zidentyfikować problem, co umożliwia mu prawidłowe wskazanie instytucji, która będzie umiała udzielić pomocy prawnej osobie tego potrzebującej. Dodatkowo posiada umiejętność poszukiwania przepisów prawa i udzielenia wstępnej choć ogólnej odpowiedzi w zakresie problemu prawnego. Dostrzega, nazywa oraz interpretuje zjawiska prawne oraz procesy społeczne związane z jego funkcjonowaniem w środowisku oraz świadomie stosuje normy, zasady, reguły pracy socjalnej. Potrafi pracować z grupami szczególnie wrażliwymi i jest uczulony na ich szczególne problemy i potrzeby.
KOMPETENCJE (POSTAWY) – w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: aktywna postawa do udzielenia wstępnej pomocy w dziedzinie społecznego, ma świadomość problemów, jakie mogą powstać w ramach wykonywania pracy jako pracownik socjalny lub w ramach pracy z mniejszościami narodowymi i innymi grupami ryzyka. Uwrażliwiony jest na potrzebę komunikowania się z organami oraz instytucjami informując je zarazem o istocie i celach swojego działania. Nie zawaha się ukierunkować osobę potrzebującą pomocy prawnej lub społecznej do określonej instytucji lub podmiotu świadczącego taką pomoc.
Kryteria oceniania
Wykład: Zaliczenie ćwiczeń — warunek podstawowy zaliczenia wykładu. Dodatkowo: warunkiem zaliczenia jest czynne uczestnictwo w wykładach, oraz odpowiedź pozytywna na 5 zadanych przez wykładowcę pytań z zakresu objętego tematyką wykładów i swojej prezentacji, lub test wyboru w ramach platformy MC Teams.
Literatura
Lektury podstawowe:
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 1997 roku
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 1948 roku
Konwencja o prawach dziecka z dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z dnia 23 grudnia 1991 r.)
Konwencja o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności (konwencja rzymska 1950 roku)
M. Jabłoński, S. Jarosz -Żukowska, Prawa człowieka i systemy ich ochrony. Zarys wykładu, Wrocław 2004;
B. Gronowska, T. Jasudowicz, M. Balcerzak, M. Lubiszewski, R. Mizerski, Prawa człowieka i ich ochrona, Toruń 2010;
J. Hołda, Z.Hołda, D.Ostrowska, J.A.Rybczyńska, Prawa człowieka. Zarys wykładu, wyd. Wolters Kluwer 2008
Strona internetowa: www.orzeczenia.nsa.gov.pl
M. Balcerzak, S. Sykuna (red.), Leksykon ochrony praw człowieka. 100 podstawowych pojęć, War-szawa 2010.
M. Grant, System źródeł prawa w Konstytucji Rzeczypospolitej, Lublin 2010,
G. Janusz, P. Bajda, Prawa mniejszości narodowych. Standardy europejskie, Warszawa 2000.
G. Janusz, Zagadnienia teorii i praktyki grup etnicznych, Lublin 1993.Lektury uzupełniające:
Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2018 r. poz. 1878);
Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o Karcie Polaka
Ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. – Prawo konsularne
Ustawa z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji.
Ustawa z dnia 2 kwietnia 2009 r. o obywatelstwie polskim
PASZA, Piłsudski i parasolki, Newsweek Historia, 2014, nr 1 str. 11
Lektury uzupełniająca:
Strony internetowe organizacji pozarządowych: www.pck.pl, www.amnesty.org.pl, www.msf. org, www.icrc.org.
Strony internetowe organizacji międzynarodowych, których Polska jest członkiem: https://hudoc.echr.coe.int, www.unic.org.pl, www.un.org, www.osce.org
Strona internetowa Kancelarii Rady Ministrów: https://gov.pl
W cyklu 2024/2025-Z:
1. Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity) |
Uwagi
W cyklu 2024/2025-Z:
Zajęcia będą obejmować analizę przypadków i rozwiązywanie problemów prawnych związanych z pomocą społeczną. Studenci będą pracować z aktami prawnymi i orzecznictwem. Obecność nieobowiązkowa. zasady zaliczenia: test jednokrotnego wyboru konsultacje: można umówić się indywidualnie pisząc e-maila |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: