Praca socjalna w ujęciu interdyscyplinarnym PS-SM>Prasui-c
Treści kształcenia:
1. Naukowe podstawy pracy socjalnej.
2. Interdyscyplinarny charakter pracy socjalnej.
3. Związki pracy socjalnej z innymi dyscyplinami naukowymi.
4. Praca socjalna a socjologia.
5. Praca socjalna a pedagogika.
6. Praca socjalna a resocjalizacja.
7. Praca socjalna a medycyna.
8. Praca socjalna a psychologia.
9. Praca socjalna a polityka społeczna.
10. Praca socjalna a ekonomia.
11. Model współpracy interdyscyplinarnej.
12. Miejsce i rola pracownika socjalnego w środowisku lokalnym.
13. Zespół interdyscyplinarny.
14. Charakter praktyczny pracy socjalnej.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
WIEDZA –
Student:
- ma rozszerzoną wiedzę o różnych dyscyplinach naukowych rodzajach struktur i instytucji społecznych;
- ma pogłębioną wiedzę o działalności różnych zespołów wsparcia społecznego, w szczególności o ich możliwościach budowy struktur społecznych i zasad ich funkcjonowania;
- zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia działania zespołów interdyscyplinarnych identyfikowania rządzących nimi prawidłowościami, wykorzystywanych w naukach społecznych;
- Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji pracy socjalnej do innych dyscyplin naukowych;
UMIEJĘTNOŚCI –
Student:
- potrafi wykorzystywać w pracy socjalnej wiedzę teoretyczną w doborze właściwych metod występujących w poszczególnych dyscyplinach naukowych;
- potrafi diagnozować przyczyny i przebieg procesów i zjawisk społecznych, proponować rozwiązania konkretnych problemów z zakresu pracy socjalnej, stawiać hipotezy badawcze i je weryfikować;
- umie dobrać odpowiednie metody i techniki oraz skonstruować narzędzia badawcze służące poznaniu potrzeb (oczekiwań) społecznych;
- Posiada umiejętność pracy w zespole.
KOMPETENCJE (POSTAWY) –
Student:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób;
- potrafi efektywnie współpracować w grupie przyjmując w niej różne role.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
Wykład problemowy, prezentacja multimedialna, dyskusja i analiza.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
zaliczenie ustne
1. Kryteria oceny i wymagania egzaminacyjne:
na ocenę 2
Student nie spełnia kryteriów uzyskania oceny 3. Student nie ma podstawowej wiedzy o różnych dyscyplinach naukowych rodzajach struktur i instytucji społecznych;
- nie ma podstawowej wiedzy o działalności różnych zespołów wsparcia społecznego, w szczególności o ich możliwościach budowy struktur społecznych i zasad ich funkcjonowania;
- nie zna podstawowych metod i narzędzi działania zespołów interdyscyplinarnych, nie identyfikuje rządzące nimi prawidłowości wykorzystywane w naukach społecznych;
Student spełnia kryteria uzyskania oceny 3
Student:
Student ma podstawową wiedzę o różnych dyscyplinach naukowych rodzajach struktur i instytucji społecznych;
- ma podstawową wiedzę o działalności różnych zespołów wsparcia społecznego, w szczególności o ich możliwościach budowy struktur społecznych i zasadach ich funkcjonowania;
- zna podstawowe metody i narzędzia działania zespołów interdyscyplinarnych, identyfikuje rządzące nimi prawidłowości wykorzystywane w naukach społecznych;
Student spełnia kryteria uzyskania oceny 4
Student:
- ma podstawową wiedzę o różnych dyscyplinach naukowych rodzajach struktur i instytucji społecznych;
- ma podstawową wiedzę o działalności różnych zespołów wsparcia społecznego, w szczególności o ich możliwościach budowy struktur społecznych i zasad ich funkcjonowania;
- zna w sposób podstawowy wybrane metody i narzędzia działania zespołów interdyscyplinarnych identyfikowania rządzących nimi prawidłowościami, wykorzystywanych w naukach społecznych;
- Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji pracy socjalnej do innych dyscyplin naukowych;
Student spełnia kryteria uzyskania oceny 5
Student:
- ma rozszerzoną wiedzę o różnych dyscyplinach naukowych rodzajach struktur i instytucji społecznych;
- ma pogłębioną wiedzę o działalności różnych zespołów wsparcia społecznego, w szczególności o ich możliwościach budowy struktur społecznych i zasad ich funkcjonowania;
- zna w sposób pogłębiony wybrane metody i narzędzia działania zespołów interdyscyplinarnych identyfikowania rządzących nimi prawidłowościami, wykorzystywanych w naukach społecznych;
- Ma pogłębioną wiedzę na temat relacji pracy socjalnej do innych dyscyplin naukowych;
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Kiwer Katarzyna, Zespół interdyscyplinarny w domu dziecka, Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze 49 (2009) 4, s. 44-51.
2. Kowalczyk Barbara, Gąsior Halina, Zespół interdyscyplinarny jako technika prowadzenia pracy socjalnej z indywidualnym przypadkiem, Praca Socjalna 2003, 1, s. 79-85.
3. Mróz Małgorzata, Krasiejko Izabela, Asystent rodziny w roli koordynatora zespołu interdyscyplinarnego, Praca Socjalna 2011, 6, s. 63-76.
4. Trzęsiok Sylwia, Zespół interdyscyplinarny - reakcja na przemoc w rodzinie, [w:] Psychospołeczne uwarunkowania umiejętności pracownika socjalnego, red. A. Błachnio, J. Kryza, J. Gałęski, Piła 2015, s. 141-154.
Uzupełniająca:
1. Nandan Monica, Commitment of social services staff to interdisciplinary care plan teams. An exploration, Social Work Research 21 (1997) 4, s. 249-259.
2. Stone Susan, Ekman Evw, English Deirdre, Fujimori Sachi, Collaboration among social work and journalism students and faculty. An instructional model, Journal of Social Work Education 4 (2008) 1, s. 163-172.
3. Viggiani Pamela A., Reid William J., Bailey-Dempsey Cynthia, Social worker-teacher collaboration in the classroom. Help for elementary students at risk of failure, Research on Social Work Practice 12 (2002) 5, 604-620.
4. Weinstein Jenny, Whittington Colin, Leiba Tony, Collaboration in social work practice, Philadelphia 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: