Superwizja PS-SM>Superw-w
Wykład
Geneza superwizji – historia, definicja, konteksty; cele i funkcje superwizji – superwizja menadżerska a edukacyjna
Superwizja w kształceniu pracowników socjalnych i ustawodawstwie; superwizja w kodeksach etycznych – dylematy, normy i zasady
Superwizja indywidualna a superwizja grupowa – korzyści i ograniczenia; przebieg sesji superwizyjnej, kontrakt superwizyjny – zawartość i zasady zawierania
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna genezę superwizji, jej cele, funkcje, modele, metody, korzyści i ograniczenia procesu superwizyjnego
2. Student posiada wiedzę na temat kontraktu superwizyjnego i jego zastosowania
3. Student stosuje wiedzę z zakresu superwizji w trakcie sesji superwizyjnej
4. Nabywa umiejętności samooceny w kontekście relacji pomocowej i wsparcia samego siebie jako osoby pomagającej
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
Wykład konwersatoryjny
Dyskusja dydaktyczna
Metoda przypadków
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
1. Obecność na wykładach
2. aktywność na wykładach
Ocena ostateczna (z efektów kształcenia):
Wykłady: zaliczenie po spełnieniu warunku obecności i aktywności
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Barbaro de B., Superwizja w terapii rodzin. Podejście konstrukcjonistyczne. W: Psychoterapia, 4/1998.
2. Becelewska D., Wsparcie emocjonalne w pracy socjalnej, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2005.
3. Chmielewska-Długosz A., Koleżeńskie doradztwo, czyli o sztuce uczenia się od siebie nawzajem, Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2007
4. Gilbert M. C., Evans K., Superwizja w psychoterapii, GWP, Gdańsk 2004.
5. Goldsmith J., Clone K., Jak rozwiązywać konflikty w pracy, Amber, Warszawa 2001.
6. Henzler M., doświadczenia z superwizji. Proces wsparcia i rozwoju, w: Aktywizacja czy integracja? B. Skrzypczak, B. Bąbska (red.), CAL, Warszawa 2011
7. Łuczyńska M. Olech A., Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, IRSS, Warszawa 2013
8. Szmagalski J., Stres i wypalenie zawodowe pracowników socjalnych, IRSS, Warszawa 2004.
9. Szmagalski J., Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, IRSS, Warszawa 2009.
Lektury uzupełniające:
10. Dissler K. G., Terapia systemowa jako dialog. Odkrywanie samego siebie. Wydawnictwo UJ, Kraków 1998
11. Fengler J., Pomaganie męczy. Wypalenie w pracy zawodowej, GWP, Gdańsk 2000
12. Haese U., Konflikty w życiu zawodowym. Mediacja i trening w rozwiązywaniu problemów, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2005.
13. Kadushin A., Harkness D., Supervision in Social Work, wyd. 4, Columbia University Press, New York, 2002.
14. Łęcki K., Szóstak A., Komunikacja interpersonalna w pracy socjalnej, Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2004.
15. Nęcki Z. Komunikacja międzyludzka, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1996
16. Pichot T., Uwagi superwizora skoncentrowanego na rozwiązaniach [w:] T.S.Nelson (red.), Edukacja i szkolenie w krótkoterminowej terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach, Księgarnia Akademicka, Kraków 2007
17. Sutton C., Psychologia dla pracowników socjalnych, GWP, Gdańsk 2004
18. Thompson N., Osada M., Anderson B., Praktyczna nauka pracy socjalnej, Scholar, Warszawa 1995.
19. Trawkowska D., Portret współczesnego pracownika socjalnego. Studium socjologiczne, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice 2004
20. Wilczek-Rużyczka E., Empatia i jej rozwój u osób pomagających, Wydawnictwo UJ, Kraków 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: