Warsztaty – diagnozowanie potrzeb i potencjałów społeczności lokalnej w zakresie usług społecznych PS-USSL-SM>Warszt-3
Student zapozna za się z metodami badawczymi, źródłami informacji i sposobami ich pozyskiwania. Student przeprowadzi w praktyce diagnozę potrzeb jednej wybranej grupy społecznej w społeczności lokalnej z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Student ma pogłębioną wiedzę na temat procesów leżących u podstaw stabilności i zmiany struktur, instytucji i więzi pomocowych oraz ich praktycznych zastosowań, zna mechanizmy i prawidłowości rządzące tymi zmianami.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Student posiada umiejętność proponowania działań ukierunkowanych na rozwiązywanie konkretnych problemów społecznych i przeprowadzenia rozstrzygnięć w tym zakresie, z zastosowaniem programów i projektów społecznych.
KOMPETENCJE:
1. Student potrafi: 1) pracować w zespole przyjmując różne role, 2) tworzyć międzygrupowe sieci współpracy, 3) komunikować się na poziomie mikro-, mezo- i makrootoczenia wykorzystując różne – także informatyczne – kanały komunikacyjne.
Kryteria oceniania
Praca zaliczeniowa obejmująca:
1. Przeprowadzenie badania diagnostycznego z wykorzystaniem wskazanych narzędzi diagnostycznych.
2. Przygotowanie raportu z postępowania diagnostycznego (w tym analiza wyników ilościowych i jakościowych).
Oceniana będzie poprawność diagnostyczna, umiejętność opracowania danych ilościowych i jakościowych oraz ich interpretacja, umiejętność opracowania raportu.
Literatura
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa: PWN, 2005
Bazuń, D., Frątczak-Muller, J., Jaskulska, M., Kwiatkowski, M., Mielczarek-Żejmo, A., Diagnoza potrzeb i potencjału społeczności lokalnej w zakresie
usług społecznych. Warszawa: Kancelaria Prezydenta RP, 2020
Schimanek, T., Diagnozowanie problemów społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, 2015
Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, 1995
W cyklu 2024/2025-Z:
Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa: PWN, 2005 4) Wysocka E., Diagnostyka pedagogiczna. Nowe obszary i rozwiązania, Kraków: Impuls, 2013 |
Uwagi
W cyklu 2024/2025-Z:
Ćwiczenia terenowe – ćwiczenia realizowane poza siedzibą uczelni, polegające na prowadzeniu obserwacji i zbieraniu danych w terenie. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: