Seminarium magisterskie PSY-2025-Sem-TR
Pierwszeństwo będą miały osoby, które dotychczas współpracowały ze mną w ramach projektów naukowych i które będą chciały kontynuować swoje (już rozpoczęte i z grubsza uporządkowane) prace. Takie osoby mogą wychodzić całkowicie poza ustaloną tematykę seminarium, a ich praca w dalszej części seminarium może być ustalana indywidualnie. Pozostałe osoby muszą przed rozpoczęciem seminarium szczegółowo przedstawić swoje pomysły badawcze, abym mógł zadecydować, czy pomoc w tych tematach leży w zakresie moich kompetencji. Ostatecznie będzie można dołączyć do już rozpoczętego projektu w ramach (raczej żmudnych) prac metodologicznych (np. porządkowanie materiałów, rekrutacja badanych itp.), ale przewidywane są maksymalnie dwa takie miejsca. Lista takich potencjalnych projektów badawczych zostanie podana na pierwszych zajęciach, a oto przykładowe tematy: a) otwarty kwestionariusz stylów radzenia sobie ze stresem; b) ocena i rewalidacja polskich narzędzi pomiarowych; c) czy da się wykluczyć analizę sędziów kompetentnych w procedurze psychometrycznej; d) zautomatyzowana obróbka kwestionariuszy psychologicznych itd.
Całość współpracy będzie przebiegać w zgodzie z moimi poprzednimi kursami i materiałami. Wymagam radzenia sobie z kwestiami metodologicznymi i statystycznymi - ci, którzy ze mną już współpracowali, wiedzą, że nie idę w tych sprawach na żadne ustępstwa. Oczekuję umiejętności samodzielnego przeszukiwania baz artykułów (Scholar, EBSCO, wykorzystanie LLM-ów), sprawczości, utrzymania mojego tempa pracy i punktualności. W zamian oferuję pełną pomoc na wszystkich etapach współpracy, błyskawiczne rozwiązywanie problemów, pracę w dynamicznym zespole i (być może) owocowe/foodiesowe wtorki.
Ogólne uwagi
* Terminarz semestralny jest zgodny z kalendarium naszego Uniwersytetu
* Część spotkań będzie prowadzona w trybie indywidualnych konsultacji online
* Niektóre projekty będą miały całkowicie indywidualny charakter, ale terminy oddawania kolejnych etapów projektów są nieprzekraczalne
* Jeśli coś nie jest jasne - zawsze można do mnie napisać, albo złapać mnie po zajęciach lub na konsultacjach (co preferuję)
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
(PPMpK_W01) na poziomie zaawansowanym swobodnie posługuje się terminologią właściwą dla psychologii
(PPMpK_W17) ma pogłębioną wiedzę na temat badanego zjawiska psychologicznego i potrafi dobrać metody do jego pomiaru
UMIEJĘTNOŚCI:
(PPMpK_U01) potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii
(PPMpKU04) potrafi w sposób spójny i precyzyjny wypowiadać się na tematy dotyczące zagadnień psychologicznych
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
(PPMpK_K04) jest przekonany o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodu psychologa
(PPMpK_K05) jest wrażliwy na problemy psychologiczne
Kryteria oceniania
ORIENTACYJNY PLAN PRAC:
I semestr
* Powtórka z kursów metodologii, metod statystycznych i psychometrii ze szczególnym uwzględnieniem planów badawczych
* Wybór tematu i wstępny przegląd literatury
* Generowanie i precyzowanie pomysłów badawczych
* Finalizacja w postaci konspektu części teoretycznej pracy wraz z postawionymi hipotezami badawczymi
II semestr
* Rozpoczęcie badań / eksperymentów terenowych
* Zebranie i analiza wyników
* Reanaliza hipotez badawczych, rozbudowanie literatury dla części teoretycznej
III semestr
* Zaczynamy z kompletnym konspektem pracy magisterskiej
* Kończymy na zamkniętej wersji tekstu, opracowanej zgodnie z konspektem
IV semestr
* Koncentrujemy się wyłącznie na dopracowaniu detali.
* W razie potrzeby rozbudowujemy rozdziały dotyczące krytyki analiz lub dyskusji.
* Skupiamy się na przygotowaniu do obrony
W ramach seminarium przewidziane są: udział w dyskusjach grupowych, indywidualne opracowania literatury przedmiotu oraz prezentacja kolejnych etapów własnej pracy. Zaliczenie semestru uzależnione jest od wykonania przez studenta wszystkich zadań przypisanych do danego etapu kształcenia. Obowiązuje obecność na zajęciach, przy czym dopuszczalne są maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.
===================
Oto terminy spotkań stacjonarnych:
07.10.2025
28.10.2025
25.11.2025
02.12.2025
13.01.2026
Oto terminy spotkań on-line:
21.10.2025
18.11.2025
19.01.2026
Literatura
Lektury podstawowe:
Bedyńska, S., & Cypryańska, M. (2013). Statystyczny drogowskaz, tomy 1-3. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno.
Brzeziński, J. (2019). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: PWN.
Kulesza, W., & Doliński, D. (2020). Jak pisać prace dyplomowe z psychologii. Warszawa: Smak Słowa
Hornowska, E. (2018). Testy psychologiczne: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe "Scholar".
Lektury uzupełniające:
Anastasi, A i Urbina, S. (1999). Testy psychologiczne. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
Magnusson, D. (1981). Wprowadzenie do teorii testów. Warszawa: PWN
Field, A. (2018). Discovering statistics using SPSS, wydanie 5.
Bazewicz, M., & Dębowy J. (1990). Katalog Oprogramowania Użytkowego opracowanego przez szkoły wyższe w ramach programu RRI, tom I. Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej
Buisson, F. (2022). Analiza danych behawioralnych przy użyciu języków R i Python. APN Promise, Warszawa.
Barker, H. (2021). Liczby, które kłamią: o nadużywaniu oraz przekręcaniu matematyki i statystyki. PWN.
Criado-Perez, C. (2020). Niewidzialne kobiety. Wydawnictwo Karakter.
American Psychological Association. (2019). Publication Manual APA 7.0
Stephens-Davidowitz, S. (2019). Wszyscy kłamią: big data, nowe dane i wszystko, co internet może nam powiedzieć o tym, kim naprawdę jesteśmy. Wydawnictwo Literackie.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: