Psychologia zachowań konsumenckich PSY-Bizn>PsyzachK
Treści kształcenia:
1. Perspektywy w analizie zachowań konsumenta i zintegrowane modele zachowań.
2. Zakupowy proces decyzyjny, etapy postępowania konsumenta, kupowanie refleksyjne, nieplanowane i nawykowe.
3. Psychologiczne podstawy marketingu: segmentacja rynku, produkt i marka, miejsce, promocja i cena.
4. Wykorzystanie badań marketingowych w sferze psychologii zachowań konsumenckich.
5. Czynniki społeczne i kulturowe wywierające wpływ na zachowania konsumentów.
6. Funkcjonowanie poznawcze konsumenta: procesy spostrzegania, uwagi i pamięci.
7. Motywacja i emocje w marketingu.
8. Postawy konsumenckie: strategie marketingowe zmiany postaw, postawy utajone.
9. Zachowania pozakupowe: dysonans pozakupowy i satysfakcja pozakupowa. Pomiar satysfakcji i lojalności klienta.
10. Zastosowanie badań konsumenckich w praktyce: trendy, insighty, koncepty i innowacje.
11. Wywieranie wpływu na ludzi: reguła wzajemności, zaangażowanie i konsekwencja, społeczny dowód słuszności, lubienie i sympatia, autorytet, niedostępność.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Zapoznanie z praktycznym zastosowaniem psychologii do zrozumienia zachowań człowieka
w kontekście zakupowym.
2. Uświadomienie potrzeby podejmowania działań marketingowych w przedsiębiorstwach.
3. Kształtowanie i rozwijanie umiejętności związanej z zastosowaniem wiedzy dotyczącej zachowań konsumenckich w praktyce.
Kryteria oceniania
Obecność Obowiązkowa - możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności
Kolokwium 2x w semestrze – 60 pkt (2x30pkt)
Aktywność Aktywny udział w zajęciach – 40 pkt
OCENY
Bardzo dobry: 93 - 100 pkt
Dobry plus: 85 - 92 pkt
Dobry: 77 - 84 pkt
Dostateczny plus: 69 - 76 pkt
Dostateczny: 61 - 68 pkt
Niedostateczny – poniżej 60 pkt
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Stasiuk. K., Maison, D. (2014). Psychologia konsumenta. Warszawa PWN
2. Falkowski, A. i Tyszka, T. (2009). Psychologia zachowań konsumenckich. Gdańsk: GWP.
3. Mazurek-Łopacińska, K. (2021). Zachowania konsumentów na współczesnym rynku. Perspektywa marketingowa, Warszawa PWE
4. Cialdini, R.B. (2014). Wywieranie wpływu na ludzi: teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.
Lektury uzupełniające:
1. Doliński, D. (2010). Psychologiczne mechanizmy reklamy. Gdańsk: GWP.
2. Falkowski, A. (2002). Praktyczna psychologia poznawcza: marketing i reklama. Gdańsk: GWP.
3. Jachnis, A., Psychologia konsumenta. Psychologiczne i socjologiczne uwarunkowania zachowań konsumenckich, Branta, 2007
4. Rudnicki L. (2000). Zachowanie konsumentów na rynku, PWE, Warszawa
5. Bucki P. (2022). Sapiens na zakupach. O tym, jak i dlaczego wybieramy, oceniamy, kupujemy. Warszawa: PWN
6. Lutostański M.J., Łebkowska A., Protasiuk M. (2021) Badanie rynku. Jak zrozumieć konsumenta? Warszawa PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: