Możliwości aktywizacji zawodowej niepełnosprawnych – aspekt psychologiczny PSY-Bizn>aktywzaw
Zajęcia prowadzone są na dwóch płaszczyznach: teoretycznej i praktycznej.
Część teoretyczna pozwala na zapoznanie się z literatura opisującą psychologiczne, socjologiczne i ekonomiczne problemy wynikające z funkcjonowania osób niepełnosprawnych na rynku pracy oraz możliwościach takiego funkcjonowania dla nieaktywnych zawodowo.
Część teoretyczna polega na przygotowaniu się do wywiadu psychologicznego z przedstawicielami rożnych instytucji zajmujących się aktywizacja osób niepełnosprawnych zawodowo na co dzień.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student rozumie pojęcie niepełnosprawności, potrafi wskazać jej rodzaje i odróżnić od choroby
2. Student zna mechanizmy psychologiczne funkcjonowania osób niepełnosprawnych
3. Student zna metody aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych i ich kontekst psychologiczny
Kryteria oceniania
1. Ocena pracy zespołowej polegającej na przeprowadzeniu wywiadu psychologicznego
2. Sprawdzian pisemny wiedzy teoretycznej
3. Obecność i aktywność na zajęciach
Literatura
1. Albin, K., Bieganowska-Skóra, A., Biel-Ziółek, K., Bierzanowska, K., Bilnicka, A., Furgał, E., ... & Zioło-Pużuk, K. (2018). O niepełnosprawności: definicje.
2. Becker-Pestka D. (2012). Aktywizacja społeczna i zawodowa osób niepełnosprawnych – problemy i wyzwania. Colloquium, 4, 29-50.
3. Dycht M. (2009). Kroki ku pracy” – programu aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Edukacja ustawiczna dorosłych, 4 (67), 122-131.
4. Heszen-Celińska I., Sęk H., (2020). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN.
5. Kwiatkowska-Ciotucha D., Załuska U. (2014). Aktywizacja osób niepełnosprawnych – raport. Wrocław: Dobre Kadry.
6. Pawłowska-Cyprysiak, K. (2011). Uwarunkowania jakości życia osób z niepełnosprawnością ruchową. Bezpieczeństwo Pracy: nauka i praktyka, 6-8.
7. Skura, M. (2017). Postawy wobec osób z niepełnosprawnością a postawy osób z niepełnosprawnością ruchową wobec ludzi z innym rodzajem niepełnosprawności–próba porównania. Szkoła Specjalna, 78, 342-352.
8. Wardzała, T. E. (2018). Instytucjonalna aktywizacja zawodowa osób z niepełną sprawnością–analiza socjodemograficzna. Wybrane zagadnienia. Szkoła-Zawód-Praca, (16), 178-190.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: