Psychologia mediów i reklamy PSY-Bizn>medrekWar
Wiedza i umiejętność racjonalnego korzystania z mediów staje się obecnie jednym z najważniejszych celów edukacji na każdym jej poziomie. Kurs wychodzi naprzeciw tym potrzebom proponując cykl ćwiczeń dotyczących kilku wybranych, ale ważnych aspektów użytkowania mediów opartych na kodzie audiowizualnym: telewizji i internetu. Celem kursu jest pogłębienie kompetencji użytkowników oraz ćwiczenie praktycznych umiejętności, niezbędnych w codziennym obcowaniu z tymi mediami. W efekcie uczestnicy będą umieli odczytywać komunikaty medialne na różnych płaszczyznach, będą potrafili je dekonstruować, a także bronić się przed medialną perswazją i manipulacją. Na podstawie wiedzy o funkcjonowaniu mediów społecznościowych wypracują reguły racjonalnego korzystania z tych mediów. W końcu zaproponują kierunki oddziaływań edukacyjnych w tym zakresie.
Treści kształcenia:
1-3. Kiedy umysł spotyka się z przekazem medialnym: analiza procesów odbiorczych i kompetencji medialnych użytkowników. Aspekty komunikacji medialnej. Jawne i ukryte płaszczyzny przekazów. Rozumienie intencji i gier komunikacyjnych nadawców. Poziomy odbioru przekazów. Ćwiczenie kompetencji odbiorczych.
4-6. Analizowanie dyskursu medialnego: praktyczny przewodnik dekonstrukcji przekazów medialnych. Cele, zasady, etapy, podstawowe pytania, efekty. Ćwiczenia w analizowaniu dyskursów telewizyjnych i internetowych.
7-9. Obrona przed perswazją i dyskredytacją w mediach: definicje, typy perswazji i dyskredytacji, możliwości obrony, strategie obrony. Ćwiczenie odporności na perswazję medialną.
10-12. Media społecznościowe czy antyspołecznościowe: typy, skala użytkowania, skutki indywidualne i społeczne. Wspólnoty, narcyzm, agresja, uzależnienia (film), kierunki rozwoju. Ćwiczenie zasad racjonalnego korzystania z mediów społecznościowych.
13-15. Krytyczny użytkownik mediów: dziecko, nastolatek, dorosły, senior. Co każdy użytkownik powinien wiedzieć o telewizji i Internecie? Co każdy korzystający z telewizji i Internetu powinien umieć? Propozycje oddziaływań edukacyjnych w tym obszarze: po co, kogo, czego i jak uczyć .
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
WIEDZA:
PsMpK_W05 ma pogłębioną wiedzę pozwalającą mu uwzględniać w praktyce kontekst społeczno-kulturowy wydarzeń oraz różnice kulturowe i ich wpływ na zachowanie jednostek i grup
UMIEJĘTNOŚCI:
PsMpK_U02 prezentuje pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, selekcjonowania, przetwarzania informacji oraz oceny ich źródeł, potrafi formułować na ich podstawie sądy krytyczne i przekazywać je w różnej formie
PsMpK_U06 posiada pogłębione umiejętności przedstawiania własnych opinii, merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, rozwiązywania problemów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
KOMPETENCJE:
PsMpK_K06 jest wrażliwy na problemy psychologiczne, podejmuje komunikację i współpracę z otoczeniem – w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz aktywnie uczestniczy w grupach i organizacjach realizujących działania psychologiczne
PsMpK_K09 szanuje dziedzictwo kulturowe i narodowe, w szczególności cywilizacji łacińskiej, rozumie ich rolę w psychologicznym rozumieniu jednostki i społeczności
Kryteria oceniania
Zaliczenie warszatu odbywa sie na podstawie prac wykonywanych na tym kursie, przy czym ich treść, ilość i forma pozostają do negocjacji z uczestnikami kursu.
Literatura
Jak w sylabusie do wykładu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: