Psychologia mediów i reklamy PSY-Bizn>medrekWar
Treści kształcenia:
1.Media a psychologia. Obszary zastosowania psychologii w badaniach nad mediami.
2. Media jako pośrednik w komunikacji międzyludzkiej. Przekazy a rzeczywistość. Real vs virtual.
3. Analiza zawartości mediów - zasady.
4-5. Analizowanie dyskursu medialnego: praktyczny przewodnik dekonstrukcji przekazów medialnych. Cele, zasady, etapy, podstawowe pytania, efekty. Ćwiczenia w analizowaniu dyskursów telewizyjnych i internetowych.
6. Analiza procesów odbiorczych i kompetencji medialnych użytkowników. . Poziomy odbioru przekazów. Ćwiczenie kompetencji odbiorczych.
7-8. Badanie użytkowników mediów- wartość poznawcza róznych podejść badawczych.
9. Media społecznościowe: charakterystyka , zasady racjonalnego korzystania z mediów społecznościowych.
10.Pozytywne i negatywne aspekty wpływu mediów na ludzi- przykłady badań.
11-12. Obrona przed wpływem mediów- co to znaczy? Możliwości obrony, strategie obrony. Ćwiczenie odporności na perswazję medialną.
13-14. Krytyczny użytkownik mediów: dziecko, nastolatek, dorosły, senior. Co każdy użytkownik powinien wiedzieć o telewizji i Internecie?
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
WIEDZA:
PsMpK_W05 ma pogłębioną wiedzę pozwalającą mu uwzględniać w praktyce kontekst społeczno-kulturowy wydarzeń oraz różnice kulturowe i ich wpływ na zachowanie jednostek i grup
UMIEJĘTNOŚCI:
PsMpK_U02 prezentuje pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, selekcjonowania, przetwarzania informacji oraz oceny ich źródeł, potrafi formułować na ich podstawie sądy krytyczne i przekazywać je w różnej formie
PsMpK_U06 posiada pogłębione umiejętności przedstawiania własnych opinii, merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, rozwiązywania problemów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
KOMPETENCJE:
PsMpK_K06 jest wrażliwy na problemy psychologiczne, podejmuje komunikację i współpracę z otoczeniem – w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz aktywnie uczestniczy w grupach i organizacjach realizujących działania psychologiczne
PsMpK_K09 szanuje dziedzictwo kulturowe i narodowe, w szczególności cywilizacji łacińskiej, rozumie ich rolę w psychologicznym rozumieniu jednostki i społeczności
Kryteria oceniania
Zaliczenie warszatu odbywa sie na podstawie prac wykonywanych na tym kursie, przy czym ich treść, ilość i forma pozostają do ustalenia z uczestnikami kursu.
Literatura
Lisowska_Magdziarz M. (2004). Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów. Krakow: UJ.
Lisowska-MagdziarZ M. (2006). Analiza tekstu w dyskursie medialnym. Kraków: UJ.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: