Psychologia mediów i reklamy PSY-Bizn>medreklW
Celem kursu jest pogłębienie kompetencji użytkowników oraz ćwiczenie praktycznych umiejętności, niezbędnych w codziennym obcowaniu z mediami cyfrowymi. W efekcie uczestnicy w podstawowym zakresie 1) będą umieli odczytywać komunikaty medialne na różnych płaszczyznach, 2) będą potrafili je dekonstruować, 3) a także bronić się przed medialną perswazją i manipulacją. Na podstawie wiedzy o funkcjonowaniu mediów społecznościowych 4) wypracują reguły racjonalnego korzystania z tych mediów oraz 5) zaproponują kierunki oddziaływań edukacyjnych w tym zakresie.
Treści kształcenia:
1. Media a psychologia
Obszary zastosowania psychologii w badaniach nad mediami: informacja, reklama, rozrywka, interakcja, biznes, władza, edukacja, zakupy, polityka itp
2. Media jako pośrednik w komunikacji międzyludzkiej
Znaczenie i skutki pośrednictwa mediów w tym procesie. Aspekty komunikacji upośrednionej przez media. Rola języka i treści przekazów. Jawne i ukryte płaszczyzny przekazów. Gry komunikacyjne nadawców. Perswazja, dyskredytacja i manipulacja w mediach
3. Zawartość mediów
Mity, wzory i wartości (w tym te zawarte w reklamach)
4. Dyskurs medialny: praktyczny przewodnik dekonstrukcji przekazów medialnych
Cele, zasady, etapy, podstawowe pytania, efekty. Analizowanie dyskursu medialnego – podstawowa umiejętność każdego użytkownika. Ćwiczenia w analizowaniu dyskursów telewizyjnych i internetowych.
5. Kiedy umysł spotyka się z przekazem …
Analiza procesów odbiorczych. Rozumienie przekazów informacyjnych. Rozumienie intencji nadawców. Poziomy odbioru przekazów. Kompetencje medialne użytkowników. Ćwiczenie kompetencji medialnych
6. Emocje w mediach
Dekonstruowanie reklam i innych przekazów perswazyjnych (np. dyskredytacji)
7-8. Media społecznościowe czy antyspołecznościowe
Typy, skala użytkowania, skutki indywidualne i społeczne. Wspólnoty, narcyzm, agresja, uzależnienia (film), kierunki rozwoju. Wypracowanie zasad racjonalnego korzystania z mediów społecznościowych.
9. Społeczności medialne
Jak powstają, jakie mają znaczenie w społeczeństwie ( przykłady)
10-11. W jaki sposób media wpływają na użytkowników
Podstawowe mechanizmy wpływu, przykłady
12. Obrona przed perswazją i dyskredytacją w mediach
Definicje, typy perswazji i dyskredytacji, możliwości obrony, strategie obrony. Ćwiczenie odporności na perswazję medialną.
13. Krytyczny użytkownik mediów: dziecko, nastolatek, dorosły, senior.
Co każdy użytkownik powinien wiedzieć o telewizji i Internecie? Co każdy korzystający z telewizji i Internetu powinien umieć?
14. Propozycje oddziaływań edukacyjnych w tym obszarze
Po co, kogo, czego i jak uczyć?
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
WIEDZA:
PsMpK_W05 ma pogłębioną wiedzę pozwalającą mu uwzględniać w praktyce kontekst społeczno-kulturowy wydarzeń oraz różnice kulturowe i ich wpływ na zachowanie jednostek i grup
UMIEJĘTNOŚCI:
PsMpK_U02 prezentuje pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, selekcjonowania, przetwarzania informacji oraz oceny ich źródeł, potrafi formułować na ich podstawie sądy krytyczne i przekazywać je w różnej formie
PsMpK_U06 posiada pogłębione umiejętności przedstawiania własnych opinii, merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, rozwiązywania problemów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
KOMPETENCJE:
PsMpK_K06 jest wrażliwy na problemy psychologiczne, podejmuje komunikację i współpracę z otoczeniem – w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz aktywnie uczestniczy w grupach i organizacjach realizujących działania psychologiczne
PsMpK_K09 szanuje dziedzictwo kulturowe i narodowe, w szczególności cywilizacji łacińskiej, rozumie ich rolę w psychologicznym rozumieniu jednostki i społeczności
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. Wykład
2. Prezentacje i filmy
3. Dyskusja w grupach
Warunki zaliczenia:
1. Obecność na wykładach - dopuszczalne dwie nieobecności, w razie większej liczby opuszczonych wykładów konieczne jest zaliczenie treści tych wykładów w porozumieniu z prowadzącym.
2. Egzamin ustny: obejmuje treści z wykładów i z samodzielnie przeczytanych lektur. Można sobie wybrać jakieś inne pozycje, ale powinny się one mieścić w obszarze psychologii , a nie innych dyscyplin naukowych.
Literatura
Lektura do wyboru (co najmniej 3 pozycje)
Kubicka D., Kołodziejczyk A. (2007). Psychologia wpływu mediów. Wyd. Impuls.
Winterhoff-Spurk, P.(2007). Psychologia mediów. Wydawnictwo WAM.
Carr, N.(2010). Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg. Wyd. Helion.
Spitzer M. (2021). Epidemia smartfonów. Wyd. Dobra Literatura.
Spitzer M. (2013). Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci. Wyd.Dobra Literatura.
Paluchowski W.J. (red.) (2009). Internet a psychologia. Możliwości i zagrożenia. PWN.
Pyżalski J.(2012). Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży. Wyd. Impuls.
Twenge,J.M. (2019). Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości. Wyd. Smak Słowa.
Vaidhyanathan,S. (2018). Antisocial media. Grupa Wydawnicza Foksal.
Eyal,N., Hoover,R.(2016). Skuszeni. Jak tworzyć produkty kształtujące nawyki konsumenckie. Wyd.Helion.
Fisher,M.(2023). W trybach chaosu. Wydawnictwo Szczeliny.
Karwat,M.(2007). O złośliwej dyskredytacji. PWN.
Ogonowska,A., Ptaszek,G.(2013) (red.) Współczesna psychologia mediów. Wyd. Impuls.
Noelle-Neumann,E.(2004), Spirala milczenia. Opinia publiczna- nasza skóra społeczna. Wyd. Zysk i Ska.
Flores,Z.(2017), Sfejsowani. Potęga facebooka w inspirowaniu tłumów. Wyd. Muza.
Falkowski, A. ( 2002). Praktyczna psychologia poznawcza: marketing i reklama. GWP.
Doliński,D.(2003). Psychologiczne mechanizmy reklamy. GWP.
Człowiek zalogowany 1. Od mowy nienawiści do integracji w sieci (2013).Wyd. UJ.
Człowiek zalogowany 2. Wirtualne społeczności (2014). Wyd. UJ.
Człowiek zalogowany 3. Różnorodność sieciowej rzeczywistości (2014.) Wyd. UJ.
Człowiek zalogowany 4. Człowiek społeczny w przestrzeni internetu (2018).Wyd. UJ.
Czopwiek zalogowany 5. Cyfrowa miłość (2018). Wyd. UJ.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: