Psychologia mediów i reklamy PSY-Bizn>medreklW
Celem kursu jest pogłębienie rozumienia zjawisk na pograniczu między ludzkim umysłem a przekazem medialnym (czyli upośrednioonym ) w szerszej perspektywie medioznawczej.
Treści kształcenia:
1. Psychologia mediów jako nauka. Obszary zastosowania psychologii w badaniach nad mediami: informacja, reklama, rozrywka, interakcja, biznes, władza, edukacja, zakupy, polityka itp
2. Media jako pośrednik w komunikacji międzyludzkiej Znaczenie i skutki pośrednictwa mediów w tym procesie. Aspekty komunikacji upośrednionej przez media. Rola języka przekazu: pismo, dżwięk, obraz. Jawne i ukryte płaszczyzny przekazów.
3.Zawartość mediów. Mity, wzory i wartości (w tym te zawarte w reklamach).
4. Technologie nadawców: perswazja, dyskredytacja i manipulacja w mediach
5. Kiedy umysł spotyka się z przekazem … Analiza procesów odbiorczych. Rozumienie przekazów informacyjnych. Rozumienie intencji nadawców. Poziomy odbioru przekazów. Kompetencje medialne użytkowników.
6.Technologie medialne a ich wpływ na użytkowników.
7. Psychologiczne metody badania użytkowników mediów.
8. Przykłady psychologicznych badań nad użytkownikami mediów.
9. Społeczności medialne. Jak powstają, jakie mają znaczenie w społeczeństwie ( przykłady). Media społecznościowe czy antyspołecznościowe.Typy, skala użytkowania, skutki indywidualne i społeczne: narcyzm, agresja, uzależnienia, kierunki rozwoju.
10-11. W jaki sposób media wpływają na użytkowników. Podstawowe mechanizmy wpływu, przykłady
12. Obrona przed perswazją i dyskredytacją w mediach
Definicje, typy perswazji i dyskredytacji, możliwości obrony, strategie obrony.
13. Krytyczny użytkownik mediów: dziecko, nastolatek, dorosły, senior.
Co każdy użytkownik powinien wiedzieć o Internecie? Co każdy korzystający z Internetu powinien umieć?
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
WIEDZA:
PsMpK_W05 ma pogłębioną wiedzę pozwalającą mu uwzględniać w praktyce kontekst społeczno-kulturowy wydarzeń oraz różnice kulturowe i ich wpływ na zachowanie jednostek i grup
UMIEJĘTNOŚCI:
PsMpK_U02 prezentuje pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania, selekcjonowania, przetwarzania informacji oraz oceny ich źródeł, potrafi formułować na ich podstawie sądy krytyczne i przekazywać je w różnej formie
PsMpK_U06 posiada pogłębione umiejętności przedstawiania własnych opinii, merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, rozwiązywania problemów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań
KOMPETENCJE:
PsMpK_K06 jest wrażliwy na problemy psychologiczne, podejmuje komunikację i współpracę z otoczeniem – w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie oraz aktywnie uczestniczy w grupach i organizacjach realizujących działania psychologiczne
PsMpK_K09 szanuje dziedzictwo kulturowe i narodowe, w szczególności cywilizacji łacińskiej, rozumie ich rolę w psychologicznym rozumieniu jednostki i społeczności
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1. Wykład
2. Prezentacje i filmy
3. Dyskusja w grupach
Warunki zaliczenia:
1. Obecność na wykładach - dopuszczalne dwie nieobecności, w razie większej liczby opuszczonych wykładów konieczne jest zaliczenie treści tych wykładów w porozumieniu z prowadzącym.
2. Egzamin ustny: obejmuje treści z wykładów i z samodzielnie przeczytanych lektur. Można sobie wybrać jakieś inne pozycje, ale powinny się one mieścić w obszarze psychologii , a nie innych dyscyplin naukowych.
Literatura
Lektura obowiązkowa
Bauer,J. (2024), Utrata kontaktu z rzeczywistością. Jak sztuczna inteligencja i wirtualne światy przejmują nad nami kontrolę. Gdańsk-Warszawa: Dobra Literatura.
Eyal,N., Hoover,R. (2016). Skuszeni. Jak tworzyć produkty kształtujące nawyki konsumenckie. Gliwice: Helion.
Huxley, A. (1958/2023). Nowy wspaniały świat 30 lat później. Raport rozbieżności (rozdz. 4,5,6,7,8,9,12). Warszawa:Muza.
Kubicka D., Kołodziejczyk A. (2007). Psychologia wpływu mediów ( cz. 1, rozdz. 2,3,4,5). Kraków: Impuls.
Suleyman,M., Bhaskar,A. (2024). Nadchodząca fala. Sztuczna inteligencja, władza i najważniejszy dylemat ludzkości w XXI w. Kraków: Szczeliny.
Zuboff,S. (2020), Wiek kapitalizmu inwigilacji (rozdz. 9,10,16). Poznań: Zysk I Ska.
Ptaszek,G.(2019). Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji (rozdz. 10, 11). Kraków Wydawnictwo UJ.
Lektura do wyboru
co najmniej 1 pozycja przeczytana W CAŁOŚCI i przedstawienie pisemnej recenzji lub prezentacji z tej lektury
Bogunia-Borowska,M.(2004), Reklama jako tworzenie rzeczywistości społecznej. Kraków: UJ.
Carr, N. (2010). Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg. Wyd. Helion.
Doliński, D. (2003). Psychologiczne mechanizmy reklamy. GWP.
Falkowski, A. (2002). Praktyczna psychologia poznawcza: marketing i reklama. GWP.
Fisher, M. (2023). W trybach chaosu. Kraków: Szczeliny.
Flores,Z. (2017), Sfejsowani. Potęga Facebooka w inspirowaniu tłumów. Wyd. Muza.
Fortuna,P. (2007), Obrona przed wpływem telewizji. Lublin: KUL.
Człowiek zalogowany 1. Od mowy nienawiści do integracji w sieci (2013). Wyd. UJ.
Człowiek zalogowany 2. Wirtualne społeczności (2014). Wyd. UJ.
Człowiek zalogowany 3. Różnorodność sieciowej rzeczywistości (2014.) Wyd. UJ.
Człowiek zalogowany 4. Człowiek społeczny w przestrzeni internetu (2018). Wyd. UJ.
Człowiek zalogowany 5. Cyfrowa miłość (2018). Wyd. UJ.
Noelle-Neumann,E. (2004), Spirala milczenia. Opinia publiczna- nasza skóra społeczna. Wyd. Zysk i Ska.
Spitzer M. (2021). Epidemia smartfonów. Warszawa: Dobra Literatura.
Spitzer M. (2013). Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci. Warszawa: Dobra Literatura.
Twenge,J.M. (2019). Dlaczego dzieciaki dorastające w sieci są mniej zbuntowane, bardziej tolerancyjne, mniej szczęśliwe i zupełnie nieprzygotowane do dorosłości. Sopot: Smak Słowa.
Vaidhyanathan,S. (2018). Antisocial media. Warszawa: Grupa Wydawnicza Foksal.
Zybertowicz.A. (2022). Cyber kontra real. Cywilizacja w technopułapce. Warszawa: Wydawnictwo Nowej Konfederacji.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: