Rozwój po traumie PSY-Bizn>rozwtrauĆw
Cele:
1. Zrozumienie i próba zdefiniowania pojęcia „Trauma” i sposoby odczytywania wpływu różnego rodzaju wydarzeń traumatycznych na człowieka w trakcie jego rozwoju osobowego.
2. Ujęcie wpływu wydarzeń traumatycznych w ich dużej różnorodności, w zależności od samego wydarzenia traumatycznego jak i różnych możliwości reakcji na to wydarzenie. Analiza możliwego wpływu traumy na osobę w różnym wieku, w dwóch aspektach: niszczącym i rozwojowym, z uwzględnieniem etapów przeżywania trudnego doświadczenia.
3. Bliższe przyjrzenie się pojęciu „Trauma dziedziczona” z uwzględnieniem wszelkich jej aspektów i pozytywnych i negatywnych – dobrodziejstwo czy przekleństwo ?
4. Zrozumienie pojęcia „Małe traumy”, jako zjawiska, które często towarzyszy człowiekowi w życiu codziennym i utrudnia mu efektywne funkcjonowanie.
5. Ukazanie różnych form ujmowania problematyki traumy: zarówno w psychologii rozwojowej, psychologii klinicznej jak i z perspektywy typowo medycznej (zaburzenia w układzie neurologicznym i hormonalnym). Jest to niezwykle ważne ze względu na diagnozowanie zaburzenia lub choroby na podstawie podobnych objawów, pochodzących jednak z różnych źródeł i wymagających innej klasyfikacji samych zaburzeń jak i innych działań leczniczych, np. w formie farmakoterapii, bądź pomocy psychologicznej.
6. Przedstawienie różnych jednostek chorobowych z objawami podobnymi lub częściowo pokrywającymi się zakresowo, w celu dokładniejszych możliwości diagnostycznych
i uniknięcia błędnej diagnozy.
7. Pokazanie powiązań pomiędzy konkretnym negatywnym wydarzeniem, bądź dłuższym negatywnym oddziaływaniem na osobę a konsekwencjami doświadczonej traumy w trakcie jego rozwoju podmiotowego – tożsamościowego, biologicznego, czy w aspekcie funkcjonowania w środowisku, w którym żyje.
8. Przedstawienie modelu występowania stresu pourazowego na przykładzie PTSD i jego oddziaływania na organizm i psychikę osoby w aspekcie: biologiczno – fizjologicznym, emocjonalnym, psychicznym, duchowym a także w aspekcie zmiany postaw i konkretnych zachowań.
9. Wskazanie różnych metod diagnozujących stany potraumatyczne z uwzględnieniem wieku osoby badanej, sytuacji i środowiska, w którym się znajduje i przedewszystkim specyfiki wydarzenia traumatycznego.
10. Kształtowanie umiejętności wyboru podstaw teoretycznych i badawczych planowanego badania związanego ze specyfiką doświadczania traumatycznych wydarzeń doznanych przez człowieka.
11. Kształtowanie umiejętności posługiwania się wybranymi narzędziami diagnostycznymi
z uwzględnieniem ich ograniczeń i specyfiki.
12. Uwrażliwienie studentów na problemy etyczne związane z badaniem traumy i jej konsekwencji (tych negatywnych i pozytywnych) u człowieka w różnym wieku rozwojowym.
13. Kształtowanie umiejętności systemowej analizy problemów dotyczących doświadczania traumy zarówno przez jednostki jak i większe grupy społeczne.
14. Rozwój po traumie. Rożne metody terapeutyczne w traumopsychopatologii.
15. Budowanie zasobów. Próby wskazania możliwości wykorzystania doświadczenia traumatycznego naszych osobistych przodków, ale także naszego doświadczenia historycznego do pełniejszego rozwoju dojrzałej osobowości czyli budowania zasobów, zarówno w aspekcie własnej dojrzałości psychicznej i duchowej, a też dojrzałości do odpowiedzialności za siebie, swoich najbliższych, środowisko, społeczeństwo i naród.
W cyklu 2024/2025-Z:
Cele: Treści kształcenia: 1. Zdarzenia kryzysowe a zdarzenia traumatyczne – podobieństwa i różnice; definicje traumy w ujęciu DSM-5 i ICD 10/11 oraz z perspektywy rozwojowych zdarzeń kryzysowych; potencjalne i rzeczywiste wydarzenia traumatyczne; rodzaje traumatycznych zdarzeń. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
(PPMpK_W04)
Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat psychologii traumy
i potraumatycznego rozwoju. Potrafi przedstawić zagadnienia dotyczące doświadczenia traumy
i sposobów reagowania na nią, wykorzystując najnowsze ujęcia, w różnych aspektach, z zakresu psychologii traumy oraz ustosunkować się do nich.
Posiada wiedzę niezbędną do przedstawienia specyfiki funkcjonowania osoby po doświadczonej traumie, w różnym wieku i różnych sytuacjach życiowych, z uwzględnieniem niepowtarzalnej, osobistej historii jej życia i biorąc pod uwagę specyficzny dla niej kontekst kulturowy.
UMIEJĘTNOŚCI:
(PPMpK_U08) Student potrafi posługiwać się wybranymi narzędziami diagnostycznymi dla PTSD
z uwzględnieniem ich ograniczeń i specyfiki oraz zintegrować wyniki systemowej analizy problemów dotyczących doświadczania traumy zarówno przez jednostki jak i większe grupy społeczne.
(PPMpK_U09) Student sprawnie i rzetelnie posługuje się metodami i technikami badania psychologicznego w zakresie takiego zjawiska jak trauma. Trafnie dokonuje wyboru narzędzi badawczych do postawionych pytań badawczych dotyczących problemów z obszaru psychologii traumy zarówno w zakresie podstaw teoretycznych jak i badawczych planowanego badania.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
(PPMpK_K05) Student jest przekonany o konieczności i dużej wadze przestrzegania zasad etyki zawodowej i ma pełną świadomość złożoności problemów dotyczących traumy jak również problemów etycznych, związanych z badaniem traumy u osób w różnym wieku i w różnych uwarunkowaniach.
(PPMpK_K07) Student okazuje należyty szacunek wobec osób, które doświadczyły traumatycznych wydarzeń w swoim życiu, w trosce o ich dobro. A także cechuje go postawa zrozumienia
i akceptacji wobec drugiego człowieka, którego zawsze traktuje bezwzględnie, wyłącznie podmiotowo.
Kryteria oceniania
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
1. Ćwiczenia - zaliczenie z oceną.
2. Wykład -
3. Praca koncepcyjna.
4. Obowiązkowa obecność na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: