Metody stymulacji rozwoju dzieci i młodzieży PSY-Coach>MetodstymC
Praktyczny kurs dotyczący metod stymulacji rozwoju dzieci i młodzieży. Zostaną przedstawione wybrane metody wspomagające rozwój dzieci i młodzieży. Omówione zostaną ich możliwości zastosowania we wspomaganiu i stymulacji rozwoju oraz ich ograniczenia. Zajęcia mają charakter teoretyczno-praktyczny. Studenci w trakcie kursu mają możliwość doświadczyć omówionych metoda zarówno jako prowadzący poszczególne ćwiczenia jak i z perspektywy ich aktywnego uczestnika.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PPMpK_W13 Ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach procesów psychicznych i zachowań człowieka w normie i patologii, potrafi różnicować między normą a patologią, jak również identyfikować tendencje rozwojowe obserwowanych zjawisk
PPMpK_W25 zna dokładnie zasady etyczne obowiązujące w zawodzie psychologa i wie jaki jest ich związek z postępowaniem psychologa pracującego w różnych środowiskach zawodowych, rozpoznaje sytuacje w których występują dylematy etyczne związane z rozwojem współczesnej cywilizacji
UMIEJĘTNOŚCI
PPMpK_U08 potrafi przeprowadzić badanie diagnostyczne jednostki, grupy, społeczności dla różnych celów oraz zintegrować wyniki badania psychologicznego i sformułować orzeczenie na potrzeby różnych odbiorców
PPMpK_U10 umiejętnie udziela pomocy psychologicznej na poziomie podstawowym i rozszerzonym w wybranej specjalności
KOMPETENCJE
PPMpK_K04 utożsamia się z celami, wartościami, zadaniami realizowanymi w praktyce psychologicznej, ma rozwiniętą wrażliwość badawczą, odznacza się rzetelnością, rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, realizowaniu działań psychologicznych
PPMpK_K08 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, umie rozplanować pracę indywidualną i w grupie
Kryteria oceniania
Ocena przeprowadzonych dla grupy zajęć w parze i prezentacji określonej metody stymulacji rozwoju.
Obecność na zajęciach (2 dopuszczalne nieobecności)
Aktywność na zajęciach
Literatura
Białecka-Pikul, M. Kołodziejczyk, A., Stępień-Nycz, M., Sikorska, I., Nęcki, S., Jackiewicz, M. Filip, A. (2016). Jak rozwijać rozumienie społeczne? Program warsztatów dla młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Kendall, P. (2010). Terapia dzieci i młodzieży. Procedury behawioralno-poznawcze. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (roz. 4, 7)
Landreth, G. L. (2016). Terapia zabawą. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (roz. 2, 5, 6,7,8
Reczek, E., Miś, L. (2001). Z teoretycznych i metodologicznych zagadnień Wideotreningu Komunikacji, Kraków: Wyd. Instytut Socjologii UJ.
Kazdin, A. E., Weisz, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: Wyd. UJ. (roz. 5, 6, 11, 13)
Bogdanowicz M., Okrzesik D. (2005) „Opis i planowanie zajęć według metody
Weroniki Sherborne”. Gdańsk, Wyd. Harmonia
Bogdanowicz, M. (1989) Metoda Dobrego Startu w pracy z dzieckiem od 5-10 lat” Warszawa WSiP
Dobińska, G., Cieślikowska-Ryszko, A. (2019). Techniki i metody relaksacyjne w wychowaniu, edukacji i terapii. Scenariusze pracy z dziećmi i młodzieżą. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Morreale S. P., Spitzeberg B. H., Barge J. K.: (2008). Komunikacja
między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: PWN.
Urban, M. (2010). Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, czyli jak uatrakcyjnić zajęcia. Gdańsk: GWP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: