Metody stymulacji rozwoju dzieci i młodzieży PSY-Coach>MetodstymC
Praktyczny kurs dotyczący metod stymulacji rozwoju dzieci i młodzieży. Zostaną przedstawione wybrane metody wspomagające rozwój dzieci i młodzieży. Omówione zostaną ich możliwości zastosowania we wspomaganiu i stymulacji rozwoju oraz ich ograniczenia. Zajęcia mają charakter teoretyczno-praktyczny. Studenci w trakcie kursu mają możliwość doświadczyć omówionych metod zarówno jako prowadzący poszczególne ćwiczenia jak i z perspektywy ich aktywnego uczestnika.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
PPMpK_W13 Ma pogłębioną wiedzę o uwarunkowaniach procesów psychicznych i zachowań człowieka w normie i patologii, potrafi różnicować między normą a patologią, jak również identyfikować tendencje rozwojowe obserwowanych zjawisk
PPMpK_W25 zna dokładnie zasady etyczne obowiązujące w zawodzie psychologa i wie jaki jest ich związek z postępowaniem psychologa pracującego w różnych środowiskach zawodowych, rozpoznaje sytuacje w których występują dylematy etyczne związane z rozwojem współczesnej cywilizacji
UMIEJĘTNOŚCI
PPMpK_U08 potrafi przeprowadzić badanie diagnostyczne jednostki, grupy, społeczności dla różnych celów oraz zintegrować wyniki badania psychologicznego i sformułować orzeczenie na potrzeby różnych odbiorców
PPMpK_U10 umiejętnie udziela pomocy psychologicznej na poziomie podstawowym i rozszerzonym w wybranej specjalności
KOMPETENCJE
PPMpK_K04 utożsamia się z celami, wartościami, zadaniami realizowanymi w praktyce psychologicznej, ma rozwiniętą wrażliwość badawczą, odznacza się rzetelnością, rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, realizowaniu działań psychologicznych
PPMpK_K08 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, umie rozplanować pracę indywidualną i w grupie
Kryteria oceniania
Ocena przeprowadzonych dla grupy zajęć w parze i prezentacji określonej metody stymulacji rozwoju.
Obecność na zajęciach (2 dopuszczalne nieobecności)
Aktywność na zajęciach
Spóźnienie powyżej 15 minut traktowane jest jako nieobecność na zajęciach. Podobnie wyjście powyżej 15 minut przed formalnym zakończeniem zajęć.
Literatura
Białecka-Pikul, M. Kołodziejczyk, A., Stępień-Nycz, M., Sikorska, I., Nęcki, S., Jackiewicz, M. Filip, A. (2016). Jak rozwijać rozumienie społeczne? Program warsztatów dla młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.
Kendall, P. (2010). Terapia dzieci i młodzieży. Procedury behawioralno-poznawcze. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (roz. 4, 7)
Landreth, G. L. (2016). Terapia zabawą. Kraków. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. (roz. 2, 5, 6,7,8
Reczek, E., Miś, L. (2001). Z teoretycznych i metodologicznych zagadnień Wideotreningu Komunikacji, Kraków: Wyd. Instytut Socjologii UJ.
Kazdin, A. E., Weisz, J. R. (2006). Psychoterapia dzieci i młodzieży. Metody oparte na dowodach. Kraków: Wyd. UJ. (roz. 5, 6, 11, 13)
Bogdanowicz M., Okrzesik D. (2005) „Opis i planowanie zajęć według metody
Weroniki Sherborne”. Gdańsk, Wyd. Harmonia
Bogdanowicz, M. (1989) Metoda Dobrego Startu w pracy z dzieckiem od 5-10 lat” Warszawa WSiP
Dobińska, G., Cieślikowska-Ryszko, A. (2019). Techniki i metody relaksacyjne w wychowaniu, edukacji i terapii. Scenariusze pracy z dziećmi i młodzieżą. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Morreale S. P., Spitzeberg B. H., Barge J. K.: (2008). Komunikacja
między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Warszawa: PWN.
Urban, M. (2010). Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, czyli jak uatrakcyjnić zajęcia. Gdańsk: GWP.
Uwagi
W cyklu 2024/2025-L:
Nakład pracy studenta Aktywne uczestnictwo w zajęciach - 45 godzin dydaktycznych |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: